Motor og kjøreegenskaper

1,8-literen er sprek på papiret, men den trinnløse CVT-kassen tar brodden av den. Kjøreegenskapene er gode, uten virkelig å begeistre.

Vi starter med motoren, for den ser lovende ut på papiret. 143 hestekrefter fra en 1,8-liter er mer enn gjennomsnittet tar ut. Også dreiemomentet på 178 newtonmeter er rimelig godt, selv om det ikke er tilgjengelig før oppe på 4.250 omdreininger. I en bil som veier 1350 kilo, burde dette gi greit med krefter.

Forsinkende automatkasse

0-100-tallet for den manuelle versjonen bekrefter dette. 9,8 sekunder er relativt kjapt. Men med CVT-kassen om bord tar samme øvelse 11,2 sekunder, altså nesten halvannet sekund ekstra.

Startkvikk

Vis mer


Selv om 11,2 sekunder er et beskjedent tall, virker dessverre bilen i alle fall ikke noe raskere enn hva tallet antyder. Det er nok lett å la seg lure litt av slurefølelsen trinnløse kasser gir, men det går aldri særlig fort uansett hva man gjør. Friskest virker bilen fra stillestående hvor gassresponsen er rimelig umiddelbar. Det gjør at de fleste vil oppleve denne motor- og girkombinasjonen som kvikk under bykjøring. Men når man kommer ut på landeveien, blir det som sagt litt spedt.

Trenger turtall

Det er spesielt i den laveste halvdelen av skalaen at det er lite krefter. Når man nærmer seg 4.000 omdreininger våkner motoren litt til liv, men fortsatt såpass lite at vi forundres litt over hvor kreftene blir av.

Girhendler

CVT-kassen, som i automatmodus kontinuerlig endrer utveksling, kan også kjøres i manuell modus. Da kan du velge om du vil veksle gir med selve spaken eller magnesiumshendlene montert på rattstammen. En bra løsning, hadde det ikke vært for det faktum at utvekslingen ikke er låst nå heller. I stedet er det mye sluring også når girene er lagt inn og da forsvinner mye av poenget. Nei, sett heller girkassen i automatmodus og ta det med ro. Da er løsningen komfortabel og lettbrukt.

Vis mer


Forbruket ligger på 0,79 liter per mil. Det er marginalt høyere enn for den manuelle versjonen og dermed akseptabelt. CO2-utslippet ligger på 188 gram per kilometer.

Gode kjøreegenskaper

Gjennom Evolution-modellene har Mitsubishi i en årrekke vist at de kan kjøreegenskaper dersom de bestemmer seg for det. Lancer preges av dette, men bare til en viss grad. Det betyr at kjøreegenskapene er gode, forutsigbare og trygge. Grepet er godt, krengningen moderat og når det går over styr opptrer Lancer Sports Sedan rolig og behersket.

Vis mer


Balansen er lett understyrt og når hekken kommer ved provokasjon, skjer det alltid med en jevn og lett lesbar bevegelse. Dermed er det lett å hente seg inn. Med ESP-systemet innkoblet, trenger man imidlertid i liten grad å tenke på dette.

Ikke veldig inspirerende

Styringen er brukbart kjapp og har tilstrekkelig med følelse. Men helt egnet til å skape begeistring er verken den eller resten av kjøreopplevelsen. I stedet blir det hele litt pent og pyntelig.

Vi går videre og ser på plass og komfort.

Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder