Motor og kjøreegenskaper

Dette er tre relativt forskjellige biler å kjøre. C5 imponerer med komfort, Volkswagen med motor og girkasse og Ford med sitt kompromiss mellom sportslighet og komfort.

«Nykommeren Citroën C5 vil umiddelbart begeistre merkets gamle tilhengere.»


Det hele startet litt dårlig ved at vi fikk utlevert en testbil fra Ford som ikke lenger er i produksjon. For frem til i år har det nemlig kun vært mulig å få den dieseldrevne 2,0-literen med 130 hestekrefter i kombinasjon automatgir. Den manuelle versjonen har 140 hester. Det har nå også den automatgirede versjonen. Vår testbil er altså ikke helt representativ lenger, men siden det maksimale dreiemomentet er det samme, er det kun i den øvre delen av turtallsregisteret at det vil være noen forskjell.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Vi har også prøvekjørt 140-hesteren ved flere andre anledninger og denne kjennetegnes først og fremst ved et litt bedre drag over 3.000 omdreininger. Her blir 130-hesteren vel trå, og faktisk legger automatkassen inn girskiftene allerede ved 3.500 omdreininger, også i sportsmodus.

Myk Citroën

Men nå til bilene. Allerede på de første meterne kjenner man tydelig forskjellene. For dem er det ganske mange av når det kommer til kjøreopplevelse. Nykommeren Citroën C5 vil umiddelbart begeistre merkets gamle tilhengere. Vår testbil var utstyrt med det hydropneumatiske fjæringssystemet Hydractive III+, og det gir den skikkelig myke glideregenskaper. Fjæringskomforten er rett og slett meget bra. Samtidig er følelsen såpass myk at de som er vant til tyske, stramme biler vil reagere. En sportsknapp finnes, men det er ikke lett å kjenne noen stor forskjell på de to innstillingene.

Mondeo med aktive dempere

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Aktivt understell, i form av justerbare støtdempere, har også Ford Mondeo, men her finner du tre innstillinger. Heller ikke her er det mulig å kjenne store forskjeller i svingene. Mest effekt har dette ved rulling rett frem over ujevnheter. Her er Mondeo uansett bra.

Konvensjonell Passat

Volkswagen Passat er den eneste av disse bilene med helt konvensjonelt hjuloppheng. Samtidig er både akselavstand, sporvidde og vekt klart under de to andre. Dette merkes på veien. Passat føles nesten som en klasse ned størrelsesmessig i kjøreopplevelsen. Spesielt bredden er mindre, minus syv centimeter i forhold til Mondeo, og det merkes i byen. Passat er klart mer lettkjørt i trange miljøer enn Mondeo som blir litt klumpete og tungmanøvrert. Fjæringskomforten ute på landeveien er merkbart dårligst blant disse bilene, uten at vi snakker noe bunnapp av den grunn.

Kjøreglede?

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


På lange transportetapper på motorveien er altså C5 klart å foretrekke. Men hva skjer når vi begir oss ut på noen svingete landeveier og øker tempoet?

Underholdende fra Ford

Ford Mondeo har vist seg seg som den mest kompetente bilen i klassen på kjøreegenskaper, både i moderate og litt friskere hastigheter. Dermed er det ingen overraskelse at den har snuten foran på dette området. Årsaken er enkel, fordi Mondeo scorer høyt på så godt som alle de typiske kriteriene for både sikre og underholdende kjøreegenskaper.

Riktig god styrefølelse

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


For det første er styringen imponerende med en for klassen særdeles god styrefølelse. På våt asfalt er det eksempelvis lett å kjenne når forhjulene begynner å slippe taket. Det kan man ikke si om alle familiebiler. I tillegg er responsen imponerende. Mondeo reagerer raskt på kommandoer og du trenger lite rattutslag for å komme deg gjennom svingen.

Stor

Balansen er morsom i den forstand at du virkelig kjenner at bilen jobber med bakhjulene i svingene, i stedet for å knele over forhjulene, slik mange familiebiler gjør. Samtidig er den trygg i oppførselen når grepet er brukt opp. Du vil ikke oppleve noen skumle bakhjulsslipp i denne bilen med mindre du tråkker over mange grenser. Krengningen er liten og oppførselen stabil og stødig. Ulempen med denne bilen er at de store målene gjør at du merker at dette ikke er noen liten og nett bil. Mondeo føles stor og forholdsvis tung på veien.

