Motor og kjøreegenskaper

Nye Forester har flotte kjøre- og bremseegenskaper. Men en antikvarisk automatgirkasse forsurer tilværelsen for en turtallsavhengig motor.

Forrige generasjon Forester var først og fremst kjent for sitt lave tyngdepunkt, fine balanse og permanente firehjulsdrift, egenskaper som til sammen resulterte i fine kjøreegenskaper og kjøreglede.

Fordi nye Forester har blitt hele 170,0 centimeter høy, var vi imidlertid svært spente på om Subaru hadde klart å gjenskape de flotte kjøreegenskapene, eller om nye Forester ville levere en kjøreopplevelse mer i klasse med andre folke-SUVer.

Fortsatt klasseleder

Etter en uke med den nye bilen kan vi konstatere at også nye Forester har klasseledende kjøreegenskaper. Det er mulig at forgjengeren var noe mer nedpå og enda bedre balansert, men sammenlignet med andre folke-SUVer står Forester i en klasse for seg. Understyringstendenser er nesten fraværende - i hvert fall med bensinmotor og automatgir - og Forester oppleves som nedpå, svingvillig og kjøreglad.

Antiskrens som standard

Vis mer
«I en slik situasjon risikerer man faktisk å bruke rundt 9,0 sekunder før bilen evner å øke farten fra 55 til 100 km/t. Hvor håpløst dette er, kommer tydelig frem når man vet at bilen når 100 fra stillestående i løpet av 12,7 sekunder.»
Vis mer


Fordi Subaru har vært svært sent ute med å innføre antiskrens (ESP, VDC på Subaru-språk), er det interessant å merke seg at nye Forester er utrustet med en meget velfungerende utgave av teknologien. Antiskrens-teknologien griper inn på en myk - men om nødvendig bestemt - måte, og holder overstyringstendensene i sjakk.

Det som er enda mer interessant, er at VDC ikke lar seg koble ut. Dette er interessant fordi representanter for Subaru i Norge tidligere har hevdet overfor DinSide Motor at antiskrens ikke er så viktig for firehjulsdrevne biler (en påstand som blir fullstendig avsannet i denne artikkelen). Det faktum at Subaru sentralt har bestemt seg for å gjøre det umulig å koble ut VDC i Forester, er et tydelig bevis for at Subaru erkjenner at VDC er viktig sikkerhetsutstyr, ikke minst i biler med drift på alle fire hjul.

Lastvekselreaksjon

Subaru Forester har altså overstyringstendenser, ikke minst i situasjoner uten gasspådrag. Og denne tendensen blir virkelig tydelig og potensielt skummel ved brå slipp av gasspedalen i sving, en egenskap Forester deler med mange andre firehjulstrekkere. Takket være antiskrens-teknologien blir imidlertid dette fenomenet langt mindre alvorlig enn det ellers ville ha vært.

Vi lot oss også imponere over bilens bremseegenskaper. Med tanke på bilens høyde og bakkeklaring opptrer bilen imponerende stabilt og forutsigbart ved nødbrems både på asfalt og grus - også i sving.

21,5 centimeter

Vis mer


Vi har ikke testet Forester skikkelig i terreng, men noterer oss at utgaven med automatgir mangler reduksjonsgir, noe utgaven med manuell girkasse har. Med tanke på at Forester har skikkelig, permanent firehjulsdrift og 21,5 centimeter høy bakkeklaring, er det imidlertid ingen grunn til å anta at den står tilbake for de viktigste konkurrentene når det kommer til fremkommelighet. Dette innebærer i praksis at bilen høyst sannsynlig vil gnage seg opp 99 prosent av alle norske hytteveier, uansett årstid.

Grei komfort

Vis mer


Når det kommer til hjulopphengets evne til å produsere fjæringskomfort, oppleves Forester som en middelhavsfarer. Som nesten alle andre folke-SUVer takler den fartsdumper og andre store ujevnheter meget godt. Også grus- og traktorveier forseres langt mer behagelig enn med ordinære stasjonsvogner. Små og skarpe ujevnheter takles imidlertid ikke like godt og videreformidles tidvis opp i sitteputene.

Lavt tyngdepunkt

Forester evner altså å produsere mer kjøreglede enn de andre folke-SUVene, noe som blant annet har sammenheng med den spesielle motoren. Subaru er nemlig sammen med Porsche blant de svært få bilprodusentene som har valgt å bruke boksermotorer. Fordi boksermotoren har liggende stempler, åpnes muligheten for en lav plassering av motoren, noe som i neste omgang gir lavt tyngdepunkt. Lavt tyngdepunkt er alltid positivt og er spesielt viktig i høye biler.

