Motor og kjøreegenskaper

Toliters-dieselen er kraftfull og kultivert. Kjøreegenskapene er... skal vi si, behagelige.

Det er nå to år siden Renault presenterte sin dieselmotor av siste generasjon i tolitersklassen, og svarte Peugeot-Citroën som på sin side lanserte en 2,2-liter.

Denne motoren finnes i varianter med både 130, 150 og 175 hestekrefter. Nye Laguna får den med manuell girkasse og 130 hestekrefter eller som 150-hester med automat - hvilket er den versjonen vi testet.

Sprek og behagelig

Vis mer
Vis mer

Common rail-motoren fremstår i hovedsak som en riktig sivilisert maskin med et begrenset støynivå (selv om den avslører seg med karakteristisk knatring på tomgang og da særlig før den har oppnådd driftstemperatur). Vibrasjonene er også holdt i sjakk, og lydbildet er ganske så mykt. De 150 hestekreftene - og særlig de 340 newtonmeterne med trekkraft - er til god hjelp i samarbeid med automatgirkassen med seks trinn som vi opplevde som ganske så samarbeidsvillig, selv om den naturligvis stjeler noen tiendeler fra akselerasjonene.
Den nøler imidlertid ikke mer enn det man kan leve med, og girskiftene foregår smidig og raskt nok. Man kunne imidlertid ha ønsket at den var noe raskere med å gire ned - men det kunne vel ha gått ut over normforbruket, dermed utslippene - og dermed igjen, prisen...

Bra kombinasjon

Totalt sett er dette av de bedre drivlinjene vi har vært borti når det gjelder kombinasjonen diesel og automat; Renault har jobbet bra her. Enda en innsats for å holde momentkurven oppe utover i turtallsregisteret og dette kunne blitt en innertier. Selv om maksimalt moment opptrer først ved 2.000 omdreininger er trekkraften god fra 1.500. Uansett: Innenfor et rimelig bredt register er mellomakselerasjonene utmerkede og forbikjøringene går raskt, så snart man venner seg til å ta høyde for det ekstra sekundet før girkassen porsjonerer ut den fulle dosen med krefter. Når det gjelder akselerasjonen fra stillestående er den temmelig kjapp med ti sekunder blank på øvelsen.

Betryggende

Renault har nok i hovedsak jobbet for at kjøreegenskapene skal være trygge, og det var slik vi opplevde dem. Aktiv svingkjøring går greit til et visst punkt, hvor bilen protesterer med understyring for så å kvittere med kontrollert utoverbevegelse med hekken, det hele under oppsyn av elektronisk antiskrens (ESP) som gjør en diskret men effektiv jobb. Også når det gjelder bremseegenskapene fant vi Lagunaen betryggende med godt bitt og stabil opptreden, både på rettstrekkene og i sving.

Noe strammet opp

Vis mer


Produsenten har fortsatt komfort som prioritet, og de fleste kundene ville nok ikke ønsket det annerledes. I forhold til forgjengeren er imidlertid hjulopphenget stivet noe opp med redusert krenging som resultat. Lastvekselreaksjonene er også bedre mestret og helheten er dermed mer tidsmessig. Chassiet er dog basert på annen generasjon Lagunas plattform, og kjøremessig synes vi det fortsatt er et stykke opp til referansene i klassen.

God avfjæring gjør imidlertid mye for kjørekomforten. Denne, samt plassforholdene, skal vi se nærmere på her.

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder