Motor og kjøreegenskaper

Tiguan overrasker ingen på veien. Den er trygg, forutsigbar og passe underholdende. Den nye dieselmotoren er et stort løft og firehjulsdriften velfungerende.

«...denne motoren er blant de mer kultiverte dieselfirerene på markedet.»


Tiguan bygger på kjent og velprøvd Golf-teknikk og derfor er det kanskje ikke så rart at den ikke overrasker spesielt når det kommer til kjøreegenskaper. Det er imidlertid et par-tre spenningsmomenter knyttet til Tiguan i forhold til andre biler bygget på Golfplattformen.

Modernisert motor

For det første har dieselmotoren fått common rail-innsprøytning, i stedet for pumpedyse-teknologien som Volkswagen hittil har benyttet seg av. Motoren ble først lansert i nye Audi A4, men Tiguan er den første bilen fra Volkswagen med denne.

Ny Haldex

Vis mer


Firehjulsdriften er også oppgradert. Mens Golf og Passat benytter tredje generasjons Haldex, har Tiguan fjerde generasjon som er både lettere og kjappere.

Høy

I tillegg er Tiguan Volkswagens første SUV foruten mektige Touareg. Et såpass forhøyet tyngdepunkt kan godt ødelegge de fine kjøreegenskapene vi vanligvis forbinder med biler bygget på denne plattformen.

Langt bedre motor

Vi starter med punkt én, nemlig motoren. Volkswagens pumpedysemotorer er kjennetegnet ved et høyt støynivå, urolig gange og en spiss momentkurve. Ved å bytte innsprøytningssystem har man fått bukt med alle disse problemene. Kreftene kommer jevnere helt fra bunn og flater jevnt ut ved drøyt 4.000 omdreininger, som tilfellet er for de fleste dieselmotorer.

Vis mer


I tillegg er gangen langt roligere; denne motoren er blant de mer kultiverte dieselfirerene på markedet. Derfor hadde vi kanskje enda litt større forhåpninger til støynivået. Ikke at det er noe galt med motoren, den går som sagt stille og pent, men det kan virke som man har spart litt for mye på støyisolering. Motoren lar seg høre en smule for godt i litt for mange situasjoner. I nevnte Audi A4, som riktignok er en mer luksuriøs bil, ga denne motoren et bedre inntrykk rent støymessig. Men bevares, den bråker fortsatt klart mindre enn pumpedyse-motorene gjør i tilsvarende biler, og den støyen som slipper gjennom er rundere og mer behagelig.

Sprek nok

Når det gjelder krefter, klarer den seg også greit. På grunn av den jevnere kraftutviklingen kan man kanskje la seg lure til å tro at den nye motoren er noe latere, men dette er neppe tilfelle i virkeligheten. 140 hestekrefter og 320 newtonmeter er nok til å gi et pent skyv i Tiguan, også med automatgir. 0-100 skal ta 10,9 sekunder med nevnte girkasse og 10,4 med manuell håndtering.

Litt høyt forbruk

Vis mer


Forbruket ligger på 0,75 liter per mil med automatgir og 0,72 uten. Det er litt dårligere enn vi hadde forventet og mer enn de fleste konkurrentene. Her har Volkswagen et klart forbedringspotensial, og automatkassen hjelper ikke på og forårsaker også derfor et ganske heftig prispåslag.

Automatgir

For øvrig fungerer sekstrinnskassen fint. Den er ikke direkte lynkjapp, men er brukbart med også fra stillestående og gir rimelig god sjaltekomfort. Pluss skal den ha for seks trinn, men utvekslingen er såpass lav av sjettegiret helt fint er anvendelige ned i 70 kilometer i timen, også når veien ikke bare går rett frem. For norske forhold er dette bra, men i hastigheter noe særlig over norske motorveifartsgrenser, vil nok mange ønske seg et litt høyere sjettegir.

Trygg

Vis mer


Tiguan er tryggheten selv på veien og byr på et godt veigrep og en forutsigbar oppførsel i kritiske situasjoner. Går du for fort inn i snødekket sving, svarer Tiguan med forsiktig understyring som gradvis går over i en kontrollert bakhjulsskrens. Sammenlignet med en vanlig Golf er balansen mer understyrt, slik vi hadde forventet det i en SUV. Med en brukbar styrerespons og lite krenging henger den likevel bra med når det går fort gjennom svingene, både på snø og bar asfalt. Fjæringsoppsettet er rimelig stramt, og på ren rullekomfort er ikke Tiguan klasseledende. Selve styringen er presis, men vi kunne ønsket oss noe mer tilbakemeldinger fra forhjulene.

Bra firehjulsdrift

Firehjulsdriften er med på å stabilisere bilen og fungerer meget bra. Ved brutal behandling av gasspedalen, kan man som regel merke at forhjulene slipper taket litt før bakhjulene, men for de aller fleste vil dette systemet oppleves som symmetrisk og permanent. Bakhjulene lades med en dose krefter allerede fra stillestående og ved jevnt gasspådrag ut av en sving, merker man hvordan bakhjulene jobber uten at det slipper der fremme. Ved full hjulspinn får bakhjulene nok krefter til at Tiguan gjerne vifter med stjerten og slik sett høyner kjøregleden på vinterføre mange hakk. Haldex har nå blitt så bra at det ikke bare øker fremkommelighet og sikkerhet, men også morofaktoren.

Ikke terrengbil

Vis mer


Verken lavgir eller noen form for mekaniske differensialsperrer er på plass, men Tiguan takler likevel kjøring i dyp snø bra. Undersiden er rimelig flat slik at eksempelvis eksosanlegget ikke røskes av med en gang man våger seg utenfor brøytede veier.

Bra ESP

ESP-systemet lar seg ikke slå helt av, men holder seg stort sett i bakgrunn dersom du trykker på riktig knapp, med mindre sladdene blir for brede og motstyringen kraftig. Langt mer interessant er det at systemet jobber smidig sammen med firehjulsdriften når det er innkoplet og ikke hindrer bakhjulene i å motta krefter når det trengs.

Nå er det tid for å bevege seg inn i bilen og se hva som venter oss der. Vi ser på plass og komfort.