Motor og kjøreegenskaper

160-hestersutgaven av 1.8 TFSI-motoren er både seig, effektiv og turtallsvillig. Bortsett fra enkelte sporingstendenser er kjøreegenskapene forbilledlige.

Vi mener at Volkswagen-konsernets nye 1,8 liter store direkteinnsprøytede turbomotor er blant de beste, folkelige bensinmotorene som er lansert på lenge. Selv om slagvolumet er beskjedent, gjør nemlig den nye kraftkilden en særdeles god jobb i mange ulike bilmodeller.

250 Nm fra 1.500 til 4.500 o/min

En av årsakene er det faktum at motoren produserer voksne 250 newtonmeter helt fra 1.500 til 4.500 omdreininger, noe som betyr at den har et oppsiktsvekkende sterkt og bredt mellomregister. I tillegg leveres maksimal effekt - 160 hestekrefter - helt fra 4.500 til 6.200 omdreininger. Dette er også svært uvanlige tall, som vitner om en motor med svært god fyllingsgrad nærmest uansett turtall.

Voldsom seigdragingsevne

Vis mer
«Siden avgiftssystemet ble lagt om her i landet, har dieselmotoriserte biler dominert det norske nybilsalget fullstendig. A4 1.8 TFSI er et bevis for at bensinmotoren på ingen måte tilhører fortiden.»


Ute i virkeligheten imponerer motoren faktisk enda mer enn de vakre tallene skulle tilsi. Vi provoserte blant annet motoren så mye vi klarte i en slak oppoverbakke og erfarte at vi kunne bremse bilen ned i under 20 kilometer i timen i fjerdegir - uten at den lot seg kvele. Da arbeidet motoren ved usedvanlig lave 600 omdreininger. Fartsøkning produseres allerede fra tomgang ved rundt 800 omdreininger - og like etter at nålen passerer 1.000-streken arbeider motoren rent.

Akselerasjon hele veien

Ved rundt 1.200 omdreininger begynner man å kjenne skyv i seteryggen og derfra produserer motoren herlig akselerasjon helt opp til rødmerkingen (og turtallssperren) ved 6.800 o/min. Vi har ikke vært borti mange motorer som kan skilte med seigere egenskaper og bredere register enn denne.

8,6 sekunder

Takket være en relativt lav egenvekt - 1.410 kilo - kan Audi skryte av at bilen klarer 0 til 100 på 8,6 sekunder, noe som er bra i seg selv. Desto mer interessant var det å erfare at vi lett endte opp under den oppgitte tiden i våre uhøytidelige målinger.

Flott forbikjøringsbil

Det høye dreiemomentet og det brede mellomregisteret sørger i tillegg for at denne bilen i langt mindre grad enn de fleste andre bensinbiler vil la seg påvirke av tung oppakning. Samtidig er den en flott, effektiv og avslappet forbikjøringsbil.

Vis mer


Vår erfaring er at faktisk at A4 1.8 TFSI overraskende nok går omtrent like bra som en rekke langt dyrere kjøretøyer, deriblant biler som Audi A6 3.0 TDI quattro aut., Audi Q7 4.2 TDI aut., BMW 325iA Touring, Ford Mondeo 2.5 T, Mercedes-Benz E 350 T 4Matic aut., Opel Zafira OPC, Range Rover Sport Supercharged aut. og Volvo V50 T5 AWD aut. Og det er intet dårlig skussmål.

Men bensinmotoren var ikke død

Siden avgiftssystemet ble lagt om her i landet, har dieselmotoriserte biler dominert det norske nybilsalget fullstendig. A4 1.8 TFSI er et bevis for at bensinmotoren på ingen måte tilhører fortiden. Riktignok er forbruket 0,71 liter per mil ved blandet kjøring, 0,16 liter høyere enn samme bil med 2.0-liters dieselmotor (0,55 l/mil). Det betyr at CO2-utslippet er 169 gram per kilometer, mot 144 gram for 2.0 TDI sitt vedkommende.

Mange fordeler

Likevel - hvis man tar prosentregning til hjelp, finner man ut at forskjellen i CO2-utslipp kun er 15 prosent. Og dermed blir det interessant å notere seg at 1.8 TFSI kan skilte med langt mindre støy, mindre vibrasjoner, høyere effekt (160 vs 143 hk), langt bredere register, bedre akselerasjon (8,6 vs 9,4 sek), raskere driftstemperatur, null partikkelutslipp, lavere NOx-utslipp og fravær av dieselstinkende hender etter tanking.

Og selv om forbruket altså er høyere enn dieselalternativet kan skilte med, så er rekkevidden god. Takket være en 65-liters tank er den teoretiske aksjonsradiusen 92 mil ved blandet kjøring.

