Motor og kjøreegenskaper

Nye A4 Avant kan skilte med flotte kjøre- og bremseegenskaper. 2.0 TDI-motoren er mer enn sterk nok og Multitronic-girkassen er i hovedsak et hyggelig bekjentskap.

Det som først og fremst skiller nye A4 Avant fra sin forgjenger, er at den oppleves som større, tyngre, mer stabil og mer selvsikker. Samtidig er bilen bedre balansert, noe som har eliminert storparten av forgjengerens understyringstendenser. Nye A4 Avant oppleves derfor som svingvillig og offensiv. Samtidig oppfører den seg trygt og forutsigbart når grensene overskrides. Resultatet er en opplevelse av kjøreglede som sørger for at nye A4 i langt større grad enn sine forgjengere kan måle seg med bakhjulsdrevne konkurrenter også når det kommer til kjøreglede.

Godt grep

Vis mer
«Nye A4 Avant oppleves derfor som svingvillig og offensiv. Samtidig oppfører den seg trygt og forutsigbart når grensene overskrides. »
Vis mer


Hvis man kobler ut antiskrens-programmet (ESP) - noe som kan gjøres ved å holde knappen inne i fire sekunder - vil man finne ut at A4 Avant er blant de bilene som klarer seg best uten denne elektroniske skytsengelen. De fire dekkene produserer et meget godt sideveisgrep i sving, samtidig som det hele oppleves som uvanlig forutsigbart og udramatisk når det først slipper. Ikke nok med det; bakhjulene har en imponerende evne til å bite tak i underlaget igjen så snart føreren besvarer bakhjulsskrens med motstyring.

Herlige bremseredskap

Vi vet av erfaring at Volkswagen-konsernets bremseingeniører er blant verdens beste, noe nye A4 er nok et bevis for. I likhet med sedan-utgaven vi testet sist gang, oppfører også A4 Avant 2.0 TDI seg imponerende stabilt under panikkbremsing på alle slags underlag og i alle situasjoner vi evnet å provosere frem. Som fører kjenner man hvordan bremsekraften lynraskt flyttes frem og tilbake mellom de fire hjulene og hvordan enhver antydning til skrens effektivt korrigeres.

Tørre skiver

A4 leveres forøvrig også med store bremseskiver både foran og bak og er utrustet med "Brake disc wiper". Denne bremseskivetørkeren legger bremseklossene forsiktig inntil skivene dersom vindusviskeren er aktivert i hastigheter over 70 km/t. Dermed produseres raskere bremserespons om behovet skulle oppstå. Audi har også utrustet A4 med automatisk aktivering av nødblink ved panikkbrems samt elektromekanisk parkeringsbrems.

Riktignok opplevde vi denne gangen antydning til skjelving i rattet og noe sporing ved enkelte mellomharde innbremsinger. Vi velger imidlertid å anta at dette fenomenet, som overhodet ikke er farlig, skyldes småfeil på avbalanserings-fronten.

Sporingstendenser

Når det er sagt, så er nettopp sporing en av svært få svakheter vi har klart å finne ved nye A4. Denne gangen opptrådte sporingstendensene imidlertid nærmest utelukkende på motorveier med dype hjulspor i asfalten. Dette i motsetning til sist gang, da vi testet A4 1.8 TFSI med sportsunderstell. Denne hadde sporingstendenser også ved kraftig gasspådrag.

Komfortabel

Vis mer


Fraværet av sportsunderstell (30 mm senking) medførte også at vi denne gangen opplevde A4 som mer komfortabel. Vår magefølelse tilsier at A4 er blant de beste mellomklassebilene når det kommer til fjæringskomfort - men helt opp til nye Mercedes-Benz C-klasse-nivå når den ikke.

Common rail

Dagens testkandidat var altså en 2.0 TDI, noe som for A4s vedkommende innebærer Volkswagen-konsernets common rail-motor. Vi har allerede rukket å bli godt kjent med denne motoren, som i A4 yter 143 hestekrefter og 320 Nm fra 1.750 til 2.500 o/min. Vi hopper derfor med harelabb over motor-avsnittet denne gangen. Vi gjentar imidlertid at den nye common rail-motoren har en mykere, mer sofistikert og mer stillegående gange enn pumpedyse-motoren den er i ferd med å erstatte.

Det som også kjennetegner denne motoren er en mye jevnere opplevd momentkurve, i den forstand at draget oppleves som jevnt økende fra 1.500 omdreininger og videre oppover i registeret. Dette i motsetning til pumpedyse-motoren, som produserer et skikkelig spark like før 2.000 omdreininger.

9,7 sekunder

Vis mer


Audi oppgir at nye A4 2.0 TDI skal klare 0 til 100 på 9,7 sekunder uansett om bilen er utrustet med manuell eller trinnløs girkasse (Multitronic). Vårt testeksemplar hadde Multitronic-girkasse og klarte ikke helt å leve opp til disse tallene i våre uhøytidelige målinger. Men her skal det nevnes at bilen kun hadde rullet rundt 2.000 kilometer da vi overtok den.

Vi opplevde uansett bilen som mer enn sterk og rask nok både for akselerasjonsfelter og forbikjøringer og tror de fleste familier vil trives godt med denne motoren. Når det er sagt ville vi mye heller ha valgt det herlige bensinalternativet ved navn 1.8 TFSI, noe vi skal komme tilbake til i vår konklusjon.

0,60 liter på mila

Forbruket med manuell girkasse oppgis til 0,57 liter ved blandet kjøring (149 g. CO2/km), mens trinnløs girkasse øker forbruket til 0,60 liter (159 g.). Disse tallene er godkjent for en 470 centimeter lang og 1.555 kilo tung stasjonsvogn. Og takket være en 65 liter stor drivstofftank, snakker vi om en teoretisk rekkevidde på hele 108 mil ved blandet kjøring (Multitronic). Imponerende er tallene likevel ikke, i hvert fall ikke hvis vi holder dem opp mot BMW, som for tiden er klasseledende på forbrukssiden.

Flere fordeler

Vis mer


Audi er en av svært få bilprodusenter som har satset tungt på trinnløse girkasser, som på Audi-språk altså heter Multitronic. Fordelen med Multitronic sammenlignet med ordinære automatgirkasser, er at den er mer effektiv, noe som blant annet innebærer bedre akselerasjonstider, lavere forbruk og ditto CO2-utslipp.

Vi er blant dem som lenge var svært skeptiske til CVT-girkasser (Continously Variable Transmission). Dette fordi de tradisjonelt har produsert en slurete og mopedaktig opplevelse. Audi har imidlertid løst dette problemet ved å programmere motor og girkasse slik at turtallet ikke umiddelbart spretter opp til maks. I stedet har Audi valgt å la turtallet øke jevnere, slik at det først ved mellom 70 og 80 kilometer i timen stabiliserer seg på rundt 4.000 omdreininger. Dermed produseres en motor- og lydopplevelse som minner om "normale" biler.

Sport-modus

Vis mer


Men Audi har ikke gitt seg med det. For å være bombesikre på at alle skal klare å leve med Multitronic-girkassen, har Audi i tillegg lagt inn en Sport-modus. Når føreren vipper girspaken ned i "S", simuleres tradisjonelle automatgirskift - forøvrig hele åtte i tallet. I denne Sport-modus "gires" det ikke før ved 4.800 omdreininger og føreren opplever det som om vedkommende er eier av verdens raskeste automatgirkasse. I S-modus informeres forøvrig føreren om hvilket "gir" som ligger inne.

Fin girspak

Som en tredje mulighet kan føreren vippe girspaken til venstre og gire manuelt. Dermed får man full kontroll over alle de åtte "girene". Vi må forøvrig understreke at den skinntrukne kulen på den korte girspaken er usedvanlig behagelig å ta på og at spaken er uvanlig grei å betjene. Samtidig henger bilen fint på giret i oppoverbakker, noe som gir økt komfort.

Kveling

Vis mer


Helt perfekt er imidlertid Multitronic-kassen ikke. Vi opplevde også denne gangen (som da vi testet storebror A6 2.0 TDI Multitronic) et par tilfeller av kveling ved forsøk på igangsetting etter kaldstart, et fenomen vi aldri har opplevd med ordinære automat-kasser. Girkassen produserer også tidvis noe nøkking i bilen ved skifting mellom Drive og revers.

I tillegg må det nevnes at Multitronic-kassen i likhet med nesten alle andre automatiserte girkassevarianter er treg i avtrekket fra stillestående når den er koblet til dieselmotorer. Vi målte rundt 1,5 sekunder fra fullt gasspådrag til effektiv akselerasjon.

Hvor god plass er det i nye A4 Avant? Hvordan er interiøret? Og hva med utstyrsnivået? Les mer om plass og komfort her.