Motor og kjøreegenskaper

Mondeo 2.5 T er velsignet med en seig, sterk og rask motor. Kjøreegenskapene imponerer minst like mye som kraftkilden.

Spesielt spennende og eksklusiv er den 2,5 liter store turboladede rekkefemmeren ikke. Kraftkilden brukes nemlig både i familiemedlemmene Ford Focus og S-Max og i konsernslektningene Volvo C30, S40, V50, S60, C70 og S80. I disse modellene er den satt opp til å levere mellom 200 og 230 hestekrefter. Inntil R-modellene av S60 og V70 ble tatt ut av produksjon tidligere i år, fantes motoren også i en 300-hesters-utgave.

220 hestekrefter

For Mondeos vedkommende har Ford valgt å legge seg på 220 hestekrefter, forøvrig samme effekt som er valgt i S-Max 2.5 Turbo. De 220 hestekreftene er på plass ved relativt lave 5.000 omdreininger. Det er altså ingen turtallsmotor vi her snakker om.

Beskjedent uttak

Vis mer
«Vi opplevde at hjulopphenget svelget både skarpe og mellomlange ujevnheter på en måte som kan måle seg med en rekke premiumbiler, samtidig som bilen på det nærmeste er så agil og kjøreglad som en såpass stor forhjulsdrevet bil kan bli.»


Egentlig er 220 hestekrefter i dagens bilverden et beskjedent kraftuttak fra en 2,5 liters turboladet aluminiumsfemmer med 20 ventiler. I dag er det ikke uvanlig at motorprodusenter henter ut både 220 og enda flere hestekrefter fra tvangsforede firere med 2,0 liter slagvolum. For ikke å snakke om BMW, som henter 218 hestekrefter fra en selvpustende 2,5-liter.

320 Nm ved 1.500 o/min

Det er dermed ingen tvil om at Ford - om de ville - kunne ha hentet ut langt høyere effekt. Men det har de åpenbart ikke ønsket. I stedet har de prioritert driftssikkerhet. Og hvor mange er det egentlig som trenger så mye mer enn 220 hestekrefter i en så typisk familiebil? Det som teller i hverdagen er selvsagt moment - og nettopp moment er denne kraftkildens styrke. Ford oppgir nemlig at 2.5 T-motoren produserer 320 newtonmeter allerede fra 1.500 omdreininger, tall som indikerer at vi her snakker om en motor med seighet som en diesel.

Råsterk

Og tallene lyver ikke. Faktisk oppleves motoren som enda seigere enn de fleste dieselmotorer, fordi den leverer kraft helt fra tomgang. Dette i motsetning til de aller fleste dieselmotorer, som riktignok er sterke fra drøye 1.000 omdreininger, men som kan gi deg et stygt pek i form av plutselig kveling hvis du skulle havne under 1.000-streken.

Kraft fra 600 omdreininger

For eksempel har vi ennå ikke vært borti noen dieselmotor som ville evnet å kopiere følgende øvelse: Vi provoserte nemlig motoren ved å finne oss en motbakke, legge inn fjerdegir, slippe gasspedalen og la farten synke til 20 kilometer i timen. Da viste turtelleren 600 omdreininger - altså lavere enn tomgang. Så tråkket vi gasspedalen kontant i bunn - og opplevde at kraftkilden sakte, men sikkert evnet å skape fartsøkning oppover mot 1.250 o/min, der motoren begynte å trekke helt rent. Snart var vi oppe i 1.500 omdreininger og herfra og oppover mot 6.000 omdreininger produseres en herlig og svært effektiv akselerasjon.

Riktignok avtar akselerasjonen noe når nålen passerer 6.000 omdreininger, altså 500 o/min før rødmerking. Men det er ikke så farlig i Mondeo 2.5 T, fordi det alltid er masser av kraft tilgjengelig i neste gir.

7,7 sekunder

Vis mer


Akselerasjonstiden fra 0 til 100 oppgis til 7,7 sekunder, tall som stemmer svært godt overens med våre uhøytidelige målinger. Motoren kommer imidlertid først til sin rett etter at førstegiret tar slutt og 60 km/t er passert. Det er som med mange andre kraftige og dreiemomentsterke motorer - det er først og fremst i høyere hastigheter at akselerasjonen imponerer. For eksempel er forbikjøringer en ren fornøyelse med denne bilen.

Vi erfarte at Mondeo 2.5 T er enda litt raskere enn S-Max med samme motor og at den opplevde akselerasjonen er i klasse med tidligere testede biler som Audi Q7 4.2 TDI, BMW 325i, Mercedes-Benz E 350 4Matic, Opel Zafira OPC og Range Rover Sport Supercharged. Og det er jo ikke noen hvilken som helst forsamling.

Ingen konsertopplevelse

Selve motorkraften er altså egnet til inspirasjon. Det samme kan dessverre ikke sies om lydbildet som skapes av motor og eksosanlegg. Riktignok er femmer-lyden noe mer avansert enn det vi forbinder med en ordinær firer, for eksempel er lyden noe skarpere. Men den som er på jakt etter akustiske inspirasjonskilder ville for eksempel hatt langt mer å hente i en Golf GTI eller en BMW med en bensin-rekkesekser under panseret.

