Motor og kjøreegenskaper

Den største dieselmotoren gjør Fabia stasjonsvogn til en sterk og rask bil. Men så veldig mye mer positivt å si om den er det heller ikke.

«Fabias kanskje største svakhet ligger i det umoderne motorprogrammet.»


1.9 TDI er en gammel kjenning fra Volkswagen-konsernet. Den har sittet i en nærmest uendelig rekke modeller gjennom mange år. I nyeste versjon yter den 105 hestekrefter i de fleste modeller. I en så liten og lett bil som dette, gir det et solid kraftoverskudd.

Lite vekttillegg

Med tanke på at samme motor klarer seg greit også i biler som Passat og Touran, er kanskje ikke dét så veldig overraskende. Da vi testet vanlige Fabia i fjor sommer, konkluderte vi sågar med at 1.4 TDI med 80 hester holdt lenge. Og det gjør den helt sikkert i stasjonsvognen også, den veier nemlig bare 20 kilo mer enn kombien, og beskjedne 1190 totalt.

Sterk i praksis

Vis mer
Vis mer


0-100 går på 11 blank, ikke spesielt imponerende på papiret kanskje, men i praksis har du alltid kraftreserver i bakhånd dersom du skulle trenge det. Ikke dumt ettersom stasjonsvognen gjerne laster mye, noe de mindre motorene vil slite mer med å takle.

Utdatert motor

Så fort nok går det, men den gamle pumpedysemotoren er fortsatt håpløst bråkete og ukultivert, selv om opplevelsen i Fabia faktisk ikke var så ille som fryktet på forhånd, med bakgrunn i opplevelsen i andre, større og dyrere modeller. Likevel er det langt igjen til nivået som stort sett alle andre dieselmotorer i denne ytelsesklassen holder. Det gjelder både støynivå, støykarakter, vibrasjoner, gassrespons og utnyttbart register.

Mangel på alternativer

Så hvilke andre alternativer finnes det? Vel, en rekke, men ingen er fullt ut tilfredsstillende. Fabias kanskje største svakhet ligger i det umoderne motorprogrammet. De minste bensinmotorene blir for små dersom du bruker stasjonsvognens lastekapasitet og er uansett ikke spesielt imponerende på papiret, og den største 1,6-literen er en gammel skapning som heller ikke imponerer spesielt på noen måter. Likevel fremstår den kanskje som det beste alternativet dersom du er ute etter en mer kultivert og stillegående motor. Dessuten er den billigere i innkjøp enn 1.9 TDI.

1.4 TDI er som sagt på mange måter et godt alternativ til 1.9 TDI, men dersom du er ute etter en motor med roligere gange har du kommet feil. Den tresylindrede dieselbørsa er faktisk enda verre, til tross for en viss sjarm.

Rimelig gjerrig

Vis mer


Vel, nok om det, 1,9-literen gjør for så vidt jobben når du blir vant med den og positivt er det relativt lave forbruket på 0,51 liter per mil som heller ikke virker helt i det blå under virkelige kjøreforhold.

Grei femtrinnskasse

Girskiftet er lettjobbet, men verken overdrevet presist eller stramt. At spaken lett synker ned når du skifter også mellom fremovergirene, og ikke bare når du skal i revers, bidrar også til at inntrykket blir litt slaskete. Den høye sitteposisjonen forverrer dette noe ettersom man sitter ”over” girspaken og slik har lett for å trykke girspaken ned når man skifter mellom eksempelvis andre- og tredjegir.

Vis mer


For øvrig er utvekslingen godt tilpasset norske forhold og femtegiret er anvendelige godt ned i norske landeveishastigheter.

Lettkjørt og komfortabel

Kjøregenskapene så godt som uforandrede i forhold til kombien. Det betyr en relativt understyrt balanse, rimelig fin styring og ganske god fjæringskomfort. Noen utpreget sportslig bil er Fabia ikke, ei heller som stasjonsvogn. Til det er den for mykt satt opp, spesielt med den sterkeste motoren, og tilbakemeldingene er litt for vage. Her er det heller kjørbarhet som har stått i fokus. Og det har man lykkes godt med. Fabia er en lettkjørt bil, noe også den oppreiste sitteposisjonen bidrar til i bytrafikk.

Men så over til det som teller mest med denne bilen, nemlig plass og komfort.