Motor og kjøreegenskaper

Det går lenge mellom hver gang vi kjører bakhjulsdrevet Mercedes med manuelt gir, ikke så rart i grunn. Heldigvis er selv den minste bensinmotoren sterk nok.

«I praksis betyr dette at du har et bredt og lett utnyttbart register slik at girskiftene ikke trenger å bli for mange.»


Mercedes-Benz har lenge vært kjent for dårlige manuelle girkasser, spesielt i sine bakhjulsdrevne modeller. De som husker helt tilbake til klassiske W123 og W124, E-klassen fra siste halvdel av 70-tallet til midten av 90-tallet, vil skjønne hva som menes med typiske Mercedes-girkasser.

Ikke premium verdig

Vis mer


Vi skal ikke dra parallellen for langt, for mye har skjedd siden den gang, men følelsen bak rattet, eller skal vi si spaken, er litt den samme. For selv om presisjon, sjaltelengde og ikke minst kløtsjtilpasning naturligvis er av en annen verden i dag, er den seksstegede manuelle girkassen i C-klasse fortsatt sjokkerende dårlig sammenlignet med konkurrentene, tatt i betraktning at Mercedes-Benz er en premiumprodusent.

Seks trinn

Presisjonen er dårlig, følelsen ullen og gummiaktig, sjalteveiene vel lange og svært raske girskift kan vanskelig gjennomføres. Da er det en mager trøst at stegingen passer både motoren og norske fartsgrenser fint. Seks gir gjør at turtallet på motorveien holdes nede samtidig som utvekslingen i de litt lavere girene er lav nok til at akselerasjonen oppleves som rimelig god.

Sterk

Syndebukk Vis mer


For det er den sterke motoren som redder denne drivpakken. 1,8-literen er takket være en kompressor sterk helt fra bunn. 230 newtonmeter er hva den yter ved 2.800 omdreininger, og det er omtrent like mye som mange dieselmotorer på typisk drøyt 100 hestekrefter har. Forskjellen er at dette momentet holder seg stabilt helt opp til 4.600 omdreininger og tillater en toppeffekt på 156 hestekrefter når stemplene går 5.200 runder i minuttet.

Oppleves sprekere

I praksis betyr dette at du har et bredt og lett utnyttbart register slik at girskiftene ikke trenger å bli for mange. Også kreftene ved maks akselerasjon er overbevisende og 0-100-tallet på 9,8 sekunder virker nesten litt vel i overkant i forhold til opplevelsen. Kraftreservene er der, uten å gjøre den tyske stasjonsvognen til noen voldsom sprinter.

Ikke topp motor

Selv om kreftene er tilstrekkelig, imponerer egentlig ikke motoren på noen spesiell annen måte. Gangen er rimelig ukultivert for en bensinmotor og gassresponsen treg. Forbruket ligger på 0,77 liter per mil og det er godkjent, men heller ikke mer. I det store og det hele virker den firesylindrede kompressormotoren klar for pensjonering.

Ikke store forskjeller

Vis mer


Når det gjelder kjøreegenskaper henger C-klasse stasjonsvogn godt med. Noen store forskjeller sammenlignet med sedanen klarte vi ikke å avdekke og vekttillegget på om lag 50 kilo er rimelig udramatisk.

Dynamisk

Vår bil var utstyrt med sportsunderstell og 17-tommers vinterhjul som inngår i AMG-pakken. Veiopptredenen var derfor i den sportslige retningen med en relativt stram fjæring og god balanse under litt inspirert svingkjøring. Både ved gassoppslipp og hard akselerasjon i sving, merker man hvordan bakhjulene gjerne velger et marginalt bredere spor slik at svingvilligheten understrekes. Bakhjulsdrift gir en konsekvent oppførsel og en deilig følelse ut av svingene, selv med den minste motoren.

Under virkelig harde prøver kan man merke at Mercedes ikke har kastet all komfort over bord i form av overdrevent hard fjæring. Karosseribevegelsene blir ørlite grann for lite kontrollerte dersom du er ute etter rendyrket sportslig kjøreglede ved vel utfordrende hastigheter, men den slags kjøring er uansett ikke nødvendig for å ha det trivelig bak det litt store treekede sportsrattet.

Fin styring

Vis mer


Styringen i vår testbil var av parametertypen som tilpasser servoassistansen etter hastigheten. Det betyr svært lett styring under parkering og annen lavhastighetsmanøvrering og et klart fastere inntrykk oppe i landeveishastighet. Selve styrefølelsen og er rimelig god, men ikke overdrevent sportslig, likeså med responsen fra rattutslagene. Det finnes biler i klassen som er enda mer direktestyrte.

Ingen store forskjeller sammenlignet med sedanen når det kommer til kjøreopplevelse, altså. Så de viktigste endringene finner vi nok i det neste kapittelet om plass og komfort.