Motor og kjøreegenskaper

Også med dieselmotor under panseret er Mini Clubman en feiende flott bil å ratte rundt i.

«...opp til 4.500 omdreininger i minuttet oppleves motoren som relativt frisk.»


110 hestekrefter og 240 newtonmeter er omtrent akkurat det som kreves for å gi litt sportslig sprut i en Clubman. Riktignok kjenner man på akselerasjonen, dersom man er litt fintfølende, at Clubman har lagt på seg noe sammenlignet med vanlige Mini Cooper D. Men denne bilen er fortsatt sprek og har det lille overskuddet som betyr så mye dersom man er ute etter å ha det moro bak rattet.

Gjenbruk

Vis mer


Og det er man jo gjerne i en Mini. Motoren er en gammel kjenning som sitter i en lang rekke biler helt fra vanlige Mini til Citroën C4 Picasso og Peugeot 407. Det er altså ikke noen tvil om at denne motoren har nok krefter til å trekke langt tyngre kjøretøy enn lille Mini Clubman.

Gjennom en periode på nesten fem år har vi lært oss å kjenne den lille dieselmotoren fra Ford og det franske konsernet PSA (Citroën og Peugeot) som en moderne, gjerrig og relativt frisk kraftkilde. Mye diesel har forbrent siden denne kom på markedet, men fortsatt henger den godt med, selv om den ikke lenger er klassens aller beste.

Fleksibel

Vis mer


Det lille slagvolumet til tross, fleksibiliteten i denne motoren er god tatt i betraktning hvilket drivstoff den går på. Det betyr at du har tilfredsstillende akselerasjon allerede fra drøyt 1.100 omdreininger. Maks dreiemoment ligger på 1.750 omdreininger og toppeffekten oppe ved 4.000 omdreininger. Så veldig mye lengre enn dette er det ikke noe vits å dra motoren, men opp til 4.500 omdreininger i minuttet oppleves motoren som relativt frisk. Dersom du flytter girspaken på rett tidspunkt, skal du klare 0-100 på 10,4 sekunder.

Rask nok

Draget er rimelig godt i alle gir, og også med sjettegiret innlagt makter 1,6-literen å produsere nok akselerasjon til at fartsøkning på både motor- og landevei greit lar seg gjennomføre.

Bra girskift

Vis mer


Men dersom du må gire, er ikke det noe krise. Sekstrinnskassen i Clubman er lettarbeidet, presis og rimelig stram, selv om spaken i denne testbilen kunne beveges litt mer sideveis inne i sjaltegatene enn hva som var tilfellet med de andre Miniene vi har kjørt. Utvekslingen passer for øvrig fint til norske fartsgrenser og seks gir gjør at du alltid har flere gir du kan bruke.

Stopper… og starter

Dersom du kjører inn mot et lyskryss som selvsagt lyser rødt, setter bilen i fri og slipper ut kløtsjen, stanser motoren automatisk for å spare drivstoff. I det du trykker inn kløtsjpedalen for å sette bilen i gir igjen, startes motoren automatisk. Det samme er tilfellet dersom du skulle være så uheldig å kvele den. En forutsetning for at den automatiske start-stopp-funksjonen skal fungere, er at det er mer enn tre varmegrader ute og at motor og kupé har oppnådd driftstemeperatur.

Greit lydisolert

Vis mer


Når det gjelder lydbilde, er selvsagt ikke Cooper D like sportslig som Cooper S. Men dieselknakkingen er ikke spesielt fremtredende sammenlignet med andre dieselsmåbiler og dette vil kun av de færreste oppfattes som et problem. Men den morsomme fresingen og snerringen som mange bensinmotorer gir på høyere turtall, får du selvsagt ikke i denne bilen.

Ingen bensinmotor

Ei heller gassresponsen lever helt opp til det en bensinmotor leverer, men sammenlignet med andre dieselmotorer er 1,6-literen brukbart sportslig. For de virkelig entusiastiske vil vi imidlertid anbefale en vanlig Cooper Clubman, eller Cooper S dersom du har råd.

Forbedret komfort

Vis mer


Kjøreegenskapene beskrev vi grundig i forrige Clubman-test, og dieselutgaven skiller seg ikke nevneverdig fra den heftigere Cooper S bortsett fra at vår testbil ikke var utstyrt med sportsunderstell og følgelig hadde et litt mykere oppsett. Det gjorde at komfortnivået faktisk var ganske greit, og bedre enn i vanlige Mini. Riktignok finnes det mykere og mer behagelig småbiler, men Cooper D Clubman er så stabil, kompakt og godt sammenskrudd at det totale komfortnivået likevel er mer enn godkjent. En god kjørestilling og generelt bra støyisolering støtter dette inntrykket.

Supre kjøreegenskaper

Den herlig nærværende styringen med en fantastisk respons, den geniale balansen mellom over- og understyring og de kraftige bremsene er på plass som vanlig i Mini. Å kjøre denne bilen er noe helt eget som ingen andre småbiler kan måle seg med.

Luftproblematikk

Vis mer


Dekktrøbbelet som vi nevnte i forrige test var til stede også på denne bilen. Kort fortalt var problemet at venstre fremhjul slapp ut luften etter eget forgodtbefinnende uten å varsle oss om det. Vi oppfordrer som sist Mini-eiere til å rapportere eventuelle tilsvarende problemer.

Vi hadde store problemer med å finne noen fullverdige konkurrenter til Mini Cooper S Clubman. Omtrent den samme visen blir vi nødt til å synge om denne dieselutgaven.

  • Konklusjon og konkurrenter.
  • Dersom du ønsker å lese mer om plassforhold og komfort i denne bilen, kan du hoppe rett til vår forrige Clubman-test. hvor vi ga dét en grundig gjennomgang.