Motor og kjøreegenskaper

Bensinmotoren på 2,0 liter blir nok forbeholdt de ivrigste dieselhaterne. Men for disse fungerer den greit nok.

«Det er over 3.500 omdreininger at det begynner å skje noe.»


Det er ikke mange årene siden en 2,0-liter med rundt 140 hestekrefter var det mest naturlige motorvalget i en mellomklasse-stasjonsvogn. Men dette har endret seg. For det første er dieselandelen i Norge overveldende, ikke minst i denne klassen, og flere bilprodusenter har etter hvert begynt å bytte ut sine bensindrevne 2,0-litere med mindre turbomotorer.

Utdøende motorrase

Vis mer


Det er derfor ganske sjeldent at vi kjører slike biler med en helt vanlig sugemotor. Og Renaults eksemplar utmerker seg ikke spesielt på papiret. 140 hesterkrefter fra en 2,0-liter er ikke all verdens i dag. Heller ikke dreiemomentet imponerer spesielt. 195 newtonmeter er tilgjengelig først oppe ved 3.750 omdreininger i minuttet.

Sprekest på papiret

Likevel skal Laguna som stasjonsvogn klare 0-100 på 9,3 sekunder, hvilket i grunn slett ikke er verst. Men vi må innrømme at vi ble noe overrasket da vi så dette tallet, for i praksis virker ikke bilen så sprek.

Trenger turtall

Kanskje har det litt med å gjøre at bunndraget i denne motoren ikke skremmer noen. Når man først får opp turtallet går det for så vidt greit unna. Det er over 3.500 omdreininger at det begynner å skje noe. Da produserer motoren ganske god akselerasjon opp til drøyt 5.000 omdreininger, uten at det blir for mye støy og spetakkel. Ved 6.000 omdreininger er det på tide med et nytt gir.

Respons

Vis mer


Gassresponsen er gjerne bedre i vanlige sugemotorer som slipper å vente på at turbotrykket skal bygge seg opp, men her har Renault skuslet bort forspranget sitt. Fra man trykker gasspedalen ned til motoren responderer går det litt for lang tid, og reaksjonen er litt for brå når den først kommer. Dette kan høres ut som flisespikkere, og er det nok også til en viss grad, men det er faktisk under lukeparkeringer og bakkestarter at tendensen er til størst bry.

Forbruket er oppgitt til 0,8 liter per mil ved blandet kjøring. Det resulterer i et CO2-utslipp på 189 gram. Også disse tallene tyder på at dette ikke er det nyeste innen motorteknologi.

Fine girskift

Girkassen har seks trinn som ligger rimelig tett og gjør det lett å utnytte motoren skikkelig. Dessuten er den stram og ganske presis og girskiftene glir lett og komfortabelt.

Mer sportslig

Vis mer


Når det gjelder kjøreegenskaper har Renault tatt et skritt i sportslig retning med nye Laguna. Mens forrige generasjon var rimelig myk og ganske utpreget komfortinnrettet, er den nye utgaven langt strammere.

Litt mindre komfortabel

Dermed går noe av fjæringskomforten tapt, men hjulopphenget er likevel såpass velfungerende at det sluker skarpe ujevnheter på en god måte. Så selv om den litt duvende følelsen er borte, er Laguna fortsatt ganske komfortabel.

Grei balanse

Vis mer


Fordelen med et såpass stramt oppsett er at kjøreegenskapene har blitt mer presise. Laguna styrer fint inn i svingene og balanserer godt mellom over- og understyring, selv om det i utgangspunktet er forhjulene som først må gi tapt for sideveiskreftene. Kun ved hard provokasjon velger bakhjulene et bredere spor.

OK styring

Ikke like spenstig som de aller mest kjøreglade i klassen, men likevel godkjent. Det samme gjelder for styringen som via det tykke, behagelige og stilige rattet formidler greit med styrefølelse, men heller ikke så veldig mye mer. Respons og presisjon er ganske bra. En interessant ting vi la merke til er at denne bilen har merkbart bedre styrefølelse enn den tidligere testede diesel- og automatversjonen. Trolig skyldes dette mindre vekt på fremhjulene i dagens testbil.

Vis mer


Bremsene er lettdoserte og velfungerende. Ved nødbrems i sving opptrer Laguna sikkert og uten skumle nykker.

Strammere

Kort oppsummert gir nye Laguna et godt inntrykk ute på veien med en karakterdreining i klart sportslig retning sammenlignet med forgjengeren. Det til tross, Laguna er fortsatt ikke blant de mest underholdende bilene i klassen.

Vi konkluderer og sammenligner med konkurrenter her.

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder