Motor og kjøreegenskaper

En vellykket avveining mellom sportslighet og komfort og en kultivert og passe sterk dieselmotor preger kjøreopplevelsen i nye 308.

«Alt i alt er 308 klart over gjennomsnittelig underholdende å kjøre...»


Allerede på lanseringen mot slutten av fjoråret kunne vi slå fast at Peugeot ikke har tatt noen store sjanser med sin nye kompaktklassebil. Den gjør omtrent det samme som 307, bare litt bedre. Det betyr at kjøreegenskapene fortsatt er gode og komfortnivået blant de aller beste i klassen.

Harmonisk

Fjæringsoppsettet er harmonisk og mykt nok til å dempe både store og små ujevnheter på en god måte. Samtidig er det ikke direkte duvende slik noen forbinder med eldre franske biler og stramt nok til å at krengingen holdes på et moderat nivå. Kun ved kjøring på dårlige brøytede og vaskebrettpregede norske vinterveier, kunne vi ønske at hjulopphenget reagerte enda litt kjappere. Dersom du virkelig kjører hardt, hadde det også vært greit med et noe stivere oppsett. Men slikt bør man jo uansett ikke bedrive, og for vanlig og inspirert kjøring i norske hastigheter, fungerer Peugeots løsning veldig godt.

Ikke sportsligst

Vis mer


De aller sportsligste innstilte vil nok også savne en litt kjappere styrerespons og noe mer tilbakemeldinger fra den el-drevne servostyringen. Men heller ikke her kan Peugeot kritiseres for mye. Man har bare lagt seg på et nivå litt under de aller sportsligste i klassen. Styringen formidler uansett nok informasjon på glatte vinterveier til at sikkerhetsaspektet ivaretas rimelig godt. Man kjenner når grepet er i ferd med å brukes opp.

Fin på snø

Og hvis så tilfelle er, reagerer 308 forutsigbart og konsekvent. Svært lett initial understyring går raskt, men jevnt over en kontrollerbar bakhjulsskrens. ESP-systemet kan uansett ikke skrus av i over 50 kilometer i timen og henter deg dermed inn, om enn noe brutalt i enkelte tilfeller. Små og uskyldige bakhjulsslipp på ujevnt vinterføre fører litt for ofte til at bilen brutalt kastes tilbake, uten at noen fare egentlig var på ute og lusket.

Trygg og rimelig spenstig

Vis mer


På asfalt oppleves 308 noe mer understyrt, men fortsatt henger den godt med. Ved gassoppslipp i krappe svinger, opptrer den balansert og trygt. Heller ikke kraftig nedbremsning i sving bringer den ut av fatning. Bremsene fungerer for øvrig godt og har både nok kraft og god doserbarhet.

Passende motor

109 hestekrefter og 240 newtonmeter er akkurat hva denne bilen trenger for å ha tilstrekkelig med krefter, og litt til. 0-100 går på 11,3 sekunder og det gir deg nok trykk til både litt underholdende kjøring, samt å dekke alle transportbehov på en god måte. I tillegg imponerer motoren med et bra register. Man har altså greit med krefter helt fra om lag 1.200 omdreininger og til 4.500 omdreininger.

Stillegående

Vis mer
Vis mer


Det som likevel kanskje imponerer mest med denne motoren er gangkulturen og lydbildet. På tomgang er den knapt hørbar innvendig. Ja, faktisk er den umulig å høre med vanlige støykilder som klimaanlegg på og et normalt byliv på utsiden. Under hard belastning bråker den litt mer, men sammenlignet med andre firesylindrede dieselmotorer, er lydnivået fortsatt behagelig.

Nøysom

Forbruket er oppgitt til 0,47 liter per mil og det er godkjent i denne klassen. CO2-utslippet ligger på 125 gram. Helt uoppnåelige virker heller ikke disse tallene.

Slaskete girskift

Motoren er altså svært passende til 308, men en svakhet kan påpekes i den manuelle femtrinnskassen. Den er rett og slett for slaskete og upresis. Dette er den samme historien som vi har hørt mange ganger i Peugeot-sammenheng, og det er ganske utrolig at man ikke har klart å få bukt med dette problemet i en helt ny bil. Men etter en stund vender man seg til det og irritasjonsmomentet er ikke av avgjørende betydning. Men i en helt ny og så bra bil som 308 virker det veldig unødvendig. 2.0 HDi er for øvrig utstyrt med en annen girkasse som dessuten har seks trinn.

Oppsummert

Alt i alt er 308 klart over gjennomsnittelig underholdende å kjøre, men helt opp til de aller sportsligste i klassen når den ikke. Men komforten er godt ivaretatt og den etter hvert velbrukte motoren imponerer fortsatt og passer ypperlig til 308.

Vi tar en ekstra runde inne i bilen for å avdekke hvordan ferden oppleves herfra.