Motor og kjøreegenskaper

Begge disse bilene er blant de bedre folkeSUVene å kjøre, men på ulike måter.

«...den lett vaggende og stumpete gangen som fortsatt kjennetegner en del biler i klassen, er fraværende.»


SUVer har gjennomgått en kraftig utvikling de siste årene hva gjelder kjøreegenskaper og fjæringskomfort. Tidligere var høybygde firehjulstrekkere preget av både en stiv og stumpete gange over ujevnheter og lite tillitsvekkende kjøreegenskaper under hardt press. Dette er nå i ferd med å endre seg ettersom flere og flere produsenter har begynt å produsere SUVer i stor skala med fokus først og fremst på veiegenskaper. Men fortsatt er det et stykke igjen sammenlignet med omtrent likt prisede mellomklassemodeller fra begge merker.

Smidig Ford

Vis mer


Vi starter med modellen det knytter seg størst spenning til, Ford Kuga. Førsteinntrykket av denne bilen er godt. Etter noen få meter med kjøring i hovedstaden er det lett å merke at dette er en usedvanlig smidig bil å kjøre. Fjæringen er myk og følsom, og den lett vaggende og stumpete gangen som fortsatt kjennetegner en del biler i klassen, er fraværende. Også kløtsj og girspak lar seg betjene lett og presist. Det samme gjelder styringen som riktignok er betydelig mer indirekte enn i eksempelvis Focus og Mondeo.

Strammere Tiguan

Tiguan på sin side gir et litt annerledes førsteinntrykk. Sitteposisjonen er noe lavere og det er lett å tro at man kjører en mindre bil. I virkeligheten er det kun én centimeter som skiller de to i lengden. Også når det gjelder fjæringskomfort i lave hastigheter gir Tiguan litt mindre storbilfølelse. Den er rett og slett en god del strammere oppsatt, slik at små ujevnheter merkes bedre, ja litt for godt, i lave hastigheter.

Kuga mer voksen

Vis mer


Når vi legger ut på motorveien, utviskes noen av forskjellene, men fortsatt holder Kuga snuten så vidt foran på fjæringskomfort. Den virker rett og slett litt mer voksen på veien, noe som nok også må tilskrives ni centimeter ekstra mellom frem- og bakhjul. Vi snakker likevel om ganske små forskjeller, og det er ikke lett å umiddelbart merke dem uten å kunne sammenligne direkte.

Tiguan mer dynamisk

Vis mer
Vis mer


Vi tar av fra motorveien og prøver oss på litt middels svingete landevei. Her forsterkes forskjellene igjen, men denne gangen er det Tiguan som viser seg frem. Det litt stramme oppsettet gir nemlig utmerket stabilitet i svingene. Jo fortere man kjører, jo større fortrinn har Tiguan. På noen skikkelig kurvete strekninger blir Kuga rett og slett frakjørt på Fords kanskje viktigste kjerneverdi, nemlig kjøreegenskaper.

For myk

For mens Tiguan ikke har noe i mot at du glemmer at du sitter en etasje høyere enn vanlig, og styrer gjennom svingene i vel kjapt tempo uten å stresse, begynner Kuga å mistrives. Krengningen blir påtakelig, og oppførselen svampete og lite tillitsvekkende. I de aller fleste tilfeller reagerer Kuga med tydelig understyring, men også bakhjulene kan slippe taket ved provokasjon.

Kontrollerbar

Tiguan er også relativt understyrt, mer enn eksempelvis Golf og Passat, men sammenlignet med Kuga er den mer ryddig når det går unna. Krengingen holdes på et for bilklassen svært beskjedent nivå og det er lett å kontrollere balansen i bilen med gasspedalen.

Styring

Når det gjelder styring trekker Tiguan i det lengste strået. Riktignok er den noe følelsesløs rundt sentrum, men med litt sving på rattet har man rimelig god kontakt med forhjulene. Det har man riktignok i Kuga også, men i likhet med chassiset trives den best i mer moderate hastigheter.

Motorer

Vis mer


Også når det kommer til motor har Tiguan et lite overtak. Den nye common rail-motoren er fleksibel og anvendelig. Den føles rett og slett hakket mer moderne enn 2,0-literen i Kuga som har et noe mer begrenset register. Så er da også Ford-motoren langt fra noen fersking lenger, uten at den gjør seg bort av den grunn. Lydmessig knatrer den en del. Riktignok er ikke motorstøy Tiguans sterkeste side heller. Til tross for en i utgangspunktet kultivert og stillegående kraftkilde, ødelegger vel beskjeden støyisolering litt for inntrykket.

Tiguan hakket sprekere

Når det gjelder krefter er disse bilene naturlig nok ganske like. Kuga bruker 10,7 sekunder fra 0-100 og Tiguan trenger to tiendeler ekstra med automatgir, altså 10,9. Med manuelt gir er den halvsekundet raskere.

Vis mer


I praksis er det likevel Tiguan som virker sprekest. Skyvet i seteryggen er et lite hakk bedre, men her snakker vi såpass små marginer at dette ikke bør avgjøre valget ditt.

Forbruk og utslipp

Når det gjelder forbruk og utslipp har Kuga det beste utgangspunktet. Den klarer seg med 0,64 liter per mil og 169 gram CO2 per kilometer. Tiguans tilsvarende tall er 0,72 liter og 182 gram. Med automatkasse går forbruket opp til 0,75 liter per mil og utslippet til 199 gram. Det er ikke spesielt imponerende tall.

Automat mot manuell

Vis mer


Automatkassen i Tiguan gjør forøvrig en grei jobb. Den er ikke blant de aller kjappeste på markedet, og CO2-utslippet stiger med 17 gram, men harmonerer fint med bilens karakter generelt. Den største ulempen er merprisen på drøye 31.000 kroner. Kanskje kunne vi også ønsket oss et litt høyere sjettegir til motorveietappene.

Den manuelle girkassen i Kuga er godt tilpasset motoren. Girspaken er plassert oppe i midtkonsollen og lar seg betjene med lite krefter og god presisjon, i vanlig Ford-tradisjon.

Haldex 3 mot 4

Vis mer


Videre fra girkassene formidles kreftene naturligvis til alle fire hjul i begge bilene. Både Kuga og Tiguan har fått sine systemer levert av Haldex, men Tiguan ligger en generasjon foran Kuga. Det er kanskje litt overraskende at den nyeste bilen har Haldex generasjon tre, mens Tiguan har generasjon fire, og forskjellen merkes faktisk. I Tiguan er systemet i større grad preaktivt og overfører krefter til bakhjulene både kjappere og smidigere enn i Kuga.

Morsomme på grus

På løs og glatt rullegrus fungerer imidlertid begge systemene bra, og bakhjulenes innsats resulterer i både økt fremkommelighet, stabilitet og ikke minst kjøreglede. Under kjøring på slike veier imponerer for øvrig begge bilene, og Kuga trives langt bedre på underlag med lavere friksjon. Her får den igjen for sitt mykere oppsett.

Tiguan best på veien

Vis mer


Alt i alt er likevel Tiguan vinneren når det kommer til kjøreopplevelse. Kuga er fin så lenge tempoet er rolig, men for den mer aktive sjåføren er Tiguan det rette valget, og man trenger langt i fra å kjøre uforsvarlig fort for å merke det.

Vi har allerede vært inne på at Kuga er rimelig komfortabel på veien. Nå skal vi se mer på plassforhold og komfortnivå inne i bilene.

Plass og komfort leser du om her.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder