Motor og kjøreegenskaper

Motoren høres godt, men er sterk nok. Kjøreegenskapene er ikke inspirerende, men trygge. Og bremseredskapen er til å stole på.

Vi har her i DinSide Motor sikkert skrevet flere tusen setninger om den 2,0 liter store pumpedyse-dieselen som sitter under Journey-panseret. Årsaken er at denne motoren sannsynligvis er verdens mest utbredte dieselmotor. Den befinner seg nemlig i flere titalls modeller fra merkene Audi, Jeep, Mitsubishi, Skoda, Volkswagen - og Dodge.

140 hester

I Journey-sammenheng yter turbodieselen 140 hestekrefter og 310 newtonmeter og at dette skal holde for en 0 til 100-sprint i løpet av 11,8 sekunder med automatgir. Vår erfaring er nok at disse akselerasjonstallene er noe optimistiske. Når det er sagt, så må det understrekes at vårt testeksemplar kun hadde rullet rundt 3.000 kilometer og at våre uhøytidelige målinger endte opp på rundt snaue 13,0 sekunder, noe som ikke er så ille for en typisk familiebil.

Høres godt

Vis mer
«Det som er langt mer spennende enn motoren, er sjalteredskapen. Her snakker vi nemlig om en helt ny dobbelkløtsj-girkasse utviklet av tyske Getrag.»
Vis mer


Ulempen med denne motoren er at den støyer noe mer enn de fleste common rail-motorer, noe som merkes ganske godt i Journey, fordi den ikke er spesielt godt støyisolert. På den positive kontoen kan vi skrive mye krefter, godkjent akselerasjon og lavt forbruk. 0,70 liter per mil ved blandet kjøring er nemlig fine tall for en 1.830 kilo tung syvseter med automatgir. Lavt forbruk reflekteres selvsagt i CO2-utslippene (186 gram per km) og i tillegg står partikkelfilter på listen over standardutstyr. Vi ville med andre ord ikke hatt problemer med å leve med denne motoren, noe støy til tross.

DSG har fått konkurranse

Det som er langt mer spennende enn motoren, er sjalteredskapen. Her snakker vi nemlig om en helt ny dobbelkløtsj-girkasse utviklet av tyske Getrag. Denne girkassen fungerer etter de samme prinsippene som Volkswagen-konsernets DSG-girkasse, noe som betyr at to automatiserte kløtsjer betjener en i utgangspunktet "manuell" girkasse.

Fordelene med dette, sammenlignet med en klassisk automatgirkasse med momentomformer, er blant annet lavere vekt, raskere sjalting, redusert friksjon og påfølgende redusert effekttap. Denne typen girkasser evner dermed å skape både raskere akselerasjon og lavere utslipp enn tradisjonelle automatgirkasser, samtidig som føreren opplever den som - ja, en automatgirkasse.

Bakkestart-assistent

Vis mer


Vi har testet en rekke DSG-girkasser siden Volkswagen-konsernet innførte oppfinnelsen - og har merket oss at teknologien har blitt videreutviklet underveis. Getrag har hatt fordelen av å kunne "spionere" på de ulike DSG-girkassene og bør dermed ha redusert risikoen for barnesykdommer. Vi merket oss blant annet at girkassen har en fin bakkestartassistent som bruker bilens bremser i to sekunder etter at føreren har sluppet bremsepedalen i de bratteste bakkene. Vi opplevde også at girkassen produserte raske og samtidig komfortable skift. Samtidig satt vi stor pris på muligheten for å velge manuell giring, der føreren faktisk har full kontroll med når det skal sjaltes opp og ned.

Forbedrings-potensial

Vis mer


Helt i mål er imidlertid girkassen ikke. For det første opplevde vi Journey som litt nøkkete og stakkato i svært lave hastigheter og valgte ved flere anledninger selv å sjalte opp et trinn. Vi merket oss også at bilen glir uvanlig langt bakover når man slipper bremsepedalen etter å ha parkert bilen i motbakker. Dette var småekkelt i starten, men vi lærte oss raskt å bruke håndbrekket før vi slapp bremsepedalen, noe som løser problemet.

Vi synes også girkassen brukte vel lang tid på å summe seg ved veksling mellom drive og revers - og omvendt. Og vi registrerte at girkassen er belemret med det samme problemet som tradisjonelle automatgirkasser koblet til dieselmotorer; treg igangsetting fra stillestående.

Lavt sjettegir

Vis mer


Det som imidlertid overrasket oss mest, er at Getrag og Dodge har valgt å legge sjettegiret så lavt at motoren må arbeide ved 2.200 omdreininger i 100 km/t i sjettegir. Dette er uvanlig høyt i dieselsammenheng og betyr at de kriminelle blant oss som tidvis legger seg i 130 i 100-sonen blir nødt til å høre på en dieselmotor som arbeider ved rundt 3.000 omdreininger.

Ingen kjørebil

Hvis du er på jakt etter kjøreglede, er ikke Journey riktig valg. Et stort karosseri, høy vekt, moderat akselerasjonsevne, halvdvask styring, merkbar krenging, forutsigbar understyring og dårlig sidestøtte - i hvert fall med skinnseter- sørger for at de færreste vil kjenne noen kribling når de nærmer seg lange partier med øde og svingete landeveier.

God markfrigang

Vis mer


Det samme kunne imidlertid vært sagt om de fleste av konkurrentene. Journey er en typisk familiebil og bør kjøres som en sådan. Gjør man det, belønnes man med en relativt komfortabel og avslappende reise. Journey ruller lett og uanstrengt på sine enorme hjul og den høye bakkeklaringen sørger for at Journey takler både skogsveier og snødybder som vil få mange av konkurrentene til å melde pass.

Forutsigbar og trygg

Det som er godt å vite, ikke minst på vinterføre, er at vi opplevde Journey som en relativt stabil og trygg bil allerede i utgangspunktet. I tillegg sørger antiskrensprogrammet (ESP), som er standardutstyr, for å kvele situasjoner som eventuelt kunne blitt farlige. ESP kan forøvrig ikke kobles ut, noe som nok er fornuftig i denne typen biler med relativt høyt tyngdepunkt. Det som er litt forvirrende, er at bilen er utrustet med en ESP-knapp og at ESP-lampen lyser når føreren trykker på denne. Det man i praksis kobler ut er imidlertid kun antispinn-programmet.

Flotte bremseegenskaper

Vis mer


Grunnet de enorme felgene ser de fire skivebremsene uvanlig små ut, men vi erfarte at bremsene leverer et meget godt bitt. Samtidig opplevde vi gang på gang at bilen leverte stabile og flotte innbremsinger på alle slags underlag, inkludert snøsubstituttet grus - også i sving.

Stor bil

Når man kjører en så lang bil, må man regne med relativt stor svingradius. Lukeparkering og manøvrering i trange parkeringshus er ikke alltid like lett. SXT- og R/T-kundene får imidlertid hjelp av et ryggekamera. Vi er blant dem som nok heller hadde foretrukket parkeringssensorer - både foran og bak.

Hva slags seteløsninger har Journey? Er det god plass? Og hvorfor er Journey et godt eksempel på at amerikanerne har skjerpet seg? Les mer om plass, utstyr og komfort her.