Motor og kjøreegenskaper

CLC er komfortabel, men lever ikke opp til sitt dynamiske ytre.

«143 hestekrefter er ikke all verdens i en bil som veier 1400 kilo, men skyvet er likevel forbausende godt. »


Forrige C-klasse var først og fremst en komfortabel bil. Det er til en viss grad også nye C-klasse, men uten at det går nevneverdig utover komfortnivået, har man klart å addere en god dose kjøreglede. Både balanse og styrerespons er bra. CLCs ytre antyder at dette er en sportslig bil. Det stemmer ikke helt med det inntrykket vi sitter igjen etter å ha kjørt den noen dager.

Ny styring

Men visse forbedringer er det gjort sammenlignet med forgjengeren, hvis du bestiller sportspakken til om lag 20.000 kroner som satt på vår testbil. Da får du nemlig den nye styringen som har høyere utveksling utenfor senterposisjonen. I tillegg får du sportsunderstell og 18-tommers aluminiumsfelger. Med tanke på at aluminiumsfelger ikke er standard på denne bilen i det hele tatt, er 20.000 er grei pris. I tillegg følger det med noen visuelle detaljer i interiøret.

Vis mer


Styringen er en klar forbedring sammenlignet med standardstyringen og gjør CLC rimelig kjapp i vendingene. I tillegg blir den mer lettmanøvrert i byen. Styrefølelsen går fra ganske dårlig til akseptabel, men vanlige C-klasse har klart bedre kontakt med fremhjulene.

Krever tilvenning

Den eneste ulempen med denne styringen er at den kan være litt rar når du må vri fort fra den ene til den andre siden, forbi sentrum. Da forandrer nemlig styringen utveksling underveis og det kan være litt vanskelig å vite hvor man har forhjulene, noe som ikke er ideelt når man eksempelvis skal rette opp en skrens. Men dette er også til en viss grad en vanesak.

Ikke på topp

Vis mer


Når det gjelder øvrige kjøreegenskaper, så er disse helt greie, men er langt fra toppnivået som har dannet seg av biler i kompakt- og mellomklassen. Til det er reaksjonene for ulne og svingegenskapene ikke presise nok. CLC gir en litt seig følelse når du presser den i kurvene. I tillegg er den ikke like godt balansert som nye C-klasse. Riktignok blir bilen merkbart mindre fremtung med kompressormotoren enn med den største V6’eren som vi kjørte på lanseringen, men bakhjulene er likevel ikke med på leken i den grad vi kunne ønsket.

Godt veigrep

Vis mer


Når det er sagt, skal det veldig mye til før forhjulene slipper taket helt. 18-tommerne har nemlig et meget godt grep om veien og oppførselen er svært trygg under alle forhold. Dersom du bestiller sportspakke, får du bredere dekk bak en foran. Dette mener vi ikke er optimalt for en bil som i utgangspunktet ikke er bygd for det. Til syvende og sist fører det til mer understyring enn nødvendig, men utslaget er såpass lite at det er til å leve med.

Sterk motor

Motor og girkasse overrasker positivt. Den manuelle sekstrinnskassen kan ikke by på like gode giroverføringer som vi er vant med fra en del av konkurrentene, men Mercedes har nådd et akseptabelt nivå på presisjon og stramhet. Men motoren drar opp inntrykket. 143 hestekrefter er ikke all verdens i en bil som veier 1400 kilo, men skyvet er likevel forbausende godt.

Vis mer


Mye av forklaringen ligger nok i det relativt kraftige dreiemomentet på maksimalt 220 newtonmeter. Dette er til stede hele veien mellom 2.500 og 4.200 omdreininger. 0-100 skal gå på 9,7 sekunder, men bilen føles egentlig raskere enn dette tallet skulle tilsi.

Motorkarakteren er ganske komfortabel med bra drag i nedre og midtre deler av turtallsregisteret. Over 5.000 omdreininger flater det ut. Maks effekt ligger på 5.200.

For tørst

Forbruk og utslipp imponerer ikke like mye. Blandet kjøring koster deg 0,77 liter per mil og 182 gram CO2. Det er mer enn en vanlige C 180 K med samme motor i en nyere og sterkere versjon.

Vi går videre til plass og komfort hvor du blant annet kan lese om den fine langturskomforten i denne bilen.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder