Motor og kjøreegenskaper

Med utgangspunkt i Superb GreenLines vekt/effekt-forhold, er bilen overraskende kvikk. Hjulopphenget produserer høy komfort og Superb ligger godt på veien.

Nye Superb er 3,5 centimeter lengre og hele 5,2 centimeter bredere enn sin forgjenger. Det betyr at bilen kan skilte med nesten 484 centimeter i lengden og snaue 182 i bredden. Superb er altså en stor bil, ikke minst med tanke på at det er en kombi-sedan vi her snakker om.

105 hester

Derfor vil mange kanskje mene at det virker snaut med en 1,9-liters turbodiesel som yter beskjedne 105 hestekrefter og 250 newtonmeter. Nå er riktignok egenvekten overraskende lav, størrelsen tatt i betraktning, bare 1.443 kilo. Likevel må hver av de 105 hestekreftene slepe på hele 13,7 kilo.

Ingen sinke

Vis mer
«Da vi var ferdige med den hardeste delen av vår testing, målte vi 0,75 liter. Dette er blant de laveste tallene vi noen gang har målt. Vi kan dermed slå fast at Superb GreenLine er en svært gjerrig bil, størrelsen tatt i betraktning.»
Vis mer



Derfor lot vi oss forbause over at Superb 1.9 TDI Greenline er mer enn kvikk nok. For eksempel viste våre uhøytidelige målinger at vi ikke hadde noen problemer med å komme godt under de oppgitte 12,5 sekunder på den klassiske øvelsen 0 til 100. Bilen er også kapabel til å gjennomføre trygge forbikjøringer og vil uten problemer holde følge med det store gross av normale familiebiler.

God støyisolering

Problemet ved Volkswagen-konsernets pumpedyse-motorer, ikke minst 1,9-literen, er en hard og støyende gange. Den som står utenfor en Skoda Superb 1.9 TDI GreenLine vil forstå hva vi snakker om - traktor-assosiasjonen er påfallende. Den som er så heldig å befinne seg inni bilen derimot, slipper å plages nevneverdig av dieselknatringen. Superb er nemlig meget godt støyisolert og er sannsynligvis den bilen vi har testet som støymessig har håndtert 1.9 TDI-motoren best.

Skoda har også gjort en hederlig innsats for å kamuflere vibrasjonene kraftkilden skaper. Vi la kun merke til svake vibrasjoner i sete og ratt ved tomgang.

Gjerrig også i virkeligheten

Hva så med forbruket? Jo, vi var så heldige at ingen av dem som hadde kjørt bilen før oss hadde nullstilt kjørecomputeren. Derfor kunne vi lese av hvor mye drivstoff bilen i snitt hadde brukt siden den var ny for 1.500 kilometer siden. Vi vet selvsagt ingenting om hvordan bilen er kjørt, men noterte oss med interesse at computeren viste 0,50 liter blank.

Da vi var ferdige med den hardeste delen av vår testing, målte vi 0,75 liter. Dette er blant de laveste tallene vi noen gang har målt. Vi kan dermed slå fast at Superb GreenLine er en svært gjerrig bil, størrelsen tatt i betraktning. Vi nevner også at bilen er utrustet med partikkelfilter, slik at bilen heller ikke er altfor slem mot astmatikere.

118 mil

Superb GreenLine-eiere blir altså ikke spesielt hyppige gjester på landets bensinstasjoner. Takket være en 60-liters tank har Superb GreenLine en teoretisk rekkevidde på hele 118 mil ved blandet kjøring. Det betyr for eksempel tur-retur Oslo-Bergen, etterfulgt av en tur-retur Oslo-Gardermoen - pluss noen handleturer.

Fem trinn

Vis mer


Girkassen, som kun har fem trinn, betjenes via en uvanlig stor og litt klumpete girkule. Vi lærte oss imidlertid å leve med både kulen og fraværet av et sjette trinn. Riktignok mener vi at alle girkasser bør ha minst seks trinn, men når turtelleren legger seg på behagelige 1.700 omdreininger i 100 km/t blir savnet mindre påfallende enn i mange andre biler.

Vi opplevde forøvrig aldri problemer med å få spaken i gir og gledet oss over en romslig fothvilerplate.

