Motor og kjøreegenskaper

A3 lider i liten grad av mangelen på tak. Turbomotoren er dessuten fin og akkurat passe sterk til denne bilen.

«...man har et godt kraftoverskudd og nok sprut til at akselerasjon blir noe mer enn en transportetappe.»


Ofte påvirker mangelen på tak en bils kjøreegenskaper negativt. Den reduserte karosseristivheten fører til forringede veiegenskaper i seg selv. I tillegg kommer økt vekt og det faktum at produsentene ofte velger et mykere oppsett for å kamuflere noe av ristingen som gjerne oppstår. Resultatet er en bil som er klart mer komfortinnrettet og som i tillegg føles litt slappere i fisken.

Karosseristivhet

Vis mer


Audi har her lykkes ganske godt med A3 Cabriolet. Man merker naturligvis at det er litt ekstra bevegelse i karosseriet over ujevnhetene, men det er også fortsatt tilfellet i så godt som alle fireseters kabrioleter, i større eller mindre grad. Her er A3 tilfredsstillende og omtrent på nivå med konkurrenten BMW 1-serie kabriolet.

Gode kjøreegenskaper

Selve svingegenskapene er i liten grad blitt forringet. Balansen er omtrent så god som i en vanlig A3, og det betyr nøytrale styreegenskaper uten at bilen har noen utpreget tendens til å vandre mer utover i svingene på verken frem- eller bakhjul. At bilens egenvekt har økt med godt over 100 kilo merker man faktisk ikke så veldig mye til. I alle fall ikke uten mulighet til å sammenligne direkte.

Også selve veigrepet er tilfredsstillende, og dette er en bil det er greit å kjøre litt inspirert på svingete landeveier med, uten at det blir en overdrevent sportslig opplevelse.

Vis mer


Styringen er også vellykket, som i vanlige A3, og selve responsen er passe for bilen. Den er ikke veldig skarp, men harmonerer godt med resten av bilen.

Passende motor

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.


Motoren har vi rost mye her på Dinside Motor tidligere. 1,8-literen er takket være turboladingen både sterk og fleksibel. Til A3 Cabriolet står den seg meget godt. 0-100 skal gå på 8,3 sekunder. I praksis betyr dette at man har et godt kraftoverskudd og nok sprut til at akselerasjon blir noe mer enn en transportetappe.

Fleksibel

Hele veien fra 1.500 og 4.200 omdreininger har du 250 newtonmeter til rådighet. Det gjør at du har godt med krefter helt fra like over tomgang og at man til enhver tid har flere gir som gir deg god akselerasjon.

Vis mer


I tillegg er gangkulturen i denne motoren god. Den går stille, rimelig mykt og har til tross for hva tallene på papiret kanskje antyder ikke noe i mot å dras ut på turtall.

Forbruk og utslipp

Forbruket ligger på 0,73 liter per mil og det gir 174 gram CO2 per kilometer. Ganske gode tall, men som vanlig er tilsvarende bil fra konkurrenten BMW enda litt bedre.

Gir

Vis mer


Den seksstegede manuelle girkassen matcher bilen bra, men vi har opplevd enda litt strammere giroverføringer i andre modeller fra Audi, også i A3. Dobbelkløtsjkassen S-tronic er uansett et godt alternativ som gjør bilen enda kjappere. Ulempen er at den koster 25.000 kroner og vi følte egentlig aldri noe spesielt savn etter den.

Vi beveger oss inn i bilen for å sjekke fjæringskomfort, plass, støy og vindbeskyttelse:

Plass og komfort.