Motor og kjøreegenskaper

Til tross for økt vekt og dårligere karosseristivhet er 120i Cabriolet fortsatt en fin bil å kjøre. Med dropp automatkassen.

«Motorens karakter gjør at kombinasjonen med automatkassen blir mindre vellykket. »


Om lag 120 kilo er vekttillegget sammenlignet med en tredørs kombikupé. Det merkes, men først og fremst på akselerasjonen. Kjøreegenskapene og kjøregleden er fortsatt i toppklasse, og en svingete landevei på en vakker sommerdag gir deg god grunn til å se lyst på livet i denne bilen.

Bra kjøreegenskaper

Balansen er meget fin, selv om vår testbil gjerne understyrte litt helt på grensen ved rett provokasjon. Dette kan imidlertid skyldes at den hadde bakdekk som var hele 245 millimeter brede, 35 ekstra i forhold til forhjulene. Og frem til slippgrensen styrer hekken akkurat passe rundt slik at bilen føles levende.

Kvikk

Vis mer


Styrerespons og –utveksling gjør at den flytter seg ivrig inn i svingene, og du får inntrykk av at den hele tiden kunne ønsket seg enda litt krappere kurver. Styrefølelsen er også god, selv om BMW nå har gått over til elektrisk servostyring også på 1-serie.

Bakhjulsdrift

Bakhjulsdrift er fortsatt noe BMW er alene om i denne klassen og det gjør også sitt for kjøregleden. Med så brede bakdekk som satt på vår bil, var 2,0-literen under panseret aldri i nærheten av å virkelig kunne utfordre grepet deres. Likevel er og blir følelsen av å kunne akselerere kraftig ut av selv krappe svinger i lave hastigheter uten at forhjulene mister festet svært tilfredsstillende.

På glattere føre er det litt mer merkbart under moderat kjøring av driften skjer på bakhjulene. Hva man foretrekker her er mest en smakssak, for med et effektivt ESP-system om bord er ikke kjøresikkerhet lenger noe tema verken den ene eller andre veien.

Sportsunderstell

Vis mer


Vår bil var utstyrt med sportsunderstell og hjul i 40- og 35-profil, slik at komforten ikke var helt optimal. Likevel var ikke bilen så stiv som man kanskje kunne anta. Sportsunderstellet er et greit valg for de som liker å kjøre litt mer inspirert enn gjennomsnittet og sørger for at bilen ikke krenger spesielt mye selv ved hard svingkjøring. Våre erfaringer fra lanseringer, hvor vi kjørte begge deler, tilsier imidlertid at det langt fra er nødvendig for kjøregledens skyld.

Litt skjelving

Når det gjelder karosseristivhet har BMW gjort en grei jobb. 1-serie kabriolet setter ingen rekorder verken den ene eller andre veien, og den typiske kabriolet-skjelvingen ligger på et akseptabelt nivå.

170 hester

Vis mer


Motoren er selvpustende og måler 2,0 liter i slagvolum. Det er nok til at BMW henter ut 210 newtonmeter og 170 hestekrefter. Disse er imidlertid ikke til stede før opp ved henholdsvis 4.250 og 6.700 omdreininger. Disse tallene forteller at bunndraget ikke er voldsomt i denne motoren. Men den er heller ikke så turtallsavhengig som sifrene kanskje tyder på. I stedet er rekkefireren ganske jevn og klassisk bensinlik i kraftutviklingen. Noen utpreget personlighet har denne motoren ikke, men i forhold til slagvolumet er den svært effektiv.

Ikke kjøp automat

Vis mer


Motorens karakter gjør at kombinasjonen med automatkassen blir mindre vellykket. Automatkasser fungerer jevnt over best med motorer med godt drag i den lavere og midtre delen av registeret, og så også med denne. Det hele blir litt masete, og vi føler ikke at girkassen utnytter motorens potensial. Ikke er den blant BMWs kjappeste heller, selv om den isolert sett klarer seg ganske greit.

Selve draget blir også trolig litt lidende, og seteryggen blir aldri spesielt påtrengende. Likevel er akselerasjonen ganske god når man får opp både fart og turtall. Motoren drar villig helt opp i mot 7.000 omdreininger og lyden er nesten litt hvinende turbinaktig. Men noe mer enn halvsprek blir denne bilen aldri.

0-100 skal gå på 9,0 sekunder med automatgir, og blandet forbruk er oppgitt til 0,68 liter og 163 gram CO2. Spesielt sistnevnte tall er gode.

Automat og diesel

Vis mer


Dersom du likevel vil ha automatgir, anbefaler vi faktisk å se på dieselmodellen 120d. Denne er både gjerrigere og en god del sprekere. Med en merpris på om lag 20.000 kroner, kan den være et godt alternativ uansett, for deg som ikke er opptatt av høyt turtall og motorlyd.

Oppsummering

1-serie kabriolet er altså en riktig så trivelig bil å kjøre. Den er naturligvis ikke like egnet til sportslig kjøring som kupeen eller kombien, men tilbyr likevel for klassen svært gode kjøreegenskaper. Automatkassen matcher imidlertid ikke motoren spesielt godt, og du gjør smart i å spare de 27.000 kronene den koster.

Vi har så vidt vært innom komfortegenskapene til denne bilen. Disse skal nå undersøkes grundigere, sammen med plassforholdene i bilen.

Plass og komfort leser du om her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder