Motor og kjøreegenskaper

C6 har fått en perle av en dieselmotor, og tross bilens komfort-orienterte understell er kjøreegenskapene overbevisende.

Vi har tidligere skrytt mye av denne motoren, som er å finne med én turbo (190 hk) i Land Rover Discovery og Range Rover Sport og med to turboladere i Peugeot 407 Coupé, Peugeot 607 og i Jaguars XJ og utgående S-Type.

V6 biturbo

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer

Motoren, en V6-motor med et slagvolum på 2,7 liter, er nemlig et resultat av motorsamarbeidet mellom Ford-konsernet og PSA-Peugeot Citroën. Her yter den 150 kW, altså 204 hestekrefter - og ikke 208 som Citroën oppgir. Det er det samme som i Peugeot-søsknene, mens Jaguar har skremt den opp i 152 kW/207 hk.
Men Jaguars versjon har et maksimalt dreiemoment på 435 Newtonmeter mens vi her får 440 - ved 1.900 omdreininger. V6 biturbo HDI-motoren var en åpenbaring da den kom på markedet og er fortsatt en av referansene når det gjelder diesel. Den er kultivert, stillegående og kraftfull og passer dermed godt til Citroënens elegante og luksuriøse fremtoning. Den har et bra drag og gir tilstrekkelige fartsressurser (men heller ikke mer), samtidig som den opptrer svært sivilisert og diskret.

Disponibel

Fra 1.500 omdreininger gir motoren et godt skyv, som blir kraftfullt og autoritært fra 2.000 o/min. Effektivt arbeidsregister strekker seg opp til 4.500 o/min og motoren er dermed meget disponibel til dieselmotor å være. Innenfor arbeidsregisteret er draget meget godt, og forbikjøringer er ikke noe problem med denne bilen.

6-trinns automat

V6-en er koblet til en automatgirkasse som er moderne og arbeider bra om ikke spesielt inspirert. Som det ofte er tilfelle med kraftige dieselmotoren er momentomformeren defensiv i startfasen, noe som gjør at bilen oppleves som treg ved igangsetting. Imidlertid er gassresponsen rask, og bilen kommer i bevegelse uten den store forsinkelsen (man blir ikke stående stille når man gasser ut i rundkjøringen); det tar bare en del tid før man kjenner at man har motorens krefter helt til disposisjon. Ifølge Citroën skal akselerasjonen fra 0 til 100 ta 8,9 sekunder; under våre beste forsøk brukte vi noen tideler mer. De beste konkurrentene gjør unna øvelsen på 8 sekunder og under.

God tilpasning

Utvekslingen av girkassen passer forøvrig bra til motoren. Første gir trekker til cirka 45 km/t, annet er tømt rundt 80 og tredje skal bringe hastigheten opp i rundt 120 km/t. I 100 kilometer i timen ligger turtallet på behagelige 1.700 o/min. i sjette gir. Disse tallene er indikative på girkassens utveksling; i automatmodus under normal kjøring vil naturligvis kassen gire opp tidligere. Den har også en sportsfunksjon som tillater å dra lenger på girene, og den kan om ønskelig sjaltes manuelt.

Hadde fortjent V8

At bilens ytelser ikke kan kalles mer enn tilstrekkelige med denne kraftkilden henger sammen med at C6 er usedvanlig tung. Med sine 1.870 kilo egenvekt er det en adskillig tyngre bil enn de vi må kalle dens direkte konkurrenter - Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og særlig Audi A6. Med fullt utstyr og oppakning er det mer enn to tonn på veien, og C6's masse befinner seg dermed et sted mellom E-klasse og S-klasse for å ta Mercedes-eksempelet. I tillegg kommer selvfølgelig at automatgirkassen stjeler en del effekt. Motoren passer altså bra til denne bilen, men det hadde vært bra med et kraftfullere alternativ for å konkurrere med sterkere konkurrenter. Dette har også med troverdighet i klassen for premium-storbiler å gjøre. Man kan jo drømme om en C6-V8 en dag...

Trenger ikke duve

Vis mer


Den som forbinder Citroën-komfort med duving og vugging vil bare delvis kjenne seg igjen i C6. Riktignok gjør det spesielle understellet at karosseriet beveger på seg under normal kjøring - det duver noe. Men i sving krenger ikke bilen og hvis kjøringen blir mer aktiv stiver "fjæringen" seg opp. Man kan forøvrig velge et sports-oppsett som stiver opp hele chassiet og fjerner den noe maritime følelsen i standardmodus.

Avansert understell

Forklaringen finner man i den Citroën-typiske hydro-pneumatiske dempingen som erstatter tradisjonelle fjærben o.l. .. I C6 er systemet blitt kraftig modernisert og de nitrogenfylte beholderne som tar seg av demperkontrollen ved hvert hjul får støtte av en ekstra beholder for forakselen og to ekstra bak. Alle disse kommuniserer med hverandre via en rekke sensorer, og alle funksjonene til dette "aktive" hjulopphenget kontrolleres av sentralenheten. Avhengig av kjøreforhold, underlag, hastighet, sideveis bevegelser og førerens kjørestil velger den mellom 16 forskjellige innstillinger for at bilens oppførsel på veien skal tilpasses forholdene på best mulig måte.

Vis mer


Tilpasser seg

Under kjøring er ikke dette noe man merker noe spesielt til, bortsett fra at bilens karakter endres merkbart hvis man fra rolig og avslappet kjørestil på rett vei og i slake kurver går over til aktiv kjøring i krappe svinger. Da blir man overrasket over hvor kvikk denne tunge bilen med det voldsomme overhenget foran faktisk kan være. I det øvrige er kjøreegenskapene betryggende uten overdreven understyring eller slenge-tendenser når den presses. ESP-systemet (antiskrens) våker dessuten på en diskret måte. Det kan slås av men aktiveres automatisk ved cirka 50 km/t.

Vi har nå gått igjennom en del av de viktigste aspektene ved Citroëns flaggskip. Men hvordan vurdere et kjøp av C6 i forhold til konkurrentene? Les vår konklusjon her.

Plass og komfort omtalte vi i forrige test - som du finner her.