Motor og kjøreegenskaper

Dieselmotoren er mer enn sterk nok for Avenger, men bråker irriterende mye. Kjøreegenskapene er greie, men noen utpreget kjøregledespreder er amerikaneren ikke.

«...når det gjelder krefter, kommer imidlertid denne motoren godt ut.»


Vi starter med det mest negative, nemlig motoren. De av dere som leser Dinside Motor jevnlig blir kanskje lei av å høre oss messe om Volkswagens pumpedysemotorers svakheter, men vi tar sjansen på å gjøre det én gang til.

Bråkete motor

For Dodge har nemlig kjøpt inn den mest bråkete og ukultiverte motoren i denne ytelsesklassen. Mens den takket være god støyisolering er til å leve med i eksempelvis Audi A6, blir den klart i overkant høylytt i Avenger som ikke kan stille opp med samme lydskjermende egenskaper.

Vis mer


Faktisk er støyen så merkbar i de aller fleste situasjoner at man må ha godtatt å leve med en god del dieselknatring før man kjøper bilen. Og det er det jo mulig for mange. Hvor plagsomt dette vil være for den enkelte er høyst individuelt og subjektivt. Vi nøyer oss derfor med å slå fast at dette altså ikke er bilen for dem som egentlig vil kjøre bensinmotor.

Litt smalt register

Også på andre områder er denne motoren typisk diesel i negativ forstand. Under 1.500 omdreininger er det tynt med krefter og tilsvarende er tilfellet fra 2.000 omdreininger høyere og videre også. Registeret du har til rådighet er med andre ord ganske begrenset.

Sterk nok

Men når det gjelder krefter, kommer imidlertid denne motoren godt ut. Til tross for en egenvekt på relativt solide 1.570 kilo, holder 140 hester og 310 newtonmeter i lange baner. Akselerasjonen er god i de fleste gir og innenfor norske fartsgrenser. Forbruket ligger på 0,62 liter per mil ved blandet kjøring. 0-100 er oppgitt til 11,8 sekunder, hvilket virker vel pessimistisk, i alle fall oppleves bilen sprekere enn disse tallene skulle tilsi.

Fine girskift

Vis mer


Skryt skal også girkassen ha, med sine seks trinn. Stegingen er passende for norske forhold og spaken glir lett og presist mellom girene. Det er for øvrig verdt å nevne at en dobbelkløtsjkasse blir tilgjengelig fra sommeren som et alternativ til den vanlige manuelle.

Mest komfortabel

Når det gjelder kjøreegenskaper overrasker ikke Avenger spesielt verken i den ene eller andre retningen. Oppsettet er tross det aggressive utseendet mest innrettet mot komfort, uten å bli direkte duvende. Dermed uteblir mye av den sportslige snerten som preger en god del av konkurrentene. Til gjengjeld er fjæringskomforten rimelig god, uten at Avenger er aller best i klassen her heller. De store 17-tommerne har heldigvis en del gummi på seg med dekk i profilen 215/60. Dermed blir ikke turen over de skarpeste ujevnhetene særlig forstyrrende.

Vis mer


Balansen er relativt understyrt, men ikke mer enn trygt er. ESP-systemet kan kobles ut, men griper likevel inn dersom du blir for ivrig. Men det skal en del til, for vinterhjulene tatt i betraktning sitter Avanger ganske godt i svingene. Men det blir litt meningsløst å jage kurver med denne bilen, den trives bedre under mer avslappet kjøring.

Middels styring

Styringen er passe lett for biltypen, men byr ikke på den helt store følingen med forhjulene, uten at vi vil trekke frem dette som noen stor svakhet. Ei heller er styringen et presisjonsinstrument på linje med hva de aller sportsligste i klassen har, men dette henger sammen med Dodgens totale karakter, slik vi har vært inne på.

Det er tid for å bevege seg inn i bilen og se hva passasjerer her finner av plass og komfort.