Motor og kjøreegenskaper

Den 3,0 liter store dieselsekseren er smidig, kultivert og ikke minst voldsomt sterk. Men X5s tyngde lar seg ikke helt skjule.

«...motoren spiller ut hele sitt register akkompagnert av et flott og nærmeste buldrende lydbilde.»


Verdens beste dieselmotor? Vel, det er i alle fall ikke mange som tilbyr det samme registeret som BMWs dobbelturbomotor. I bunn av turtallsskalaen sørger en liten turbo for at draget er imponerende allerede fra like over 1.000 omdreininger. Ved 1.750 omdreininger er maks moment på 580 newtonmeter til stede. Maks effekt, 286 hester, finner vi ikke før ved 4.400 omdreininger, hvilket er høyt for en dieselmotor. Ikke før nærmere 5.000 omdreininger er det strengt tatt nødvendig å gire. I den øvre halvdelen av registeret er det den store turboen som har overtatt og står for det meste av moroa.

Kjapp girkasse

Vis mer
Vis mer


Girskiftene besørges av en sekssteget automatkasse. Og det gjør den veldig bra. Kjapt, presist og mykt, men av og til kunne vi ønske at den var litt flinkere til å utnytte bunndraget i motoren, men det er uansett ikke verre enn at du girer manuelt ved å vippe den lille elektronisk tilkoblede spaken, eller skal vi si joysticken, til siden. Da kan du dessuten fryde deg over at BMW har plassert girene riktig vei. Man girer opp ved å vippe spaken til seg, og ned ved å gi den et kjapt skyv fra seg.

Også fra stillestående er girkassen bra med slik at kjapp bykjøring går fint uten den typiske ”to-sekundersforsinkelsen” som gjør at man må time sine innhopp i rundkjøringskarusellen med omhu og økt risiko.

Lettkjørt

Sammen med Active Steering og Park Distance Control som vår testbil var utstyrt med, gjør det at X5 blir særdeles lettkjørt i byen, sin lett brautende størrelse tatt i betraktning. Active Steering sørger for å øke styreutvekslingen i lave hastigheter og ved inspirert kjøring slik at man ikke trenger å dreie like mye på rattet for å oppnå ønsket hjulutslag. Under høyhastighetskjøring på motorvei reduseres utvekslingen tilsvarende for å forbedre retningsstabiliteten. Smart, men først og fremst som en ren komfortfunksjon å betrakte. Det er hovedsakelige under parkering og manøvrering i lave hastigheter at man merker noe særlig til dette.

Fin styring

Litt redusert styrefølelse må du også regne med; det er en grunn til at BMWs M-biler ikke har denne funksjonen. Men det er uansett ikke noe problem i X5. Du har rimelig god kontakt med forhjulene, ja, svært god, tatt i betraktning hvilken bilklasse X5 tilhører. Presisjonen er også meget god slik at X5 er fin å styre rundt svinger både i lave og høye hastigheter.

En klasse over

Vis mer


Men vi må litt tilbake til denne fantastiske motoren. For å finne tilsvarende ytelser hos konkurrentene, må vi opp på V8-alternativene deres. Da blir riktignok 0-100 tider og vekt/effekt-forhold en anelse bedre, men BMW-motorens smidighet og fleksibilitet gjør at den hevder seg godt likevel. Det føles ikke som om du kjører rundt med en lastebilmotor der fremme.

Mer enn sterk nok

Og draget er uansett mer enn godt nok, selv om sportsbilsprestasjonene som denne motoren gir i litt mindre biler uteblir. Spesielt i de tre laveste girene blir du trykket skikkelig tilbake i seteryggen, mens motoren spiller ut hele sitt register akkompagnert av et flott og nærmeste buldrende lydbilde. Noe særlig mer krefter enn dette trenger du strengt tatt ikke i en slik bil. For det merkes at X5 er betydelig tyngre og ikke minst høyere enn eksempelvis enn 5-serie. Det gir seg utslag i litt mindre umiddelbare reaksjoner og ikke minst en langt mer forsiktig oppsatt balanse ved rask svingkjøring.

Høyden merkes

Vis mer


Mens man i en 5-serie kan ligge i svingene å kjenne hvordan hekken er den delen av bilen som helst vil slippe taket og slik sett hjelper til med å styre deg rundt svingen, er X5 mer understyrt. Men du skal likevel kjøre særdeles hardt før forhjulene virkelig mister grepet. Og en slik kjørestil er liksom ikke like innbydende når du sitter så høyt over bakken.

Morsomt med firehjulsdrift

Firehjulsdrift er selvsagt på plass og på sedvanlig BMW-vis satt opp med 60 prosent av kreftene på bakhjulene, i utgangspunktet. Ved hjulspinn jobber x-Drive for å fordele kreftene alt etter hvilke hjul som har best grep. Bakhjulsfavoriseringen er likevel alltid merkbar, til glede for de aller fleste, ikke minst på snø og annet løst underlag. Her er X5 herlig forutsigbar, leken og lettkontrollert. At ESP-systemet kan skrus av i to trinn, hjelper også. Først forsvinner antispinndelen og ved å holde knappen inni i fem sekunder, overlates du til deg selv.

Komfort

Vis mer


Adaptive Drive var en av mange utgiftsposter på vår testbils lange liste over ekstrautstyr. For den nette sum av 36.400 kroner får du aktive dempere og krengningshemmere som sørger for at X5 aldri bringes særlig mye ut av vater, til fordel for både kjøreegenskaper og komfort. I normalmodus er X5 også rimelig komfortabel, men man merker at visse kompromiss er inngått for å kombinere bilens høye tyngdepunkt med såpass sportslige kjøreegenskaper som denne bilen tross alt har. Litt bevegelser over ujevnhetene må man derfor regne med og dersom det er mest mulig komfort du er ute etter i denne klassen, er det andre biler som vil tilfredsstille deg enda bedre.

Dersom du vil lese mer om komfort og plassforhold, henviser vi deg til denne testen av X5 hvor vi har gitt det en grundig gjennomgang.

Nå er det tid for å se på konkurrentene denne bilen har.