0,93 liter

Det faktum at motoren er like sterk som en diesel, betyr selvsagt ikke at den er like gjerrig. Offisielle tall tilsier 0,93 liter per mil ved blandet kjøring (222 g CO2/km), noe som er relativt mye for en 1.525 kilo tung familiebil med manuell girkasse. Takket være en drivstofftank på 70 liter tilbys imidlertid en teoretisk rekkevidde på brukbare 75 mil.

Vis mer


Mondeo 2.5 T er som nevnt ikke tilgjengelig med automatgirkasse. Vi har en mistanke om hva som er årsaken. Når Mondeo 2.0 TDCi (130 hk) utrustes med automatgirkasse, stiger nemlig forbruket fra 0,59 til 0,71 liter - altså snaue 17 prosent. Med et tilsvarende påslag for Mondeo 2.5 T hadde vi endt opp med rundt 1,09 liter og rundt 260 gram CO2 per kilometer. Sannsynligvis ønsker den europeiske Ford-divisjonen rett og slett ikke å forbindes med slike tall.

Gode giroverføringer

Vi følte imidlertid ikke noe savn etter en automatgirkasse. Den manuelle sekstrinns-kassen fungerer nemlig utmerket. Riktignok kunne både spak og sjaltedistanse i våre øyne med fordel vært noe kortere. Men når det er sagt, har Ford gitt bilen velfungerende giroverføringer som fungerer utmerket både i hverdagen og når hornene vokser frem i pannen.

Grunnet det kraftige bunndraget og det brede registeret har Ford kunnet gi girkassen høy dreving. Resultatet er at de to første girene ikke gir seg før ved henholdsvis 60 og 110 kilometer i timen. Det er bra for 0 til 100-tiden - og innebærer at føreren slipper å gire spesielt mye. Forøvrig gir vi pluss for en stor og god fothvilerplate.

Utfordrende kombinasjon

I sammenheng med tidligere tester har vi gitt våre lesere grundige gjennomganger av Mondeos flotte kjøreegenskaper. Det vi imidlertid ikke kunne vite helt sikkert, var om bilens hjuloppheng takler 220 hestekrefter like elegant. Så store krefter i kombinasjon med forhjulsdrift ender nemlig ofte opp med håpløse kjøreegenskaper preget av en masse understyring.

IVDC

Vis mer


Ford er imidlertid blant dem som takler denne utfordringen aller best. Nå skal det riktignok understrekes at vårt testeksemplar var utrustet med elektronisk styrte støtdempere (Interactive Vehicle Dynamics Control - IVDC), noe som er ekstrautstyr og koster 12.600 kroner. Med IVDC ombord kan føreren velge mellom tre modi; Comfort, Normal og Sport. Vi vet altså ikke hvordan bilen ville ha klart seg med konvensjonelle dempere. Det som imidlertid er sikkert, er at vårt testeksemplar imponerte.

Komfort og sportslighet

For det første har Ford utviklet et hjuloppheng som på en imponerende måte kombinerer komfort med sportslighet og kjøreglede. Vi opplevde at hjulopphenget svelget både skarpe og mellomlange ujevnheter på en måte som kan måle seg med en rekke premiumbiler, samtidig som bilen på det nærmeste er så agil og kjøreglad som en såpass stor forhjulsdrevet bil kan bli. Og det til tross for at vårt testeksemplar var skodd med vinterdekk.

Nærmest eliminert

Når man overfører såpass mye drivmoment til forhjulene som det er gjort i Ford Mondeo, er resultatet som regel understyring ved gasspådrag. Ford har imidlertid klart å nærmest eliminere tendenser til understyring, både med og uten gasspådrag og på alle slags underlag. Ikke mange andre forhjulsoppheng ville taklet 220 hestekrefter bedre enn dette.

Vis mer


Samtidig kan bilen skilte med svært stødig, tung og forutsigbar oppførsel i lange svinger. Sideveisgrepet imponerer og det skal svært, svært harde provokasjoner til før alle fire hjul må gi etter for g-kreftene.

I tillegg har Mondeo en herlig bakvogn. For det første må bilen presses uvanlig mye før hekken slipper. For det andre opptrer bilen rolig og lett kontrollerbart når det først slipper. Og for det tredje gjenopptar bakhjulene imponerende raskt solid traksjon så snart føreren gjennomfører motstyring.

Blant de beste på markedet

Disse egenskapene sørger ikke bare for at Mondeo fremstår som en svært trygg og forutsigbar bil. De medvirker i tillegg til en opplevelse av balanse og kontroll, noe som igjen fremkaller kjøreglede. Mondeo er i våre øyne blant de beste forhjulsdrevne bilene på markedet og står ikke tilbake for forhjulsdrevne utgaver av Audi A6 og utgående A4 når det kommer til kjøreglede.

Gode bremser

Vis mer


For ordens skyld har vi til nå snakket om hvordan bilen opptrer uten antiskrens (ESP), som om ønskelig kan deaktiveres. Med ESP aktivert i en Mondeo skal man være svært uheldig eller svært udyktig om man kjører av veien. Forøvrig kan bilen skilte med kraftig og velfungerende bremseredskap som sørger for stabil og trygg oppførsel i alle situasjoner vi evnet å utsette den for.

Vi omtalte plass og komfort i vår innledende Mondeo-test og skulle dermed egentlig hoppe elegant over disse temaene denne gangen. Men fordi Mondeo er en såvidt viktig bil, så gjør vi et unntak. Les mer om den imponerende plassen og de ulike utstyrsnivåene her.