Motor og kjøreegenskaper

2.0D-motoren holder i lange baner i V50. Sekstrinns-kassen burde hatt en tydeligere revers-sperre.

Som tidligere er V50 tilgjengelig med et bredt utvalg av tverrmonterte motorer. Riktignok har den norske Volvo-importøren valgt å kutte ut to av bensinmotorene; 1.8 (125 hk) og 2.4i (170 hk). Likevel kan kunden velge mellom fire bensinmotorer - 1.6 (100 hk), 2.0 (145 hk), 2.4 (140 hk) og T5. Sistnevnte har fått 10 hestekrefter mer og kan dermed lokke med 230. 2.4-motoren leveres kun med automat, mens T5-kunder kan velge mellom manuell og automatisk girkasse.

Tre dieselmotorer og Flexifuel

Vis mer
«Kjøreegenskapene synes ikke å ha endret seg nevneverdig i sammenheng med ansiktsløftningen. Det betyr at vi fortsatt snakker om en bil som oppleves som stram og godt sammenskrudd, samtidig som hjulopphenget leverer relativt høy komfort.»

Vis mer


På dieselsiden har V50-kunden tre alternativer - 1.6 D (110 hk), 2.0D (136 hk) og D5 (180 hk). En nyhet i sammenheng med ansiktsløftningen er at sistnevnte nå kan leveres med automatgir. De to firesylindrede dieselmotorene leveres imidlertid fortsatt kun med manuell girkasse.

I tillegg kommer 1.8 Flexifuel, som er en 125-hesters E85-motor.

Mer enn sterk nok

Vårt testeksemplar var denne gangen utrustet med 2.0D-motoren, som er mer enn sterk nok for V50. Det skulle da også bare mangle, med tanke på at motoren yter 320 Nm ved 2.000 omdreininger og at bilen veier beskjedne 1.387 kilo. Snittforbruket - 0,57 liter per mil - er ikke avskrekkende og tilleggsvarmer er å finne blant standardutstyret.

Dyrt partikkelfilter

Vi lot oss imidlertid overraske over at partikkelfilter er ekstrautstyr - og at filteret attpåtil koster hele 7.500 kroner. Dermed er faren stor for at de fleste norske V50er vil bidra til å forsure tilværelsen for personer med ulike luftveislidelser. (Siste: Volvo-importøren har i dag 16.01.08 informert oss om at alle C30/S40/V50 2.0D bestilt etter 01.01.08 har partikkelfilter som standardutstyr. Dermed har alle Volvo-modeller som selges i Norge partikkelfilter som standard). Vi merket oss også at motoren tidvis produserte godt merkbare vibrasjoner ved tomgang - også når motoren hadde rukket å bli god og varm.

Endte i revers

Den meget høyt drevede manuelle sekstrinnskassen er i utgangspunktet velfungerende. Vi opplevde imidlertid ved et par anledninger at girspaken endte opp i revers da vi hadde ment å sette den i førstegir. Dette kan i teorien føre til dyre og i verste fall farlige situasjoner. En bedre reverssikring hadde derfor vært på sin plass.

Stram, men komfortabel

Kjøreegenskapene synes ikke å ha endret seg nevneverdig i sammenheng med ansiktsløftningen. Det betyr at vi fortsatt snakker om en bil som oppleves som stram og godt sammenskrudd, samtidig som hjulopphenget leverer relativt høy komfort. Den forhjulsdrevne bilen er imidlertid en typisk understyrer, noe som er greit å være klar over for den som er opptatt av balanse og kjøreglede.

Hva har Volvo gjort med interiøret? Vi gir deg svaret her.