Passat mer kompakt

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Før Mondeo kom på banen var Passat vår klassefavoritt. Det skyldtes blant annet kvikke kjøreegenskaper. Likevel hadde vi forventet at Mondeo skulle være lenger foran på kjøreglede. For Passat henger ganske godt med. Riktig nok kan den ikke helt matche Mondeos fine styring, men på grunn av de mindre målene, føles den mer kompakt på veien.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Passat hiver lite på seg gjennom svingene og styrer gjennom med et selvsikkert grep om asfalten. Balansen er nesten like fin som i Mondeo og reaksjonene rimelig kvikke. De store dekkene skal nok ha litt av æren for dette, men Mondeo er tilsvarende utrustet.

Trygg Citroën

Citroën C5 henger som forventet litt etter når det virkelig går unna, til tross for en klar forbedring i forhold til forgjengeren. Men tro ikke at C5 har dårlig kjøreegenskaper av den grunn. Veigrepet er bra, og oppførslene på grensen av de fysiske lover betryggende. Styringen er presis nok og det er ikke noe problem å kjøre friskt på en øde fjellvei uten å mistrives.

Krenger

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Men sammenlignet med de to andre er den klart mykere i oppsettet. I harde svinger krenger den mer og forhjulene sliter med grepet lenge før bakhjulene gjør det. I tillegg er styringen mindre kommuniserende og krever dessuten merkbart mer dreining på rattet i samme sving enn de to andre.

Sprek diesel

Motormessig har vi en klar vinner, nemlig Passat. Den nye common rail-motoren er kultivert, turtallsvillig og sterk. Kombinert med den rappe DSG-kassen går dette mer enn fort nok. Trykket i seteryggen er faktisk ganske brukbart og motoren løpet gjerne godt inn i rødmerkingen på turtelleren. Mevirkende til at Passat er den sprekeste bilen i denne gjengen er også den forholdsvis lave egenvekten. Mondeo veier 80 kilo mer og C5 hele drøyt 160 kilo ekstra.

Foto: Knut Moberg Vis mer


Passats ulempe i denne sammenhengen er den ellers fine DSG-kassens komfortmangler under krypkjøring og manøvrering i lavere hastigheter.

Mondeo også sprek

Mondeo ble som sagt kjørt med en motor som ikke tilbys lenger, men selv med 140 hester, vil den i kombinasjon med automatgir neppe matche Passat hundre prosent. 0-100 går kun ubetydelig tregere, 10,2 mot 10,1 for Passat, men sistnevnte vil antakelig føles litt sprekere oppe i fart, mye på grunn av girkassen.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer
Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


For øvrig er Mondeo-motoren med 140 hester grei hva gangkultur, støy og kraftutvikling angår. Automatkassen er først og fremst komfortabel, men også kjapp nok. Pluss for riktig plassering av opp og ned i den manuelle sjaltegaten.

C5 tregest

Citroën C5 er klart tregest i denne gjengen og bruker såpass som 12,1 sekund fra 0-100. Det skyldes nok først og fremst den høye egenvekten på hele 1695 kilo. 1,7 tonn er ganske enkelt for mye for en mellomklassebil med 2,0-liters motor og forhjulsdrift. Likevel er dieselmotoren sterk nok til å dekke dine praktiske behov og oppe i fart er skyvet brukbart. Du trenger strengt tatt ikke noe mer motor enn dette, men en finfin 2,2-liter med 170 hester er også tilgjengelig. På den andre siden er også 1,6 HDi med manuelt gir er faktisk et fullgodt alternativ.

Ellers er motoren et greit bekjentskap og i stor grad den samme som sitter i Forden. Den er godt nok støydempet og harmonerer fint med automatkassen som har seks trinn, i likhet med de andre bilene.

For tørst

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Når det gjelder forbruk og utslipp kommer Citroën sist. Den bruker 0,72 liter per mil og slipper ut 191 gram Co2. Det er kun et gram mindre enn det kommende luksus-slagskipet BMW 730d som har over 100 hester mer. Tilsvarende tall for Mondeo og Passat er henholdsvis 0,71 liter og 189 gram og 0,63 liter og 165 gram. Passat vinner altså miljørunden med god margin.

Vi går videre til plass og komfort.