Motor og kjøreegenskaper

Denne biturbomotoren imponerer stadig. X6 har i tillegg helt utrolige kjøreegenskaper. Resultat: Kjøreglede.

BMW er for mange synonymt med kjøreglede, og det er sant at de evner som få å få til den fine balansen mellom motor/drivverk, chassis og førermiljø som gir den "feel good"-faktoren som er viktig for de som er glade i å kjøre bil. Og det gjelder, i motsetning til hva mange fordommer går ut på, i hovedsak ansvarsbevisste bilførere.

Glede/nytte?

Det er opplagt at når bilene blir høye, store og tunge, blir det å fremkalle kjøreglede mye vanskeligere å få til. De fleste greier det da heller ikke, eller prøver ikke engang. De fleste av disse kjøretøyene er nå engang først og fremst beregnet på nyttetransport.

God kjøreopplevelse først

Så ikke med BMW, noe vi fikk bekreftet da nye X5 kom på markedet og nå igjen med X6. X6 kan vi for øvrig ikke se har stort med begrepet nytte å gjøre i det hele tatt... Men uansett har produsenten gjort alt for at føreren skal få en så god kjøreopplevelse som mulig. Chassis og firehjulsdrift skal vi komme tilbake til - det starter med motoren.

3.0 biturbo

Foto: Knut Moberg Vis mer


Dieselmotor er jo i utgangspunktet ikke særlig inspirerende. Men her viser BMW at de er blant de beste i klassen på motor; ja de konkurrerer nesten ut seg selv innimellom. Motoren vi har med å gjøre her er nemlig truet av en ny og mer effektiv treliter som allerede er dukket opp i nye 7-serie og ansiktsløftede 3-serie. Men enn så lenge holder den stand. Det dreier seg om treliters-rekkesekseren med en liten og en stor turbo, en teknologi hentet fra maritime miljøer, som gir en fabelaktig kultivert, sterk og sportslig diesel-opplevelse.

Fortsatt beste motor i klassen

Siden vi testet den første gang - i 535d i 2005 - har maks effekt økt til 286 hester (fra 272), mens dreiemomentet når solide 580 newtonmeter ved 1.750 omdreininger (mot tidligere 560). Siden den gang har ingen konkurrent greid å få til en bedre sekssylindret dieselmotor. Vil du ha lignende ytelser må du opp på V8-nivå. Det praktiske arbeidsregisteret oppleves som bredt nok i massevis - fra rundt 1.200 - 1.300 omdreininger til opp mot 5.000. Og lyden er flott, en potent og relativt dyptliggende during som aldri er til sjenanse.

Flott automatkasse

Foto: Knut Moberg Vis mer


Det er ikke bare på motor BMW er ledende, men også når det gjelder automatgirkasser. I X6 xDrive 35d er det den nye versjonen med elektronisk "joystick" som erstatter den tradisjonelle girspaken, som gjelder. Det er ikke bare et estetisk løft; det er svært, svært effektivt. Den klassiske automat-forsinkelsen merkes det lite til, sjaltingen foregår mykt og raskt, og når man føler behov for å gire manuelt girer man opp og ned "med tyngdekraften" slik det skal være - nemlig ved å trekke spaken mot seg for å gire opp og skyve den fra seg for å gire ned. Det samme gjelder hendlene på rattet - som vi for øvrig gjerne skulle hatt lenger ut mot sidene og dimensjonert mer som "paddleshifts". Resultatet av samarbeidet mellom motor og girkasse er rask og effektiv fremdrift; 0 til 100 går unna på under syv sekunder og forbikjøringene blir formaliteter i de fleste tilfeller.

Avansert firehjulsdrift

Foto: Knut Moberg Vis mer
Foto: Knut Moberg Vis mer


X6 er selvsagt utstyrt med siste generasjon xDrive. I utgangspunktet er 60% av kreftene satt av til å drive bakhjulene - dette er en BMW! - og det elektroniske xDrive-systemet, som samarbeider med antiskrens-sensorene, sørger for at dreiemomentet ledes dit det er best grep. Men X6 har enda et ess i ermet som gjør at den i forhold til sin tyngde, sitt høydepunkt og sine dimensjoner, kjører utrolig bra.

Imponerende på veien

Dette er en stor og tung (2,2 tonn!) SUV med høyt tyngdepunkt. Med de gjeldende lover fra fysikkens verden er det dermed uunngåelig at bilen understyrer med for høy fart inn i en sving. Men du verden hvor fort den skjønner at dette må det gjøres noe med og hjelper deg inn i riktig bane igjen. Her er det nemlig ikke bare overføring av krefter mellom for- og bakaksel som gjelder, men også fra indre til ytre bakhjul (ved understyring) eller omvendt (når overstyring oppstår), via et system BMW har kalt Vector Drive. Dette er et ganske omfattende system som veier bortimot 50 kilo. Det dreier seg om to elektriske motorer som styrer stengingen av to flerplatekløtsjer, én på hver side av differensialen. Det er hjulet på den siden hvor det stenges som akselereres og dermed hjelper på (paradoksalt nok), forstillingens svingpresisjon.

Veigrep de luxe

Foto: Knut Moberg Vis mer


Dermed oppleves X6 mye sportsligere og smidigere på veien, også i krappe svinger, enn det man skulle tro når man ser den. At den dundrer rett frem som et tog og at bremsene biter fantastisk bra imponerer mindre; det var forventet. Veigrepet er også fenomenalt, og svingene kan tas i hastigheter langt over det man skulle tro var mulig. På tørr asfalt skal det svært, svært mye til før slippgrensen nås, så den våkende elektronikken får stort sett være i fred så lenge veibanen ikke blir våt eller snødekket. Attpå til krenger bilen minimalt. ESP (DSC hos BMW), altså antiskrens-systemet, kan skrus av i to trinn.

Fortsatt SUV

Foto: Knut Moberg Vis mer



Allikevel: Man kjenner, tross alle de imponerende egenskapene, via de noe tregere bevegelsene i kassen og en anelse lastvekselreaksjon i høyden - som ikke affiserer understellet - at dette tross alt er en stor og tung bil.

Ikke beste BMW

Uansett hvor mye X6 har imponert oss med sine kjøreegenskaper glemmer vi ikke at en mindre og lavere BMW kjører enda bedre. Det er med andre ord ikke for kjøreegenskapenes skyld - og mer generelt - ikke for kjøregledens skyld, man velger en stor, tung og høy bil fremfor en lavere, lettere og mer kompakt bil som eksempelvis en 535d eller en 335d. Disse er og blir både raskere, smidigere, bedre balansert og enda mer kjøreglade. De er heller ikke så mye trangere og er hakket mer komfortable. Hva kan X6 stille med her? Plass og komfort kan du lese om her.