Motor og kjøreegenskaper

Kombinasjonen diesel/automat fungerer meget bra i Galaxy. På veien er den mindre "personbil" enn lillebror S-Max.

Det er ingen av motorene Galaxy kan leveres med som er til å falle i staver over. Men det er da heller ikke det man forventer av et slikt kjøretøy - selv om vi innrømmer at det ville vært hyggelig med den flotte 2.2 HDI biturbo-motoren på 170 hester under panseret. Men da ville forholdet pris/fornuft bli vanskeligere å forsvare...

130 hk med automat

Vis mer
Vis mer

Når det er sagt har vi ingenting å utsette på kraftverket som befant seg i vår testbil. Det dreier seg om en to-liters common rail-matet sak som vi begynner å bli godt kjent med og som er både trivelig og arbeidssom. Med manuell girkasse leveres den med en maksimal effekt på 140 hestekrefter mens den i testbilen, forsynt med automatkasse, yter 130, ikke fullt så lettbente, hester.
Men skal man ha diesel og automat er dette slett ikke noen dårlig løsning som vi skal se. Oppgitte tall for akselerasjon fra 0 til 100 km/t respektive topphastighet er 12,3 sekunder og 186 km/t. Dette er greie nok tall for en så stor og tung familie-"buss". Og i praksis overbeviser denne drivlinjen.

Disponibel

Vi har skrevet det før, men minner om det igjen: Antallet hestekrefter er relativt lite interessant i denne type biler - det er trekkraften, og hvor tilgjengelig den er, som er viktig. Altså dreiemomentet og turtallsregisteret som er utnyttbart i praksis. Fordelen med automatgir er at man slipper å tenke for mye på det selv, men jo kraftigere og mer disponibel motoren er, jo bedre glir det av sted i trafikken.

I Galaxy fungerer 130-hesteren riktig bra i samarbeid med automatkassen. To-literen har samme dreiemoment som 1.8/125 hk-versjonen (320 newtonmeter med 340 ved "overboost" (noen sekunder med ekstra krefter når man gir full gass), men har en mer fyldig momentkurve og er greiere å ha med å gjøre på relativt lave turtall, fordi den er såpass disponibel. Motoren er kraftig nok til å sørge for uanstrengt fremdrift både på lande- og motorvei og det utnyttbare arbeidsregisteret er bredt nok.

Relativt gjerrig

Vis mer


Offisielt er forbruket ved blandet kjøring 0,74 liter per mil med dertil hørende CO2-utslipp på 196 gram per kilometer. Vi foretok en del stikkprøver, og de offisielle tallene virker ikke så veldig urealistiske. Vi tilbakela etapper på motorvei i Europa, godt lastet og med to voksne og to barn ombord, med relativt moderate 120-140 km/t på speedometeret og registrerte da snitt på 0,76 til 0,79 liter per mil litt avhengig av vindretning og topografi.

Kjøring på en kombinasjon av småveier på landsbygda og i småbyer ga forbrukstall på mellom 0,84 og 0,87 liter per mil. Det er absolutt godkjent og viser at anskaffelse av en diger familiebil ikke behøver å bety at hele feriekassa forsvinner i drivstoffkostnader.

S-Max mer sporty

Vi foretok i sin tid en tilsvarende langtur med Galaxys søsken, S-Max. Det er en bil som er noe lavere, og den har i tillegg et noe stivere oppsett på chassiet da den posisjoneres i markedet som et mer "sporty" alternativ i flerbruksklassen med en noe lavere fokus på det rent nytte-orienterte. Det er ikke for ingenting at den også kan utstyres med 2.5 turbo-motoren på 225 hestekrefter, noe Galaxy ikke kan.

Relativt sedat

Vis mer


For å si det med en gang: Vi har ingenting å utsette på kjøreegenskapene til Galaxy; den kjører riktig så bra. Det skulle da bare mangle - den deler chassis blant annet med Ford Mondeo og parhestene Volvo V70/S80. Bilen ligger stabilt og fint på veien og takler også krappe svinger kjappere enn det man skulle forvente fra en slik mastodont. Imidlertid krenger den da en del og det merkes at tyngdepunktet ligger relativt høyt. Travle og overivrige sjåfører blir dermed minnet om at denne bilen tross alt foretrekker en rolig og avslappet fremdriftsmodus.

Når det gjelder bremseegenskaper er de meget betryggende og stabile, med godt og progressivt bitt fra høye hastigheter på motorvei eller kraftfull og stabil nedbremsing ved uforutsette hendelser både rett frem og i sving. ESP (antiskrens) er selvsagt standard, og en elektronisk enhet samler ABS-funksjonen, bremsekraftfordelingen og panikkbrems-forsterkeren.

Som vi har sett er Galaxy mer komfortinnrettet enn sine søsken Mondeo og S-Max. Den er også romsligere. Her kan du lese mer om plass og komfort.

Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder