Motor og kjøreegenskaper

På enkelte områder kan nye Mazda 6 skilte med klasseledende kjøreegenskaper. Oppførselen ved panikkbrems i sving er imidlertid skummel.

Vi har ikke kjørt nye Mazda 6 2.0 MZR-CD stasjonsvogn på vinterføre. Vi har imidlertid kjørt bilen på våt asfalt og på snøsubsituttet grus. Og på disse underlagene fant vi til vår store overraskelse ut at Mazda 6 kvitterer med kraftig understyring ved panikkbrems i sving. Med dette mener vi at bilen ikke følger førerens rattkommandoer, men i stedet går rett frem, noe som i venstresving vil kunne resultere i utforkjøring og i høyresving - enda verre - vil kunne resultere i frontkollisjon.

Yokohama vinterdekk

Vis mer
«Det viste seg imidlertid at bremseegenskapene ikke er det eneste som taler mot Mazda 6.»
Vis mer


Denne oppførselen kom som et lite sjokk. Undertegnede kan ikke huske å ha kjørt noen personbil de siste årene som i så liten grad følger førerens rattbevegelser ved nødbrems under nevnte forhold. I første omgang valgte vi å tro at vinterdekkene av typen Yokohama Iceguard IG 20 hadde skylden for den skumle oppførselen. Men etter å ha kjørt dagens testkandidat på Continental Conti Sport Contact III sommerdekk (samt en Mazda 6 2.5 Sport), viser det seg dessverre at ikke hele skylden kan veltes over på de japanske vinterdekkene.

Må avskrives

Vi ba også Mazda-importøren om å undersøke om det kunne være noe feil ved de blokkeringsfrie bremsene, uten at noen slik feil ble konstatert. Vår konklusjon er derfor at det er et eller annet ved bilens konstruksjon som fremelsker denne uønskede oppførselen. Og fordi en bils bremseegenskaper er av avgjørende viktighet, er resultatet at Mazda 6 i våre øyne må avskrives.

Tung kløtsjpedal

Det viste seg imidlertid at bremseegenskapene ikke er det eneste som taler mot Mazda 6. Selv om det skal understrekes at testbilen kun hadde gått rundt 3.500 kilometer da vi overtok den, er det grunn til å nevne at vi opplevde kløtsjpedalen som relativt tung og sektrinnskassens giroverføringer som noe trå.

Dårlig bakkeklaring

I sammenheng med passering av fartdsumper opplevde vi at bilen er lavere enn det som er vanlig, noe som betyr at man må ta det ekstra rolig over de styggeste dumpene. Vi erfarte tidvis også sporing ved gasspådrag og tendenser til tripping og stakkato oppførsel på enkelte typer landevei. Selv om vi ikke vil påstå at fjæringskomforten er direkte dårlig, kan vi derfor fastslå at den er et godt stykke unna de beste i klassen.

Vi merket oss også at Mazda skuffende nok ikke har tatt seg råd til akustisk håndbrekkvarsler, samt en god del andre mangler som vi skal komme tilbake til i neste kapittel.

Lim under bakhjulene

Vis mer


Dette er synd, for på enkelte områder er Mazda 6 en meget god bil. Før vi oppdaget de skumle bremseegenskapene, opplevde vi at bilen skapte kjøreglede. Og med sommerdekk på felgene er veigrepet meget godt ved svingkjøring på tørr asfalt. Vi lot oss også imponere over hvor usedvanlig mye som skal til før nye Mazda 6 slipper med bakhjulene - og hvor raskt de biter tak igjen så snart føreren motstyrer. Fraværet av lastvekselreaksjon ved brå gass-avgang i sving er også bemerkelsesverdig.

Flott dieselmotor

Dagens testkandidat kan i tillegg skilte med en flott dieselmotor. Denne yter 140 hestekrefter og 330 Nm ved 2.000 omdreininger og skal ifølge produsenten bringe den 478,5 centimeter lange stasjonsvognen opp i 100 i løpet av 10,9 sekunder. Våre uhøytidelige målinger viste at disse tallene er svært redelige, i den forstand at vi med letthet endte opp under den oppgitte tiden.

Sterk og sprek

Vis mer


Den såkalte 2.0 MZR-CD-motoren har også en myk og fin gange og produserer mindre støy og vibrasjoner enn gjennomsnittet. Forbruket (0,57 l/mil) og CO2-utslippet (151 g/km) er moderat og motoren oppleves som både bunnsterk og sprek. Kraftkilden lar seg ikke kvele selv om du slipper den ned på 750 omdreininger i tredjegir i oppoverbakke - og produserer fin fartsøkning oppover mot 1.700 omdreininger, der den virkelig våkner til liv. Deretter leveres flott akselerasjon helt opp til 5.000 o/min og turtallssperren setter ikke inn før man har økt turtallet med ytterligere 250 omdreininger per minutt. Det betyr at vi snakker om et uvanlig bredt register til dieselmotor å være.

Fin forbikjøringsbil

Vis mer


Vi opplevde dieselmotoren som harmonisk og uanstrengt og erfarte at man raskt legger seg til bruk av høye gir. Samtidig er bilen meget sterk i mellomregisteret og leverer mer enn nok effekt for kvikke og trygge forbikjøringer.

Nye Mazda 6 er en romslig stasjonsvogn, men også interiøret er belemret med svakheter. Les om plass og komfort her.