Motor og kjøreegenskaper

Den nye 3,0-literen holder i massevis, selv med stasjonsvognkarosseri, automatgir og firehjulsdrift. Sistnevnte er for øvrig en fryd på glatte vinterveier.

«...det er ingen tvil om at kjøreopplevelsen i denne bilen i våre øyne overgår den du får i eksempelvis en X5 3.0d...»


Dette er BMWs billigste alternativ for deg som vil ha 5-serie med firehjulsdrift. Tidligere har innstegsversjonen med xDrive vært 525xi, men nå er altså den like store dieselmotoren også inkludert i fellesskapet. Etter å ha kjørt denne bilen en snau ukes tid, slår den oss likevel ikke akkurat som noen billigbil med litt for liten motor.

Kraftig motor

Vis mer


525xdA Touring er nemlig en svært rask bil. Raskere enn man kanskje skulle tro, for med en egenvekt på voksne 1780 kilo er den også en tung bil. 400 newtonmeter fra 1.300 omdreininger og 197 hestekrefter gjør imidlertid susen. 0-100 går på 8,3 sekunder, og dét tallet lyver ikke. For BMWen imponerer nemlig enda mer oppe i fart. Det er først i norske motorveihastigheter at man virkelig kjenner at man kjører rundt med en motor som er rundt regnet dobbelt så kraftig som den typiske norgesbilens.

Responsiv og smidig

Kraft er én ting, men også opplevelsen av motoren som svært sterk over hele registeret bidrar til velværet. At maks moment ligger så lavt som ved 1.300 omdreininger, er smått fantastisk i dieselsammenheng. Trolig ligger mye av hemmeligheten i det voksne slagvolumet og den relativt beskjedne trimmingsgraden. Kanskje er dét også årsaken til at gassresponsen fra denne motoren er svært god, tatt i betraktning hvilket drivstoff den går på.

Gjerrig

Apropos drivstoff, 0,7 liter er hva BMW oppgir i forbruk per mil på blandet kjøring. Det er svært lavt for en så stor og sterk stasjonsvogn med permanent firehjulsdrift og automatgir. Tallene virker heller ikke å være helt i det blå selv om de naturligvis ikke helt lar seg reprodusere i virkeligheten. Langkjøring gjennomføres greit et sted på 0,6-tallet.

Fin lyd

Vis mer


Lydbildet fra den nye kraftkilden er langt triveligere enn vi er vant med fra dieselmotorer. Spesielt på litt høyere turtall låter den tøft, og ikke bare støyende som spesielt firesylindrede motorer gjør. Audis sekssylindrede dieselmotorer slår oss imidlertid som enda et lite hakk mer stillegående og bensinlignende spesielt på moderat og kraftig belastning.

Kjapp girkasse

Girkassen er som tidligere nevnt helt ny i 5-serie og stort bedre enn dette blir det ikke. Spesielt imponerer den med minimal forsinkelse ved gasspådrag fra stillestående, noe som langt fra er hverdagskost med store dieselmotorer og automatgir. Her er det bare å hive seg inn i små luker i rundkjøringene uten å risikere å dundre inn i sidedøra til bilen du trodde du skulle komme foran.

Også i fart fungerer den klanderfritt med kjappe og smidige girskift, både i manuell og automatisk modus. Innstilt på komfort er den flink til å utnytte motorens bunndrag, mens sportsmodusen sørger for høyere turtall og at mer krefter umiddelbart tilgjengelig.

Spaken riktig vei!

Vis mer


Honør fortjener BMW for øvrig for å ha plassert den manuelle sjaltingen riktig vei. Her skifter man til et høyere gir ved å trekke den lille spaken til seg, og et dytt i motsatt retning sørger for at bilen girer ned. Ikke mange bilprodusenter har skjønt dette.

