Motor og kjøreegenskaper

Smart Fortwo gir en sær, men også litt morsom kjøreopplevelse. Den lille dieselmotoren er overraskende sterk.

«En viktig ting å legge merke til er at nye Smart Fortwo er for lang til å parkeres på tvers i gatene, noe som jo uansett ikke er lov. »


Det hele er en litt merkelig opplevelse dersom du ikke er vant til Smart. Lukk opp den tynne, men relativt lange døren og sett deg inn i det rimelig høyt plasserte førersetet. Før du starter bilen, er det et par ting du må tenke på. For det første er tenningslåsen gulvmontert, ved siden av den korte girspaken. Og den må plasseres i N, for fri.

Halvautomat

Når du så vrir om nøkkelen, rister den sjeldne dieselmotoren i gang og du kan sette den lille girvelgeren i gir. Kløtsjen trenger du ikke tenke på for den er automatisert. Du kan velge mellom fullautomat og manuelle vekslinger med selve spaken.

Servo ikke standard

Vis mer
Vis mer


I lav fart legger du merke til den tunge styringen, ettersom Smart fortsatt ikke har servostyring som standardutstyr. Det gjør at du må bruke litt krefter under parkering og rask svingkjøring, men ikke verre enn at det er til å leve med. Vi synes likevel dette er en mangel ettersom Smart er en typisk bybil. De fleste vil tjene på å krysse av for dette på ekstrautstyrslisten.

Litt nikking

Ellers er styringen ganske indirekte i lave hastigheter. Litt merkelig, tenker vi og kjører videre. I lav fart har Fortwo enkelte nikketendenser, som en følge av den korte akselavstanden kombinert med det relativt høye tyngdepunktet, og den baktunge vektfordelingen. Men man venner seg fort til det og ettersom hastigheten øker, lar man seg overraske over hvor fint dette egentlig går.

I hundre

Vel oppe i god norsk landeveishastighet skjønner vi hvorfor styringen kjentes litt vel indirekte i lav fart. Den korte akselavstanden gjør nemlig at selv ørsmå forandringer på forhjulenes stilling, fører til ganske merkbare og umiddelbare retningsforandringer. I starten oppleves dette litt smånervøst på motorveien, men etter hvert kjennes det hele ganske naturlig. Medvirkende til dette er den tunge, rimelig presise og følsomme styringen. Det er lett å kjenne hva forhjulene driver med.

Sprekere enn du tror

Men apropos motorvei, hvordan går det med 45 hestekrefter og 110 newtonmeter? Helt fint faktisk. For Fortwo CDI er overraskende sprek. 0-100 skal gå på hele 19,8 sekunder, men dette tallet lyver litt, for i praksis virker bilen langt raskere.

Klarer seg på motorveien

Vis mer


Dette skyldes mye at fartsopplevelsen blir veldig god i den lille bilen, men også det faktum at 0,8-literen faktisk er i stand til å produsere et ganske fint skyv i de fleste gir. Først et lite stykke over 100 begynner det å butte. Men å holde følge med venstrefilstrafikken i 100-sonene er faktisk uproblematisk.

Toppfart

En annen litt morsom detalj av mer akademisk interesse er at man faktisk kan tangere toppfarten til denne bilen i nevnte fartsgrense, uten å risikere lappen. På flatmark, vel å merke. Da skal den nemlig klare 135 kilometer i timen. Lappen går som kjent ved drøyt 140. Ikke at vi oppfordrer noen til dette, for Smart er uansett ikke blant de koseligste bilene å kjøre på den andre siden av de 100 med. Til det blir det for mye bråk, og ved passering av store lastebiler og busser, må man regne med en del vandring sideveis.

Girkasse

Vis mer


Men girkassens utvekslinger bidrar positivt. Med så liten motor og kun fem trinn hadde vi regnet med at turtallet ville bli svært høyt ved motorveihastigheter. Men i virkeligheten har man bare om lag 2.500 omdreininger i hundre. Det betyr at man ligger på om lag 2.000 i 80, hvilket er på grensen for hva motoren takler så lenge det ikke går rett frem eller litt nedover. Maksimalt dreiemoment er nemlig ikke tilstede før ved nettopp 2.000 omdreininger, og bunndraget er naturligvis ikke all verdens.

Fresing

For øvrig er motoren egentlig en litt artig sak. Selvsagt er det både en del bråk og risting, men den har likevel en viss karakter i all sin særegenhet. Og med gassen i bånn freser den såpass at til og med folk inne i andre biler omkring hører det godt.

Gjerrig

At forbruket ligger på lave 0,33 liter per mil drar jo også opp. Det gir kun 88 gram CO2 per kilometer, hvilket er best av alle biler med forbrenningsmotor på markedet i Norge.

Litt raskere girskift

Vis mer


Vi har skrevet noen setninger om girkassen, men tar med litt til. For den noe spesielle girløsningen var opphav til mye kritikk på forrige Fortwo. Den nye femtrinnskassen fungerer klart bedre, men fortsatt er de samme litt merkelige tendensene der. I automatmodus girer den på for høyt turtall, og selve girskiftene går litt tregt og urytmisk.

Da er det langt bedre å veksle manuelt. Da bestemmer du selv når girskiftene skjer og kan justere gassen etter dette. Det er langt fra nødvendig å slippe gassen i det kassen girer, men vekslingene oppleves litt mer harmoniske da.

Hvorfor ikke manuell?

Så lenge girkassen ikke er kjappere enn den er, og manuelle vekslinger uansett er å foretrekke, kan man jo spørre seg hva som er poenget. For alle unntatt de som er livredde for å bruke venstrefoten, hadde en vanlig manuell girkasse fungert bedre på de fleste måter.

Parkering

Vis mer


Lukeparkeringer med denne bilen er selvsagt svært enkelt, men autoholdfunksjonen som sørger for at bilen ikke triller bakover i bakker, kunne med fordel koblet ut i revers. Da hadde man sluppet å vente to sekunder på å trille bakover etter hver gang man har tråkket på bremsen. Det gjør nemlig lukeparkering i bakker kronglete.

En viktig ting å legge merke til er at nye Smart Fortwo er for lang til å parkeres på tvers i gatene, noe som jo uansett ikke er lov.

Trygge kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene for øvrig er rimelig gode. ESP er standard og tar hånd om alle tendenser til bakhjulsslipp. Nå er ikke det noe stort problem i utgangspunktet, for Fortwo er rimelig understyrt. På grunn av den høye kjøreposisjonen kan krengingen i begynnelsen føles litt småskummel, men i virkeligheten holder den lille raringen seg nær nok sin egen horisontalakse.

Vi sjekker om det er noe særlig plass og komfort i denne lille raringen.

Her finner du mer Smart-stoff:

  • Tester
  • Nyheter