Burde kopiert Audi

Vi begynner nå å bli vant til girskiftindikatorer og lar oss ikke lenger overraske like mye over hvor tidlig disse rådgiverne ber oss om å gire opp. Det som imidlertid overrasket oss, var at ikke Skoda (eller Volkswagen) har hermet etter konsernslektning Audi. I nye A4, som har girskiftindikator, har nemlig Audi sørget for at fartsholderen forblir innkoblet selv om kløtsjpedalen trykkes inn. Det betyr at den som bruker fartsholder hyppig har lite å tape på å følge girskiftindikatorens anvisninger. Kjører man en Skoda GreenLine eller en Passat BlueMotion derimot, så kobler fartsholderen ut så snart man rører kløtsjpedalen. Dermed blir det i fartsholder-modus veldig fristende å overse indikatorens oppfordringer om å gire mer miljøvennlig.

Flotte bremseegenskaper

Vis mer


Da vi kjørte Superb i Østerrike i mai, kunne vi rapportere om relativt heftig understyring i en regnvåt rundkjøring. Grunnet tørre veier (og rundkjøringer) fikk vi dessverre ikke gjenskapt situasjonen denne gangen og kan derfor ikke si noe mer om oppførsel på våt asfalt.

Vi fikk imidlertid testet bilen på snøsubstituttet grus, der den gjorde en utmerket jobb. I likhet med alle andre testede biler fra Volkswagen-konsernet viste også Superb seg å ha forbilledlig trygge bremseegenskaper på dette underlaget, også i lumske svinger. I Superb er det bare å styre dit du vil og de blokkeringsfrie bremsene (ABS), elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og antiskrens (ESP) sørger for at bilen følger førerens rattbevegelser.

I tillegg er Superb utrustet med styringsanbefaling (DSR - Driver Steering Recommendation), noe som styrker sannsynligheten for at føreren gjør de riktige valgene hvis skrens mot formodning likevel skulle oppstå.

Tillater utkobling

Vis mer


Skoda er forøvrig en av stadig færre bilprodusenter som tillater sine kunder å koble ut antiskrensprogrammet (ESP). Dette tyder på høy tillit til egne produkter. Den som lar ESP forbli innkoblet, vil oppdage at teknologien arbeider mykt og elegant, samtidig som det hele foregår raskt, effektivt og om nødvendig kontant.

Trygg og udramatisk

Under normale omstendigheter fremstår Superb som en moderat understyrer, som sier fra ved dekkpiping i god tid før det er fare på ferde. I lange svinger på snøsubstitutten grus kan hekken tidvis komme (når man har slått av ESP), men vi opplevde hver gang at dette skjedde på en rolig og udramatisk måte. Situasjonene kunne dermed løses lett ved forsiktig motstyring.

På tørre landeveier kan bilen skilte med et overraskende godt veggrep og forutsigbar oppførsel, også når den provoseres. Noe særlig kjøreglede å snakke om oppdaget vi ikke, men at Superb kan kjøres rask og effektivt på svingete landeveier er det ingen tvil om.

Komfortabel

Vis mer


Som vi skal komme tilbake til i neste kapittel, opplevde vi Superb nærmest som en premiumbil, som ikke ligger veldig langt bak Audi når det kommer til opplevd kvalitet. Vi har allerede nevnt at støyisolasjonen er meget god, noe som betyr at passasjerene svært effektivt skjermes mot både motor-, dekk- og vindstøy. I tillegg gjør hjulopphenget en svært god jobb over alle typer ujevnheter, noe som resulterer i meget høy komfort for passasjerene.

Slitsom å rygge

Vis mer


Til å være såpass lang, er også svingradiusen overraskende god. En av de få svakhetene vi fant når det kommer til kjøreegenskaper, er den lave og trange bakruten, som gjør bilen slitsom og stressende å rygge. Høyeste utstyrsnivå, Elegance, har ryggesensorer som standardustyr. Vi anbefaler deg som velger et av de lavere utstyrsnivåene å sikre deg at du får med dette utstyret, som koster 3.500 kroner. Ved å legge til ytterligere 3.000 kroner får du om ønskelig også sensorer foran.

Det er imidlertid innsiden av Superb som etter vårt syn er mest spennende. Les mer om det lekre interiøret, den gedigne bakseteplassen, den spesielle bakluken og de mange smarte løsningene her.