Joystick

Girvelgeren som først ble introdusert i X5 fungerer også klanderfritt når du først blir vant til den. I stedet for å flytte hele spaken, vipper du den bare i ønsket retning. Når du skal parkere, holder det med et lett trykk på P-knappen. Til sammen gjør dette at betjeningen går raskere og smidigere enn med en tradisjonell sjaltegate som rett og slett føles umoderne etter å ha blitt vant til denne løsningen.

Firehjulsdrift

Så til den kanskje kuleste anordningen på vinterføre; xDrive. Gjennom testperioden var det stort sett våte, slapsete og isete veier, altså gode forhold for å teste hvordan dette virkelig fungerer. Og få, om noen, systemer har imponert mer. De som setter pris på den bakhjulsdrevne følelsen BMW vanligvis tilbyr, vil i liten grad bli skuffet.

Orientert mot bakhjulsdrift

Vis mer


Takket være en grunnfordeling på om lag 60 prosent av kreftene til bakhjulene, er det bakhjulene som først spinner løs. Faktisk er det mulig å kjøre med lett drift på bakhjulene gjennom svingene uten av forhjulene spinner løs. Det gjør at bilen nærmeste danser gjennom kurvene så lenge du ikke styrer i mot. Da griper ESP-systemet inn. Dette kan slås av i to trinn.

Momentfordelingen endres kontinuerlig og kompenserer for både over- og understyring. Det er likevel altså ingen tvil om at systemet favoriserer bakhjulene og forsiktig overstyring, til glede for de fleste. Det er likevel ikke vanskelig å kjenne at forhjulene også er i bruk. Ved kjapp start fra stillestående, kjenner man det for eksempel gjennom rattet. På veldig glatt føre merker man også at forhjulene leter etter feste.

Imponerende feste

Vis mer


Selv om endringene i atferd altså helt klart er merkbare, ligger den største forskjellen sammenlignet med ren bakhjulsdrift i at festet rett og slett blir mye bedre. Akselerasjonen på overflater som folk fleste er forsiktige med å gå på, er imponerende. I bratte motbakker, stopper den ikke før det er så lite feste igjen at man ikke en gang klarer å stå stille. Dét bør man helst ha tenkt på på forhand slik at man har en sikker nedfartsrute klar. Dette er faktisk noe av det som kan være litt småskummelt med et så velfungerende firehjulsdriftsystem.

Morsom

Kjøreegenskapene forøvrig er som tidligere forbilledlige i BMW 5-serie. Den bakhjulsdrevne følelsen som xDrive gir, understøttes av en nøytral og leken balanse. Går du for fort inn i svingen, er det bakhjulene som som regel mister grepet først.

Ny og kjapp styring

Vis mer


Styringen bidrar til det lekne inntrykket og reagerer svært kjapt. Faktisk så kjapt at det er lett å overkorrigere for uønskede retningsforandringer i litt høyere hastigheter med det resultat at bilen blir noe mindre avslappende å kjøre i motorveifart enn en del av konkurrentene. Til tross for at styringen nå har elektrisk servoassistanse, leverer den godt med følelse om hva som foregår mellom forhjulene og veibanen.

Komfort

For øvrig er 5-serie fortsatt en rimelig komfortabel bil. Fjæring og demping er relativt stramt satt opp, og det er konkurrenter som overgår 5-serie på ren rullekomfort, uten at dette oppleves som noen stor svakhet ved bilen. Til gjengjeld gir den nemlig en god og kompakt kjørefølelse og sittekomforten både foran og bak er svært god med komfortsetene som satt i testbilen vår. Lydnivået er også behagelig.

SUV

Vi nente innledningsvis det åpenbare spørsmålet om hva man skal med SUV når man har stasjonsvogn med firehjulsdrift. Gjennomgangstonen i dette kapittelet har vært svært positiv, og det er ingen tvil om at kjøreopplevelsen i denne bilen i våre øyne overgår den du får i eksempelvis en X5 3.0d, som for øvrig er nøyaktig like rask. Så hvorfor skulle du ikke velge 5-serie? Og hva med de andre konkurrentene?

Vi konkluderer og sammenligner.