Seks trinn

Vis mer


Audi A4 1.8 TFSI vil på sikt bli tilgjengelig med trinnløs girkasse (Multitronic) og firehjulsdrift (quattro) (men ikke i kombinasjon). Vårt testeksemplar var imidlertid en forhjulstrekker med manuell sekstrinnskasse. Den relativt korte spaken er godt plassert, men vi merket oss en viss motstand i giroverføringene ved sjalting. Her må det imidlertid nevnes at vårt testeksemplar kun hadde gått 2.200 kilometer og at det er stor sannsynlighet for at giroverføringene blir mer medgjørlige når bilen har fått noen flere kilometer på telleren.

På pluss-siden skal det nevnes at vi alltid traff riktig gir ved rask og aggressiv giring og at venstrefoten kan hvile på en stor og god fothvilerplate.

Høy utveksling

Audi har forøvrig valgt å gi girkassen en svært høy utveksling - de to første girene ikke gir seg før ved henholdsvis 60 og 105 kilometer i timen. Det faktum at man slipper unna med ett girskift på vei mot hundre, er selvsagt noe av forklaringen bak den gode 0 til 100-tiden.

Girskiftindikator

Vis mer


Dessuten har Audi valgt å utstyre nye A4 med girskiftindikator, et nyttig verktøy for den som ønsker å spare drivstoff. En bonuseffekt er at man via instrumentpanelet kan overvåke hvilket gir man har valgt. Vi merket oss forøvrig også at Audi har valgt å gjøre det slik at fartsholderen (ekstrautstyr) ikke kobler ut når føreren kløtsjer og girer. Dette er en smart løsning når målet er at føreren skal ta girskiftindikatoren på alvor.

Sporingstendenser

Under vår test av A4 1.8 TFSI opplevde vi en del sporingstendenser ved gasspådrag. For Audis skyld håper vi at forklaringen bak denne oppførselen er det faktum at vår bil hadde sportsunderstell og var senket 30 millimeter (S-line) samt at bilen sto på 17-toms felger og dekk med 50 profil (originaldekkene er 225/55-16). Disse faktorene er sannsynligvis også årsaken til at vi opplevde bilen som noe stakkato og trippete på slitne landeveier. For eksempel opplevde vi nye C-klasse som langt mer komfortabel da vi testet denne på de samme veiene.

Vi tar imidlertid sjansen på å anta at A4 med normale fjærer og dekkutrustning er mer komfortabel enn gjennomsnittet i mellomklassen, om enn ikke like komfortabel som C-klasse.

Balansert oppførsel

Vis mer


Når det kommer til kjøreegenskaper er imidlertid bilen et stort fremskritt sammenlignet med forgjengeren. En langt bedre vektfordeling har sørget for at understyring nærmest ikke lenger er noe tema, vi opplevde i hvert fall aldri fremtredende understyring verken med eller uten gasspådrag.

I stedet oppleves bilen som meget godt balansert og nye A4 er sannsynligvis sammen med den nære slektningen A5 de mest velkjørende forhjulsdrevne bilene Audi noen gang har laget.

Godt grep

Det brede fotavtrykket medvirker til et meget godt veigrep og stive fjærer sørger for å minimalisere både krenging og dykking. Når grepet først slipper - og det skal mye til - slipper det stort sett på alle fire hjul samtidig, noe som gir kjøreglede og som er lett å motvirke. Det er også mulig å fremprovosere bakhjulsskrens. Også dette skjer på en så rolig og forutsigbar måte. Samtidig har bilen den egenskapen at bakhjulene svært raskt fester grepet ved motstyring.

Situasjonene vi nå beskriver vil bare skje om man har koblet ut antsikrens-programmet (ESP). Med dette innkoblet er bilen snill som et lam. Audi fortjener forøvrig skryt fordi både antispinn og antiskrens kobler inn og ut på en myk, elegant og raffinert måte.

Kjøreglede

Vis mer


Også styringen er fin. Vi opplevde den som passe tung og presis, også rundt senterposisjon. Den sportslige styringen kombinert med den lave sitteposisjonen, det gode veggrepet og den balanserte oppførselen sørger for å frembringe en kjøreglede som trekker tankene mer mot sports- enn familiebiler.

Førsteklasses bremseredskap

Også bremseegenskapene er førsteklasses. A4 1.8 TFSI opptrer svært stabilt og trygt ved nødbrems både på rettstrekninger og i sving - både på tørr og våt asfalt og på snøsubstituttet grus. Pluss for liten dybdeforskjell mellom gass- og bremsepedal.

Elektromekanisk parkbrems

Vis mer


I likhet med stadig flere biler er forøvrig A4 utrustet med en elektromekanisk parkeringsbrems. Denne fungerer godt og kan blant annet brukes som bakkestartassistent fordi den kobler seg ut når føreren slipper ut kløtsjen og gir gass (forutsatt at føreren har festet setebeltet). Betjeningen av vippeknappen - som er plassert i midtkonsollen - krever imidlertid litt tilvenning. Vi foretrekker Volkswagens løsning, der en enklere trykk-knapp er plassert til venstre for rattet.

Vi har allerede avslørt at vi anser Audi A4 1.8 TFSI for å være et godt kjøp. Les vår begrunnelse her.