Motor og kjøreegenskaper

2.0 dCi-motoren er sterk, men ikke perfekt. Girkassen er treg i avtrekket og kjøreegenskapene så som så.

Qashqai 2.0 dCi er utrustet med en kraftig dieselmotor fra Renault-konsernet. Den turboladede common rail-motoren, som har partikkelfilter som standardutstyr, yter hele 150 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og 320 newtonmeter ved 2.000. Dette er tilsynelatende voldsomme ytelser for en såpass liten bil som Qashqai.

Det vi imidlertid ikke skal glemme, er at vårt testeksemplar var "belemret" med både firehjulsdrift og automatgirkasse. Disse to teknologiene øker egenvekten med henholdsvis 62 og 32 kilo, noe som betyr at vi kommer opp i hele 1.614. Som en kuriositet kan det nevnes at en Qashqai 1.6, som har forhjulsdrift og manuell girkasse, veier 1.297 kilo - 317 kilo mindre enn vårt testeksemplar. Firehjulsdrift og automatgir er i tillegg kjent for å stjele krefter som følge av økt friksjon og krafttap i drivlinjen.

Sterk og frisk

Vis mer
«Det må også nevnes at motoren er relativt tørst, i hvert fall når den må slite med firehjulsdrift og automatgir. Nissan oppgir 0,78 liter per mil ved blandet kjøring, noe som gir utslipp av hele 208 gram CO2 per kilometer.»


Høy vekt og tap av krefter i drivlinjen er årsaken til at Nissan oppgir at Qashqai 2.0 dCi - til tross for en frisk dieselmotor - trenger 12,0 sekunder til hundre. Disse tallene fremstår imidlertid som vel pessimistiske, våre uhøytidelige målinger tyder på at bilen i praksis er vel ett sekund raskere enn dette.

Vi opplevde i det hele tatt motoren som sterk, frisk, arbeidsvillig og relativt turtallsvillig. Kraftkilden trekker godt hele veien fra 1.750 omdreininger til rundt 4.800 omdreininger, der girkassen legger inn girskiftet når manuell sjaltemodus er valgt. Qashqai oppleves som en relativt rask bil og forbikjøringer er overhodet ikke noe problem.

Vibrasjoner ved venting

Samtidig har motoren en ganske myk og ikke altfor støyende gange. Helt vibrasjonsfri er den imidlertid ikke. Når girspaken står i drive og bremsen holdes inne, trenger ganske merkbare vibrasjoner gjennom til både sete og ratt.

Høyt forbruk

Det må også nevnes at motoren er relativt tørst, i hvert fall når den må slite med firehjulsdrift og automatgir. Nissan oppgir 0,78 liter per mil ved blandet kjøring, noe som gir utslipp av hele 208 gram CO2 per kilometer. Til sammenligning kan det nevnes at samme bil med manuell girkasse nøyer seg med 0,69 liter og slipper ut 184 gram CO2. Det betyr at automatkassen øker forbruket og CO2-utslippet med 11,5 prosent, noe som forteller oss at vi snakker om en lite effektiv girkasse.

Manuell modus

Vis mer


Sistnevnte, som faktisk kan skilte med seks trinn, betjenes via en stor og ganske klumpete girspak. Kassen leveres i utgangspunktet myke og komfortable skift og kan om ønskelig - ved å vippe spaken til venstre - betjenes manuelt.

Det som er interessant med denne girkassens manuelle modus, er at den faktisk utgjør en reell forskjell. For det første har føreren full kontroll over nedgiring - i manuell modus sjalter ikke girkassen ned uten at føreren har bedt om det. For det andre innebærer manuell modus en mer aggressiv bruk av turtall. Mens girkassen i Drive sjalter ved rundt 4.400 o/min, piskes motoren helt opp mot 4.850 o/min i manuell modus. Hvor effektivt dette er, kan selvsagt diskuteres. Vi er uansett positive til manuelle giringsmuligheter som gir føreren mer kontroll.

Treg takeoff

Når det er sagt, skal det understrekes at Nissan-kassen ikke gir full kontroll. Som de fleste andre automatgirkasser - med noen hederlige unntak - girer den dessverre opp når den mener at turtallet er høyt nok. Den som vurderer å satse på denne girkassen skal også være klar over at den er svært treg i avtrekket. Ved fullt gasspådrag fra stillestående tar det drøye to sekunder før momentomformeren tør å slippe alle kreftene gjennom til tannhjulene. Dette kan tidvis oppleves som frustrerende og resulterte for vårt vedkommende blant annet i at vi ble uvanlig defensive når vi skulle inn i sterkt trafikkerte rundkjøringer.

Mangler tilleggsvarmer

Vis mer


Nå vi først er i det negative hjørnet, nevner vi også at vi opplevde motoren som tregstartet, i den forstand at den bruker noen tidels sekunder lenger tid på å starte enn det som er vanlig. Ingen katastrofe - men slikt går på bekostning av den totale kvalitetsopplevelsen.

