Motor og kjøreegenskaper

308 SW oppleves enda litt mer voksen enn 308. Det gir god harmoni, og 1,6-literen passer perfekt til denne bilen. Den nye girkassen er likevel kanskje det største løftet.

«...det den taper i litt tregere akselerasjon og mindre livlighet, vinner den igjen på økt komfort. »


Med både økt lengde, akselavstand og vekt er det ikke så rart at 308 SW oppleves større ut på veien. Men vi må innrømme at vi ble litt overrasket når vi så at egenvekten har økt med så mye som drøye 170 kilo. For ut fra akselerasjonen kjennes det ikke slik ut.

Liten motor og stor bil går fint

Det betyr at den lille 1,6-literen klarer seg meget godt i denne bilen. Egentlig er det ganske oppsiktsvekkende at 109 hestekrefter og 240 newtonmeter oppleves helt tilstrekkelig i en bil som veier rett under 1,5 tonn. 0-100 går på 12,5 sekunder, ikke all verdens, men vi savnet egentlig aldri noe særlig mer krefter. Dette er uansett først og fremst en komfortabel bil, og til den slags bruk har denne motoren mer enn nok å by på.

Smidig


Bunndraget er nemlig meget godt, det lave slagvolumet tatt i betraktning. Også i sjettegir er det lett å holde et godt driv helt fra 70 kilometer i timen. Og turtall godt under 1.500 omdreininger er fullstendig uproblematisk så lenge ikke belastningen er svært høy. Faktisk begynner kreftene å komme for alvor rundt 1.200 omdreininger, og helt fra tomgang er motoren smidig og lettkjørt. Vi opplevde aldri å kvele denne bilen, og vi tror ikke at andre vil ha problemer med det heller.

At motoren i tillegg er stillegående og meget kultivert, underbygger inntrykket ytterligere. Forbruket ligger forøvrig på 0,51 liter per mil. Det tilsvarer 134 gram CO2 per kilometer.

Ny girkasse

Da vi kjørte vanlige 308 med denne motoren i vår, hadde den den gamle femtrinnskassen. Denne gangen fikk vi håndtere den nye sekstrinnskassen som er standard på alle motorer unntatt den minste på både bensin- og dieselsiden.


Denne representerer et kjempeløft. Den manuelle girkassen var det svakeste punktet i kjøreopplevelsen på vanlige 308. Nå er dét ankerpunktet eliminert, både på SW og vanlige 308. Det er lett og morsomt å skifte gir, der spaken glir lett og presis mellom alle sjaltegatene med en lett klikk-klakk-lyd. Utvekslingene passer i tillegg bilen og norske fartsgrenser bra. I 100 kilometer i timen ligger turtallet på rett under 2.000 omdreininger.

Fin kjøreopplevelse

Når det gjelder øvrig kjøreopplevelse, syns vi 308 SW er vel så vellykket som vanlige 308. Riktignok er nok sistnevnte variant den du skal velge om du skal kjøre fortest mulig fra A til B, men harmonien er fullt på høyde i SW. For det den taper i litt tregere akselerasjon og mindre livlighet, vinner den igjen på økt komfort.


Den økte akselavstanden kommer nemlig både retningsstabilitet og fjæringskomfort til gode, selv om dette er sterke sider allerede på vanlige 308. Aller best trives den på motorvei og landevei av relativt god standard. Her imponerer flyten mer enn der hvor asfalten er av dårlig kvalitet.

Ikke store forskjellen

Når det gjelder kjøreglede, klarer 308 SW seg ganske greit og det er ikke store forskjellen fra kombiutgaven. Balansen er i utgangspunktet lett understyrt, men ved brutal behandling, kommer hekken, som ventet. Men dette er forutsigbart og foregår på en udramatisk måte. Dessuten griper ESP-systemet, som ikke lar seg koble ut over 50 kilometer i timen, inn og retter opp bilen.

Styringen er bilens dårligste side kjøremessig, men den er likevel ingen utpreget svakhet. Den elektriske servostyringen gir en litt seig følelse. Faktisk kunne vi ønsket oss litt mindre styremotstand, for selve styrefølelsen er uansett ikke overdreven.

Vi går over til det denne testen egentlig handler om, nemlig plass og komfort.