Kort slaglengde

Vis mer


Motoren er forøvrig en 2,0-liter og produserer 150 hestekrefter. Det som imidlertid er spesielt med motoren, i tillegg til at det er en bokser, er at den er påfallende overkvadratisk (92,0 mm boring vs 75,0 mm slaglengde). En motor med en slik sylinderutforming vil vanligvis være turtallsavhengig - og Forester-motoren er intet unntak. Riktignok opplyser Subaru at motoren produserer 196 newtonmeter ved 3.200 o/min, men i praksis oppleves motoren som relativt daff før turtellernålen passerer 4.500-streken. Først ved 5.500 omdreininger våkner motoren skikkelig til liv, før den gir seg ved høye 6.700 omdreininger.

Kun fire trinn

Vis mer


Denne typen oppsett ville egnet seg godt i en sportsbil, men egner seg dårlig i en høy firehjulstrekker. Ikke minst når firehjulstrekkeren i tillegg er utrustet med en antikvarisk automatgirkasse. Girkassen har nemlig kun fire trinn - og disse er usedvanlig lange. Førstegiret gir seg faktisk ikke før ved 70 km/t og den som ønsker å tømme andregiret må reise til Tyskland eller finne seg et lukket område. (Som en kuriositet kan det nevnes at vi nylig testet en Crysler Grand Voyager med dieselmotor og sekstrinns automatgirkasse. Denne sjaltet til andregir i 40, til tredjegir i 55 og til fjerdegir i 70 km/t).

Fordi girene er så få, havner turtellernålen helt nede på 4.000 omdreininger når førstegiret er tømt. Og som vi allerede har nevnt oppleves motoren som lite levende før den passerer 4.500 o/min. Dette er ikke positivt.

55 til 100 på 9,0 sekunder

Vis mer


Et annet problem er at girkassen ikke vil sjalte ned til førstegir ved kickdown i hastigheter over 55 kilometer i timen. I stedet velges andregir, noe som resulterer i at turtellernålen legger seg helt nede ved 3.000 o/min. I en slik situasjon risikerer man faktisk å bruke rundt 9,0 sekunder før bilen klarer å øke farten fra 55 til 100 km/t. Hvor håpløst dette er, kommer tydelig frem når man vet at bilen når 100 km/t fra stillestående i løpet av 12,7 sekunder.

Til bilens forsvar skal det imidlertid bemerkes at føreren ved å vippe girspaken til venstre kan velge å gire "manuelt". I manuell funksjon tillater girkassen nedgiring til førstegir helt opp mot 70 kilometer i timen - og det krafttomme hullet unngås. Det er imidlertid ikke bra at man skal være nødt til å gire en automatgiret bil manuelt for å redde seg ut av eventuelle farlige situasjoner.

Rask i avtrekket

Vis mer


Når det er sagt, skal det understrekes at girspaken er svært lettbetjent, til tross for en tilsynelatende kronglete sjaltegate. Grunnet det moderate dreiemomentet er bilen rask i avtrekket ved fullt gasspådrag fra stillestående og instrumentpanelet viser til enhver tid hvilket gir som er valgt. Ved å vippe girspaken til venstre velges et sportprogram, og i denne modusen gjennomføres raske og effektive girskift begge veier. Girkassen reagerer raskt ved sjalting fra Drive til revers og omvendt. Og grunnet de lange girene arbeider motoren kun ved 2.150 omdreininger ved motorveikjøring i 100 km/t.

Moderat forbruk

Vis mer


Subaru Forester 2.0 XS med automatgir skal ifølge Subaru nøye seg med 0,84 liter bensin per mil, noe som er et beskjedent forbruk. Det som er like interessant, er at Subaru hevder at bilen har identisk forbruk med manuell girkasse (denne markedsføres ikke aktivt i Norge). Dette gir CO2-utslipp på 199 gram per kilometer, noe som er moderat for en relativt stor, høy og firehjulsdrevet bil med bensinmotor og automatgirkasse. Takket være 60-liters tank kan bilen også skilte med en teoretisk rekkevidde på drøye 71 mil.

Tillatt tilhengervekt er imidlertid begrenset til 1.500 kilo med automatgirkasse, mens den manuelle varianten lovlig kan trekke 2 tonn.

Har nye Forester et pent interiør? God plass? Fleksible løsninger? Og mye ustyr? Les mer om plass og komfort her.