Motor og kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er denne bilens fremste våpen. Motoren er heftig - men svært tørst. Girkassen fremstår som gammeldags.

Under WRX-panseret finner vi en turboladet boksermotor med fire sylindre og 2,5 liter slagvolum. I tillegg til turboladingen sørger variable ventiltider for god fyllingsgrad. Resultatet er 230 hestekrefter ved 5.200 omdreininger.

94 hestekrefter per liter

Med tanke på at vi snakker om turbolading av et såpass stort slagvolum, er imidlertid effektuttaket ikke spesielt høyt; 94 hestekrefter per liter. Også dreiemoment-uttaket er midt på treet; 130 Nm per liter. Vi merker oss også at de 320 newtonmeterne først er på plass ved 2.800 omdreininger, noe som er et relativt høyt omdreiningstall sammenlignet med de fleste konkurrerende turbomotorer.

Maks effekt tidlig

Vis mer
«Den som ikke bryr seg om forbruk kan imidlertid glede seg over en motor som gjør en svært god jobb ute på veien. Motoren er sterk nok til å trekke helt fra tomgang og kommer ordentlig allerede fra 1.600 omdreininger. Derfra produseres heftig og inspirerende akselerasjon helt til turtallssperren ved 6.750 omdreininger. »
Vis mer


Samtidig er maksimal effekt på plass allerede ved 5.200 omdreininger, noe som er uvanlig lavt. Dette er spesielt overraskende med tanke på at vi snakker om en meget overkvadratisk motor med boring på hele 99,5 millimeter og slaglengde på kun 79,0. Slike forholdstall betyr vanligvis at vi snakker om skikkelige turtallsmotorer. Subaru-motoren tåler da også 6.750 omdreininger, noe som gjør det forunderlig at maksimal effekt er lagt allerede ved 5.200.

Pinglete lyd

Det første du vil merke når du fyrer opp denne motoren, er en uvanlig skarp og litt pinglete oppstartlyd som overhodet ikke står i stil til en bil av denne typen. Når vi først er inne på pinglethet, må vi også nevne hornet, som produserer en så sped lyd at det nesten er flaut å bruke det.

Det neste man risikerer å erfare, er at man må jobbe svært hardt for å få girspaken i revers. Dette er rett og slett er svakt når vi skriver 2008. Det er i denne sammenheng ingen unnskyldning at bilen kun hadde gått 10.000 kilometer da vi testet den.

Fem trinn

Den manuelle girkassen har forøvrig kun fem trinn, noe som er i ferd med å bli en anokronisme, i hvert fall i biler i denne pris- og motorklassen. Vi opplevde også girkassen som litt lurvete, fordi girspaken kan beveges ganske mye sideveis når den står i gir. På plussiden må det imidlertid understrekes at vi aldri opplevde problemer med å treffe noen av de fem fremover-girene, uansett hvor aggressivt vi sjaltet.

Hard gange

Subaru hevder at bokserkonfigurasjonen blant annet skal sørge for mindre vibrasjoner enn ordinære rekkemotorer. Dette er ikke vår erfaring, heller ikke i sammenheng med denne testen. Vi opplever tvert i mot at Subarus bensinboksere produserer hardere gange og mer vibrasjoner enn normale motorer. Denne gangen opplevde vi også at WRX-motoren måtte opp i 1.400 omdreininger før den trekker rent, noe som er et par hundre omdreininger høyere enn det vi er vant til.

En åpenbar fordel med boksermotoren er imidlertid at den takket være sin liggende utforming gir potensial for et lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til de ulike Subaru-modellenes meget fine kjøreegenskaper. Dette skal vi snart komme tilbake til.

1,04 liter per mil

Boksermotorer fremstår ikke som spesielt effektiv når det kommer til forbruk - i hvert fall ikke WRX-motoren. Subaru selv oppgir et blandet forbruk på hele 1,04 liter per mil. Dette er svært mye for en bil i denne størrelses- og vektklassen (1.395 kilo) - firehjulsdrift til tross. Det høye forbruket resulterer i utslipp av hele 246 gram CO2 per kilometer, noe som i neste omgang utløser hele 125.000 CO2-avgiftskroner.

Vis mer


Når vi først er inne på avgifter kan det for moro skyld nevnes at WRX før norske avgifter koster 196.000 kroner. Mer enn to tredeler av den norske utprisen på 600.000 kroner går altså i statskassen.

Svelger unna

Den som skal klare å holde seg på rundt én liter per mil skal imidlertid kjøre pent. Vår erfaring er at denne bilen svelger unna opp i mot 2,0 liter per mil ved inspirert kjøring. Forbruket - og miljøimplikasjonene av dette - taler altså mot WRX.

Heftig akselerasjon

Den som ikke bryr seg om forbruk kan imidlertid glede seg over en motor som gjør en svært god jobb ute på veien. Motoren er sterk nok til å trekke helt fra tomgang og kommer ordentlig allerede fra 1.600 omdreininger. Derfra produseres heftig og inspirerende akselerasjon helt til turtallssperren ved 6.750 omdreininger. Mellomregisteret er spesielt imponerende og sørger for at man kan kjøre inspirert uten å benytte girspaken altfor ofte.

6,5 sekunder

Vis mer


0 til 100 skal på papiret gjøres unna på 6,5 sekunder, tall vi ikke har noen grunn til å sette spørsmålstegn ved. Med tanke på at andregiret utaktisk nok gir seg i 95 kilometer i timen, må føreren sjalte to ganger før den magiske hundregrensen er passert. Dermed er de oppgitte tallene ekstra imponerende.

Lugging

I sammenheng med akselerasjonsprøver opplevde vi imidlertid lugging ved inspirert sjalting - både til andre- og tredjegir. Fordi antispinn og antiskrens (ESP) var koblet ut, antar vi at forklaringen er å finne i 4x4-systemet. Vi opplevde at denne luggingen gikk på bekostning av kjøregleden og antar at bilen ville vært enda raskere hvis Subaru hadde klart å bli kvitt fenomenet.

Godt selskap

Siden vi i dette kapittelet tidvis har vært kritiske, må det undertrekes at Impreza WRX er en svært rask bil. Når det kommer til akselerasjon ble i hvert fall våre tanker trukket mot tidligere testede tøffinger som Audi S4 Avant Tiptronic, Honda S2000, Mazda 6 MPS, Range Rover Sport Supercharged og Volvo V70 T6 AWD - og det er ikke noe dårlig skussmål.

Inspirerende

Vis mer


Det er imidlertid kjøreegenskapene som er denne bilens aller sterkeste side. Vi opplevde bilen som sportslig og inspirerende, samtidig som den er forutsigbar og lettere å kontrollere enn sin forgjenger. Til tross for en bakkeklaring på hele 15,5 centimeter sitter bilen særdeles godt i svingene og vi merket umiddelbart hvordan den permanente firehjulsdriften bidrar til at bilen biter seg fast i underlaget. Styringen kunne i våre øyne gjerne vært tyngre og mer direkte, men når det er sagt så må det understrekes at styringen formidler svært god kontakt med forhjulene.

Balanse

Subaru kan på mange måter betegnes som "Japans BMW" i den forstand at merket prioriterer kjøreegenskaper svært høyt. Like balansert som BMWs modeller oppleves Impreza ikke, men den gode følelsen av kontroll er herlig tilstede. Uten gasspådrag svarer bilen vanligvis først med litt understyring før den går over i balanse. Bakhjulene slipper vanligvis ikke uten at bilen helt bevisst provoseres til å gjøre nettopp dette.

Biter seg fast

Med gasspådrag på snøsubistituttet grus preges bilen også av balanse, men i denne settingen skal det mye mindre til før hekken slipper. Bakhjulene slipper imidlertid vanligvis på en kontrollert måte og er lett å hente inn ved motstyring. På grus kjenner man også hvordan firehjulsdriften sørger for at Impreza WRX-dekkene biter seg fast og takler svinger i langt høyere hastigheter enn biler med forhjulstrekk eller bakhjulsdrift ville ha klart. Som i andre kraftig motoriserte firehjulstrekkere skal man imidlertid være klar over at lastvekselreaksjonen ved brå gassavgang i sving kan bli relativt dramatisk.

Ikke for stiv

Vis mer


Impreza WRX kjennetegnes altså ved kjøreglede, og - de store kreftene tatt i betraktning - kontroll. Bilen er stivere satt opp en normale familiebiler, noe som går på bekostning av komforten. På den andre siden er ikke bilen direkte sportsbil-stiv. Så selv om man kjenner ujevnhetene i underlaget langt bedre enn i vanlige familiebiler, vil mange kunne leve med WRX også i hverdagen.

Vimsete

Vi lot oss imidlertid skuffe over bilens bremseegenskaper. Riktignok opptrer bilen trygt og stabilt både på tørr asfalt og på grus. Men på våt asfalt med store friksjonsforskjeller opptrådte bilen vimsete. Så vimsete og ustabil ble bilen under slike forhold at motstyring fremsto som eneste logiske reaksjon. Etter å ha bitt tennene sammen og tvunget oss selv til å la være å motstyre, viste det seg imidlertid at bremseteknologien etter noen tidels sekunder henter seg inn igjen og stabiliserer bilen. Men før bremseredskapen oppnådde full kontroll, opplevde vi flere ganger at bilen hadde sideveis-forskjøvet seg både 0,5 og 1,0 meter.

I utgangspunktet er selvsagt ikke slik oppførsel ønskelig - og dermed kritikkverdig. Men fordi oppførselen stort sett begrenser seg til å bringe førerens hjerte langt opp i halsen og en beskjeden sideveisforflytning, er fenomenet tross alt ikke veldig alvorlig.

Utslitte bremser

Vis mer


For Subarus del er det også lov å håpe at disse egenskapene har sammenheng med det faktum at bremsene på vårt testeksemplar viste seg å være nesten utslitt. Vi opplevde nemlig skjelving i rattet, fading, varmgang og heftig røykutvikling etter bare noen få harde innbremsinger. Vi velger å stole på Subaru-importøren som kunne opplyse at årsaken var utslitte bremser. Hvorfor importøren leverer ut testbiler med slitne bremser er imidlertid et annet spørsmål.

Vi omtalte både plass og komfort i sammenheng med vår første test av nye Subaru Impreza i oktober i fjor. Vi bruker imidlertid noen linjer på interiør og utstyr også denne gangen.