Motor og kjøreegenskaper

Hvem skulle tro at 350Z-motoren stammer fra en SUV...? Både motor og egenskaper på veien plasserer 350Z blant de festligste bilene på markedet.

Det er faktisk sant: Motoren i 350Z, som heter VQ35, har faktisk sin opprinnelse i en Terrano (Pathfinder i en del markeder), for seks år siden. Fra å være en kompetent produsent av rekkeseksere hadde Nissan forlengst konvertert til V-konfigurasjonen, og denne 3,5-liters V6-motoren er et godt eksempel på Nissans ingeniørkompetanse.

Nobel motor

Denne motoren er velutviklet og velprøvd, og har flere år på rad havnet på Ward's Top Ten Engines-liste i USA - senest i år. Den er blitt brukt i mange modeller, både Nissan, Infiniti og ...Renault. (Espace - og Vel Satis V6, som aldri er blitt markedsført her i landet). Vår egen tester kalte motoren "ursterk", "rå" og "berusende" sist vi hadde med den å gjøre i 350Z, og siden det har motoren fått en del forbedringer.

Mer sportslig

Vis mer
Vis mer


Blokk og topp er i aluminium og de seks sylinderne står i en 60-graders V-konfigurasjon. Den yter nå 313 hestekrefter, mot 280 tidligere, mens dreiemomentet er blitt redusert med ti newtonmeter til 358. Men Nissan har foretatt en del endringer som gjør at kreftene er tilgjengelig over et bredere turtallsområde, og har fått en mer sportslig karakter av turtallsmotor. Mer trekkraft ved høye turtall og turtallssperre ved 7.000 omdreininger gjør at det eneste man tidligere kunne kritisere motoren for tidligere er merkbart forbedret - motoren er både råsterk og glad i turtall.

Tung men sprek

Vi ville antagelig vært enda mer begeistret for motoren hvis bilen hadde vært like lett som konkurrenter som Porsche Boxster S, BMW Z4 Roadster eller Audi TT Roadster. Men det er den ikke. Med en egenvekt på 1.638 kilo er den adskillig tyngre enn de nevnte tyskerne - med så mye som mellom cirka 150 og 300 kilo. Til tross for dette oppleves 350Z Roadster som spenstig og sprek. Den er råsterk og trekker bra fra litt over 1.000 o/min. Kraftfullt skyv produseres fra litt over 1.500 o/min og fortsetter til opp mot turtallssperren ved 7.000 o/min. Den høye vekten glemmes fullstendig takket være et bunndrag og et kontinuerlig skyv som imponerer stort.

Flott girkasse

Vis mer


Sekstrinnsgirkassen fungerer utmerket og er tilpasset motorens fyldige karakter. Den trenger ikke være ultra-kortsteget da motoren trekker meget godt fra lave turtall. Det er oppsiktsvekkende i hvor liten grad man faktisk trenger å gire ned for å hente krefter. Med den korte girspaken som faller godt i hånden, og som glir presist og kontant i trinn, passerer man akkurat 60 kilometer i timen i første før man må gire opp i annet, som passerer 100 km/t etter 6,1 sekunder. Tredje er satt opp til å nå drøye 140 km/t. I praksis foregår girskiftene silkemykt og kreftene porsjoneres ut på en jevn måte uten rykk og napp. I det hele er motor og girkasse litt av et radarpar.

Stiv og fast

Vis mer


Det beste av det hele er at kjøreegenskapene er på høyde med resten. Ofte degraderes kjøreegenskapene merkbart når en sportsbil mister taket og blir kabriolet. Det merket vi svært lite til i dette tilfellet - Roadster-versjonen av 350Z har en fantastisk godt avstivet struktur og selv ved svært aktiv svingkjøring merket vi bare en anelse mer vridning i karosseriet - og langt ifra sjenerende sådan. Mye av vektøkningen i forhold til kupéen finner vi selvsagt i den forsterkede strukturen - men det er vel investerte kilo, og som Nissan har kunnet tillate seg takket være motorens spesielt fyldige og fleksible karakter.

Gøy!

Vis mer


Dette er en moroklump av en bil - når det kommer til pur kjøreglede beveger vi oss her i Porsche-territorium. Nissan har jobbet mye med vektfordelingen; motoren ligger langt bak i motorrommet, girkassen er plassert bak og generelt er tyngdepunktet lavt mens uavfjæret vekt er ytterligere redusert med siste generasjon.
Resultatet er at bilen sitter som en klegg på veien og kan hives rundt svingene i et forrykende tempo med en gradvis oppstående drifting som kontrolleres lekende lett med gasspedalen. Det er bakhjulsdrift på sitt beste, hjulpet av den til enhver tid tilgjengelige motorkraften og de tidligere nevnte myke girskiftene. 350Z Roadster er ikke den raskeste fra 0 til 100, men den er desidert en av de aller morsomste åpne bilene vi noensinne har kjørt.

Vi er rett og slett kommet til at 350Z er noe bortimot en magisk formel for kjøreglede.

Morsom å kjøre betyr imidlertid ofte trang, ukomfortabel og støyende. Hvordan står det til med plass og komfort ombord i 350Z?