Motor og kjøreegenskaper

Den lille dieselmotoren fungerer meget bra i i30. Ellers er koreaneren et helt greit bekjentskap når det kommer til kjøreegenskaper.

Dieselmotorer på rundt 110 hestekrefter er den typiske motoriseringen i kompaktklassebiler, og ikke uten grunn. I Hyundais tilfelle er 1,6-literen en motor som passer i30 glimrende. Riktignok går ikke 0-100 raskere enn på 11,9 sekunder, men i praksis har man alltid et godt overskudd til rådighet.

Sterk nok

Også når det kommer til ren spurtstyrke føles sørkoreaneren raskere enn tallene skulle tilsi. Kun de spesielt interesserte vil savne motorkraft i denne bilen.

Kultivert

Vis mer


I tillegg har motoren en trivelig karakter. Det betyr at den er kultivert, stillegående og fleksibel. Allerede fra under 1.500 omdreininger akselererer den greit og holder dampen oppe helt til 4.500 omdreininger. Aller kraftigst virker den mellom 2.000 og 3.000 omdreininger, som dieselmotorer flest.

Vibrerer

Motoren i vår testbil hadde kun én karakterbrist som til gjengjeld var litt irriterende. For selv om den oppleves smidig og relativt sterk på lave turtall, tatt i betraktning hvilket drivstoff den går på, ble det problemer når vi la inn femtegiret for tidlig.

For dersom turtallet havnet under 1.500 omdreininger, reagerte motoren med ganske kraftige vibrasjoner som forplantet seg til resten av bilen. Dette skjedde selv på lav belastning, men kun i femtegiret. I de fire laveste, opplevde vi ikke dette uansett hvor høy belastningen ble.

Vis mer


Dermed ble vi nødt til å bruke fjerdegiret litt mer enn vi skulle ønske fra et forbruksperspektiv, det vil si i hastigheter opp til om lag 70 kilometer.

Kun fem gir

Mer enn fem gir er det for øvrig ikke i denne manuelle girkassen. Vi skulle imidlertid ønsket oss ett til for bruk på motorvei. Avstanden mellom de fem girene kunne med fordel også vært litt mindre. For øvrig er kassen lettbrukt og rimelig presis og fin i følelsen.

Lavt forbruk

Når det gjelder forbruk, klarer i30 CW seg rimelig godt. Den bruker 0,49 liter per mil og slipper ut 128 gram CO2 per kilometer. Dette er gode tall, og i praksis går de greit å reprodusere på kjørecomputeren.

Ikke sportslig

Kompaktklassen har flere deltakere som legger relativt stor vekt på sportslig kjøreglede. Blant disse er biler som Ford Focus, Honda Civic og Volkswagen Golf. Hyundai orienterer seg mer i motsatt retning, mot det komfortable. Stasjonsvognutgaven er ikke mye annerledes. Det betyr fortsatt en sikker og udramatisk oppførsel på grensen for hva som er mulig i denne bilen. Balansen er ikke så understyrt som man kanskje kunne frykte, men for at hekken skal slippe taket må det provoseres bevisst. Selve grepet er godt, men det blir aldri mer enn middels morsomt å utfordre denne bilen innen grensene for det forsvarlige.

Litt kunstig styrefølelse

Vis mer


En av grunnene til det er styringen som gir en noe kunstig følelse. Den er noe bedre enn i søskenmodellen Kia cee’d, men har fortsatt langt opp til de beste i klassen. Dette gir en redusert følelse av presisjon og det er ikke alltid så lett å vite nøyaktig hvor forhjulene peker og hvordan de klarer seg i svingene.

Dette blir nok mest en innvendig for spesielt interesserte, og i30 CW er selvsagt ikke direkte dårlig når det kommer til kjøreglede. Men flere i klassen tilbyr mer underholdning og en bedre kjørefølelse, også under normal og forsvarlig kjøring.

Relativt komfortabel

Til gjengjeld er fjæringskomforten relativt god. Dette er blant annet fordi man har valgt et mykere oppsett enn Kia har i sin cee’d. Det gir en mer harmonisk kjøreopplevelse, for cee’d profitterer i liten grad på den stramme settingen sin.

Vi ser nærmere på plass og komfort her.