Motor og kjøreegenskaper

Det foreløpig sprekeste motoralternativet i 308 blir for de spesielt interesserte.

«Alt i alt er det tydelig at Peugeot ikke har forsøkt å gjøre 308 til noen nesten-GTI.»


For selv om 1.6 THP, som er det offisielle navnet på motoren, er en glimrende motor i seg selv, fører den ikke til så mye ekstra kjøreglede som vi hadde håpet – og kanskje også forventet. For på papiret ser ting veldig lovende ut: 0-100 går for eksempel på 8,8 sekunder, hele 2,5 sekunder raskere enn hva dieselmotoren med 109 hestekrefter klarer.

Skuffende

Vis mer


Det bør merkes. Og det gjør det også, men ikke så veldig mye. Draget er rett og slett litt skuffende, og av en helt annen karakter enn samme motor medfører i for eksempel lillebror 207 GT som tross alt ikke veier mer enn drøyt 50 kilo mindre.

Fin karakter

I praksis føles derfor ikke 308 med denne motoren mer enn ganske ordinært motorisert. Men den fine karakteren i motoren imponerer likevel og turboteknologiens negative sider merkes i liten grad. I stedet sørger den for at draget er godt helt fra like over 1.000 omdreininger. Maks moment ligger allerede på 1.400 omdreininger i minuttet og det gjør at behovet for girskift reduseres betraktelig. Videre oppover er draget usedvanlig jevnt og lite skjer egentlig før man bikker 5.000 omdreininger. Da flater draget ut og ved omlag 5.500 stempelslag er det på tide å legge inn et nytt gir.

Slappe girskift

Vis mer
Vis mer


Totalt fem forskjellige utvekslinger er hva du har til rådighet. Dessverre gjennomføres ikke girskiftene med den presisjonen og direkte følelsen vi skulle ønsket oss. Peugeots manuelle femtrinnskasse har dessverre fortsatt mye å gå på i forhold til konkurrentene her, som vi også påpekte i den første testen.

Godkjent forbruk

Utvekslingen er imidlertid fin og passende for norske forhold. Ved 100 kilometer i timen ligger turtallet i femtegir på 2.200 omdreininger. Også forbruket er rimelig bra med 0,71 liter per mil som oppgitt nøkkeltall. I praksis viste kjørecomputeren sifre som gjorde at vi opplevde dette tallet som ganske oppnåelig, i alle fall med en liten overvekt av langkjøring.

Ikke sportsligere i oppsettet

Når det gjelder kjøreegenskaper ga vi 308 gode skussmål i den første testen, uten å utrope den til noen ny klasseleder på akkurat dette området. Det gjelder naturligvis også med bensinmotor under panseret, men de økte fartsressursene og forventningene til sportslig kjøreglede gjør at vi kunne ønsket oss et noe stivere oppsett. Slik kunne 308 krenget litt mindre og reagert litt mer kontant på kommandoer fra føreren. Fordelen med det litt mykere oppsettet er at 308 fortsatt er en meget komfortabel kompaktklassebil.

El-servo

Også når det kommer til styring, kunne vi forventet oss noe mer inspirerte tilbakemelding ved forsert kjøring, men i stedet er den satt opp mer i harmoni med chassiset, altså ikke plagsomt sportslig. For å følge denne linjen helt ut, kunne vi ønsket oss noe mer assistanse fra el-servoen, men dette har muligens vært vanskelig å få til uten at det hadde gått utover styringens følsomhet.

Ingen GTI light

Vis mer


Alt i alt er det tydelig at Peugeot ikke har forsøkt å gjøre 308 til noen nesten-GTI. I stedet har man valgt å bruke den sterke og smidige motoren til å støtte opp om bilens komfortable karakter. Det har man i og for seg lykkes med, og kjøregleden er fortsatt grei nok, men denne rollen bekles svært godt allerede av den lille dieselmotoren på 1,6 liter og 109 hestekrefter. Dagens testbil appellerer derfor til en smal kundegruppe.

Mer om dette her hvor vi konkluderer og sammenligner med aktuelle konkurrenter.