Motor og kjøreegenskaper

Stikkord: Behagelig. Både når det gjelder motor og oppførsel på veien.

Under panseret i testbilen finner vi en moderne 16-ventilers 1,6-liter med blokk i støpejern og topp i aluminium. Den mates av et common-rail system av annen generasjon. Den eneste forskjellen i forhold til 90-hestersversjonen stammer fra måten motorstyrings-enheten er programmert på.

Kraftfull

Maksimal effekt i testbilen er altså 25 hestekrefter høyere og dreiemomentet på maksimalt solide 255 newtonmeter hentes riktignok ikke ut før ved 3.000 omdreininger, men momentkurven er meget fyldig og i praksis er skyvet meget godt allerede ved 1.800 omdreininger. Turboen med variabel geometri har ikke helt eliminert den klassiske turboforsinkelsen, men i praksis oppleves motoren som både kraftfull, disponibel og kultivert .

90 hester er nok

Vis mer


Vi mener imidlertid at versjonen med 90 hestekrefter - som vi har hatt anledning til å kjøre ved tidligere anledninger - på sett og vis gir mer for pengene. Den har riktignok en noe lavere trekkraft, men denne stiller opp tidligere - maks dreiemoment på 235 newtonmeter er tilgjengelig allerede ved 1.750 o/min - og har et mer regelmessig skyv. 115-hesteren føles mindre disponibel under 2.000 o/min men er til gjengjeld merkbart sprekere og turtallsvillig over de nevnte 2.000. Vår testbil greide fint den oppgitte tiden fra 0 til 100 på 11 sekunder; 90-hesteren skal gjøre samme øvelse på 11,5 sekunder. Begge versjonene har gode verdier både på forbruk og utslipp: 0,47 liter per mil og 125 gram CO2 per kilometer i begge tilfeller. Dette er best i klassen sammen med Kia cee'd og Peugeot 308 1.6 HDi (109 hk).

Orden på girene

Motoren er koblet til en femtrinns manuell girkasse som vi syntes fungerer bra. Sjaltingen foregår for så vidt mykt og presist men virker litt inkonsistent inn og ut av gir, hvilket ikke favoriserer rask opp- og nedgiring. Videre kunne fjerde og femte gir med fordel hatt en noe høyere utveksling (Ved 100 km/t. i femte gir er turtallet over 2.200 o/min), eller et sjette gir kunne vært tilføyd. For øvrig oppnås følgende hastigheter når de tre første girene dras helt ut: 1. gir: 40 km/t, 2. gir: 70 km/t, 3. gir: 110 km/t.

God på veien

Vis mer


På veien er i30 en god bil å kjøre. I forhold til Kia cee'd oppleves fjæringsoppsettet som noe mindre sportslig orientert men oppførselen på veien er effektiv og forutsigbar. Styringen er av typen elektrisk, fartsavhengig servo. Vi ville ha foretrukket den noe tyngre i høyere hastigheter og noe mer presis rundt midtpunktet. I det store og hele er den imidlertid fullt ut godkjent .

I praksis er i30 en moderat understyrer som er lett å kontrollere på grensen. For øvrig våker antiskrenssystemet (ESP) - som er standard - og hjelper den noe uvørne sjåføren tilbake i rett bane hvis grensen er i ferd med å overskrides.

Vi sier oss dermed fornøyd med i30 både hva angår motor og kjøreegenskaper. Vi skal nå se nærmere på plass og komfort