Motor og kjøreegenskaper

Kvikk er en mer passende karakteristikk enn sportslig på Mazdas nye småbil. Minste motor på 75 hestekrefter duger til det meste.

«Mazda 2 byr gjerne opp til dans på vinterføre uten å oppleves som ustabil eller utrygg på noen som helst måte.»


75 hestekrefter har aldri vært mye. Men de fleste småbiler har innstegsmotorer på eller til og med under dette nivået og få fungerer bedre enn Mazda 2 med minste motoralternativ. 1,3-literen på 75 hestekrefter er nemlig tilstrekkelig i de fleste situasjoner. Man kjører ikke rundt og irriterer seg over å ha lite kraft tilgjengelig. Snarere tvert i mot.

Vis mer


Den lille rekkefireren er nemlig kjennetegnet av en kvikk respons og en relativt uanstrengt gange. Dermed oppleves den også friskere enn tallene skulle tilsi, spesielt ved kjøring i mer urbane strøk. Mye skal også tilskrives den rekordlave vekten på 955 kilo. Fullastet på landeveien vil man slite noe mer, men de fleste vil nok klare seg greit likevel, litt avhengig av bruksmønster. Kjører du mye langt og med mye last, bør du vurdere å hoppe opp til den større 1,5-literen med 103 hestekrefter.

Grei motor

Dreiemomentet ligger på 121 newtonmeter ved 3.500 omdreininger og 75 hestekrefter er tilstede ved 6.000 omdreininger i minuttet. Effektutviklingen er ganske tradisjonell for en bensinmotor med økende kraft oppover mellomregisteret. Motoren takler greit både lave og høye turtall, selv om den nok vil føles litt mindre anstrengt over 5.000 omdreininger med litt flere kilometer på nakken enn vår testbil hadde.

0-100 skal gå på 14 sekunder og toppfarten ligger på 168 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til lave 0,54 liter per mil med 129 tilhørende gram CO2 per kilometer.

Fint girskift

Vis mer


En annen faktor som bidrar til å gi en mer positiv opplevelse enn tallene tilsier, er det presise og lettarbeidede girskiftet som gjør det lett å utnytte motoren maksimalt. Ros fortjener også plasseringen av den korte girspaken. Den sitter nå oppe på selve midtkonsollen i stedet for nede på gulvet, hvilket gjør tilgjengeligheten god.

Myk

Den lille motoren utsetter ikke kjøreegenskapene for de aller verste prøvene. Fjæringen er overraskende myk og tillater litt større karosseribevegelser enn vi setter pris på under aktiv kjøring. På den andre siden gir dette rimelig god rullekomfort. Mer om dette i neste kapittel.

Vinterdans

Vis mer


Balansen er imidlertid fin og ganske leken. Mazda 2 byr gjerne opp til dans på vinterføre uten å oppleves som ustabil eller utrygg på noen som helst måte. På motorveien kunne imidlertid retningsstabiliteten vært noe bedre. Her blir den nesten litt vel kjapp i vendingene.

ESP

Elektronisk stabilitetsprogram er standard og vil helst være på den sikre siden. Når det griper inn, gjør det det skikkelig og ganske så brutalt. Ikke spesielt raffinert, men det er likevel positivt at Mazda ikke gjør det mulig å kjøpe en bil uten dette livreddende systemet. Dersom man ønsker det, kan det også slåes helt av uten at det skrur seg selv på igjen.

Kjapp styring

Vis mer


Styringen bidrar til det kvikke inntrykket. Den er presis og rimelig kjapp. Servoassistansen foregår elektrisk og er rimelig kraftig slik at rattet blir lett å dreie også i lave hastigheter. Dessverre kan det virke som dette har gått litt utover styringens evne til å kommunisere kontakten med underlaget som godt kunne vært en smule bedre.

Kan kveles

Litt mer følsomhet kunne vi også ønsket fra kløtsjen som kan være litt vanskelig å dosere med det resultat at igangsettinger ikke glir like mykt som ønsket. Det samme gjelder til en viss grad bremsene som for øvrig fungerer fint. På bakhjulene har man kun spandert på seg tromler uten at vi opplevde det som noe problem under vår testperiode.

Mazda 2 klarer seg bra ute på veien. Men hvordan står det til med de reisende inne i bilen? Vi tar en titt på plass og komfort.