Motor og kjøreegenskaper

500 er en brukbart morsom bil å ratte. Men dersom du er opptatt av kjøreglede, bør du ikke kjøpe den minste motoren.

«...noen veldige sportslige ambisjoner er det ikke vits å ha med denne bilen.»


Med en lengde på kun 355 centimeter er Fiat 500 en liten bil. Og lett. Kun 865 kilo veier den med 1,2-literen under panseret. Dermed blir ikke 69 hestekrefter like lite som det kanskje høres ut. 0-100 skal gå på 12,9 sekunder og toppfarten ligger på 169 kilometer i timen.

Holder akkurat

Takket være den lave vekten er motoren stor nok til å dekke de fleste praktiske behov, til tross for det puslete dreiemomentet på 102 newtonmeter. Man holder relativt uanstrengt følge med trafikken i de fleste situasjoner, og femtegiret kan anvendes også opp flertallet av bakkene du møter på landeveien.

Trist motor

Vis mer


Men noe overskudd har den ikke, og sett fra et mer entusiastisk perspektiv er dette en ganske trist motor. For samme hvor hardt du presser den, skjer det svært lite. Dette er ikke bilen man akselererer med for moro skyld, for noe særlig sprut finnes ikke engang i de lavere girene. Høyere turtall fører stort sett bare til mer bråk og en anstrengt gange. Det skal påpekes at vårt testeksemplar var helt ferskt. Uansett vil trolig den større 1,4-literen tilføre 500 en ny dimensjon når det kommer til kjøreglede.

Når det gjelder forbruk, lander 1,2-literen på 0,51 liter per mil. Det medfører et CO2-utslipp på 119 gram, hvilket er ganske bra for en bensinbil.

Fine girskift

Girkassen som er kombinert med den minste motoren har fem trinn og er både presis og lettarbeidet. Utvekslingene er ganske godt tilpasset norske forhold. Femtegiret er passe tungt i forhold til motorkraft og turtallsnivå vel oppe i fart. Ved 100 kilometer i timen ligger man på 2.800 omdreininger i minuttet.

Rimelig gode kjøreegenskaper

Vis mer
Vis mer


Når det gjelder kjøreegenskaper hadde vi ganske høye forventninger til 500. Den innfrir disse stort sett, men vi hadde kanskje ventet enda litt til. På den positive siden noterer vi en rimelig kjapp styring og lettfotet oppførsel. 500 oppleves som kvikk rundt i byen og under relativt vanlig kjøring på landeveien.

Ikke sportslig

Men noen veldige sportslige ambisjoner er det ikke vits å ha med denne bilen. For hvis du kjører den litt hardere enn normalt, både krenger og understyrer det ganske kraftig. Her er 500 ikke i nærheten av Mini. Men den klart understyrte balansen gjør imidlertid 500 svært trygg på veien, og selve veigrepet er godt. Bakhjulene slipper ikke taket nærmest uansett hva du finner på, i alle fall på norsk sommerføre. I verste fall griper det standardmonterte ESP-systemet inn og sender deg på rett kurs igjen. Men under forsvarlig kjøring på tørre og bare veier, vil du nok aldri merke noe til dette.

Styringen er som nevnt ganske kvikk, men mangler følelse. Det er ikke så lett å kjenne kontakten man har med fremhjulene. En litt morsom og typisk Fiat-funksjon som også 500 har, er bymodusen på servostyringen. Den sørger for at styringen blir så lett at rattet kan dreies med et par fingre under lukeparkering.

Svake bremser

Vis mer


Vi tar med et avsnitt om bremsene også, for disse overrasket negativt. Under vanlig kjøring fungerer de fint, men etter litt aktiv kjøring på svingete veier og et par påfølgende harde nedbremsninger, var det nok for den lille italieneren. Røykutviklingen var betydelig og bremseeffekten merkbart dårligere. Det er svært sjeldent vi opplever dette ved så lite provokasjon, og ekstra overraskende er det med tanke på bilens lave vekt og beskjedne fartsressurser. Noe av forklaringen ligger kanskje i det faktum at 1,2-literen har vanlige skiver uten ventilering foran og tromler bak. De to større motoralternativene i 500 har begge ventilerte skiver foran.

En annen mulig forklaring er at testbilen vår hadde rullet svært få mil da vi overtok den. Muligens vil en jevnere innkjøring av bremsene føre til at de tåler større belastning. Vi velger likevel å nevne dette ettersom erfaringen likevel er såpass sjelden.

Ganske morsom, men ikke spesielt sportslig og med litt lite av både motor og bremser er altså konklusjonen i dette kapittelet.

Vi går videre og ser på plass og komfort.