Et annet og stort minus er at motoren mangler tilleggsvarmer, noe vi tror den hadde hatt godt av. Vi opplevde nemlig at motoren ved lave temperaturer brukte svært lang tid på å oppnå driftstemperatur og at den raskt mistet temperatur ved tomgang.

Det skal imidlertid understrekes at vi aldri opplevde manglende kupévarme som noe problem. Kupévarme-utfordringen har Nissan nemlig løst ved å montere varmetråder i tilknytning til kupéviften.

Mye ratting

Vis mer


Kjøreegenskapene er omtalt i to tidligere Qashqai-tester. Men fordi dagens testmodell (1.614 kg) veier betydelig mer enn de tidligere testede variantene (1.5 dCi - 1.407 kg, 2.0 bensin 4x4 CVT: 1.454 kg) bruker vi noen linjer på kjøreopplevelsen.

Som de andre utgavene oppleves også dagens testkandidat som komfortabel. Riktignok sliter hjulopphenget litt med å kamuflere de skarpeste ujevnhetene, men telehiv og andre lange ujevnheter takles på en behagelig, litt duveaktig måte. Styringen preges av lite servoassistanse og oppleves derfor innledningsvis som tung og sportslig. Snart oppdaget vi imidlertid at Nissan har valgt en lite direkte utveksling, noe som resulterer i mye ratting ved svingkjøring og en følelse av svak presisjon. Oppsummert opplevde vi styringen som noe dvask. Vi skynder oss imidlertid å legge til at svingradiusen er god.

Leken bakende

Vis mer


I tidligere tester har vi rapportert om en tildels markant understyringstendens. Denne tendensen var merkelig nok nesten fraværende denne gangen. Fenomenet kan muligens ha sammenheng med at vi denne gangen hadde dekk i dimensjon 225/55-17, mot tidligere 215/65-16 og 215/60-17.

I stedet for understyringstendenser, opplevde vi sterke tendenser til overstyring. Hekken er vanligvis lett å kontrollere ved motstyring, noe som resulterte i en viss grad av kjøreglede. Men i en typisk familiebil som dette, er det strengt tatt ønskelig med en hekk som er mindre leken enn denne.

Krenging

Vi opplevde også at det ved inspirert kjøring oppstår mye bevegelser i karosseriet, blant annet i form av mer krenging enn ønskelig. Nissan kunne med fordel ha kostet på seg hjuloppheng som i større grad kompenserer for bilens høye bakkeklaring (18,0 cm for 2.0 dCi, 20,0 cm for de andre motorene).

Svake bremseegenskaper

Vis mer


Det mest skuffende ved bilen var imidlertid de lurvete bremseegenskapene. Vi opplevde flere ganger på flere ulike underlag ustabil oppførsel ved nødbrems. Dette er for svakt. Det store flertallet av bilene vi har testet de siste årene oppfører seg hundre prosent stabilt ved nødbremsing under tilsvarende forhold.

For ordens skyld skal det imidlertid understrekes at testbilene hadde hatt en skade i forhjulsopphenget før vi overtok den og at det er mulig at reparasjonen av denne skaden ikke har vært tilfredsstillende.

Videre opplevde vi det som uvanlig vanskelig å dosere bremsekraften ved ekstrem krypkjøring, i den forstand at girkassen slipper for mye krefter over på drivhjulene når man slipper bremsen ved tomgang. I samme slengen kan vi nevne et irritasjonsmoment som var mye vanligere i "gamledager"; knirkelyder fra bremseredskapen i sammenheng med full stopp.

Vanskelig å rygge

Forøvrig må det nevnes at en trang bakrute og ekstremt brede D-stolper gir dårlig sikt bakover - spesielt til sidene. Dette betyr at man bør være svært forsiktig når man rygger med Qashqai, i hvert fall hvis man ikke har tatt seg råd til utstyrsnivå Tekna, som har ryggesensorer.

God fremkommelighet

Vis mer


Firehjulsdriften fungerer imidlertid godt. Nissan har valgt et system som via en dreiebryter i midtkonsollen gir føreren mulighet til å velge mellom forhjulsdrift, automatisk innkobling av bakhjulene og låst firehjulsdrift. Systemet er lettbrukt og praktisk og firehjulsdriften fungerer utmerket. Firehjulsdriften støttes i tillegg av et meget velfungerende antispinn-system, der både motorkraftreduksjon og elektroniske differensialbremser sørger for å gi Qashqai svært god fremkommelighet i bratte og glatte motbakker.

Vi har allerede nevnt at Qashqai 2.0 dCi 4x4 har en del svake sider. Bilens aller største problem er imidlertid den høye prisen. Her forteller vi deg hvorfor dagens testkandidat ikke er noe godt kjøp.