Motor og kjøreegenskaper

Basis-dieselen i nye A4 er mye bedre enn før. Den nye Audien gir også en god porsjon ekstra kjøreglede.

Volkswagen-konsernet er omsider i ferd med å snu ryggen til pumpe-dyse-teknologien. Bevares - denne har bidratt til å gjøre dieselmotorene til seriøse fremdriftsalternativer i brede lag av bilpopulasjonene, men da common rail-teknologien ble gjort tilgjengelig for personbiler oppdaget stadig fler at bråket og den rå gangen man forbandt med dieselmotorer til en stor grad kunne temmes om ikke elimineres helt.

Ny og bedre TDI

Så her har vi altså en ny generasjon Audi A4 med en ny generasjon 2.0 TDI - et navn som er så emblematisk at Audi ikke har funnet det for godt å endre navnet. (VW på sin side har tilføyd en diskret "cr" etter TDI på sine modeller). A4 er for øvrig konsernets andre modell som blir utstyrt med denne motoren - folke-SUVen Tiguan fikk den først - i en 140-hesters versjon. I A4 yter motoren, som har bevart blokken fra forgjengeren men har fått skiftet ut det meste ellers, 143 hestekrefter. Det er bare tre hester mer enn tidligere, og dreiemomentet på 320 er uforandret.

Kraftfull og kultivert

Vis mer
Vis mer


Allikevel utgjør denne motoren et stort fremskritt på alle måter. For det første tilfredsstiller den per i dag utslippskravene til Euro-5-normen som vil tre i kraft til neste år. Videre oppleves motoren som mer stillegående, vibrasjonene er kraftig redusert og den mye mer fyldige momentkurven gjør motoren både mer elastisk og disponibel. Den er kort og godt mye mer kultivert og kraftfull enn forgjengeren. Den har en mye mer lineær kraftutvikling, noe som gir en jevn men sterk akselerasjon. Noen vil kanskje savne det litt brå og kraftige skyvet fra rett før 2.000 omdreininger som man tidligere forbandt med denne motoren. Denne trekker rent og så å si vibrasjonsfritt fra 1.000 omdreininger og uttrykker seg meget tydelig til opp til over 4.500 o/min.

Audi oppgir toppfarten til 215 kilometer i timen og 0 til 100 tar 9,4 sekunder, hvilket er sprekt for kategorien.

Den nye manuelle girkassen med seks trinn betjente motoren på en utmerket måte med en etter vår mening godt avpasset utveksling - der ytelser riktignok er prioritert foran utslipp. Den lave utvekslingen gir seg uttrykk i at første gir såvidt passerer 40 km/t ved 5.000 o/min mens neste trinn gir seg i underkant av 80 og tredje drar til rett over 120 km/t. I sjette gir ligger turtallet på 1.950 o/min i 100 km/t hvilket er høyt med denne typen motor og gjør sjettegiret til et fullt brukbart gir også under norske forhold. Girkassen lar seg for øvrig betjene hurtig og med presisjon i en tett utlagt sjaltegate.

Må mates

Når det gjelder forbruket ble vi mindre imponert. Riktignok er det oppgitte tallet ved blandet kjøring redusert fra 0,58 til 0,55 liter per mil, men med tanke på at BMW 318d, som er utstyrt med en sammenlignbar toliters dieselmotor, greier 0,47 er det langt fra oppsiktsvekkende. I praksis greide vi ikke, ved forsiktig og sparsommelig kjøring, å komme mye under 0,7 mens forbruket under aktiv kjøring la seg på rundt 0,85 - 0,9.

Mål: Kjøreglede

Audi har satset meget seriøst på å gjøre nye Audi A4 mer underholdende å kjøre enn forgjengeren - BMW er en hovedkonkurrent, og har inntil nylig ligget et godt stykke foran i løypa når det kommer til kjøreglede. Hittil har de fleste kundene nøyd seg med forutsigbare og sikre kjøreegenskaper, men Audi har altså nå villet gå et skritt videre og satse på å overbevise også når det kommer til kjøredynamikk.

Bedre balanse

Vis mer


Derfor ble hele bilens "layout" tenkt om igjen og forakselen flyttet over 15 centimeter forover i forhold til forgjengeren ved at differensialen er blitt plassert foran kløtsjen. Dermed er akselavstanden kraftig øket - til imponerende 281 centimeter, samtidig som at også sporviddene er blitt betydelig større. Hjulopphenget er også helt nyutviklet. Fordelingen av massene er blitt mye mer balansert enn før: Nå er det 55% foran/45% bak mens det på den tidligere generasjonen var såpass som 62%/38% som gjalt.

Dynamisk men trygg

Vis mer


A4 har fortsatt en understyrt karakter, men en mye mer moderat sådan, og med hjelp av en presis og direkte styring med hydraulisk servo (BMW har elektrisk), er A4 en sann glede å ratte både på svingete veier og på "transportetapper" og lar seg plassere med presisjon i svingene og på rette strekninger uten å finne på noe tull. Kort og godt en bil som kjører dit du vil den skal kjøre, og med glede. Samtidig opplevde vi kjøreegenskapene som både betryggende og forutsigbare ved provokasjon - og på "normalt" føre skulle det en god del til før ESP-systemet måtte gripe inn, forøvrig på en behersket måte.

Sportspakke og vinterhjul...

Det skal nevnes at testbilen var utstyrt med sportsunderstell som del av en sportspakke. Det vil si at karosseriet var senket med 1,5 centimeter og fjæringen noe avstivet. Kombinert med vinterhjul med moderate dimensjoner og relativt høy profil (205/60-16)i forhold til standardutstyret ble kombinasjonen noe snodig på papiret, men bilens egenskaper viste seg gode nok til at det ikke forstyrret kjøreopplevelsen i nevneverdig grad.

Som nevnt, hjulopphenget er helt nytt, og er innstilt på å favorisere god kjøredynamikk, men skal også ivareta en god grad av komfort. Det bringer oss til neste kapitel, som nettopp omhandler plass - og komfort