Motor og kjøreegenskaper

Accord er fin å kjøre, men den kritikerroste dieselmotoren skuffer noe.

«Et tankekors er det at både akselerasjons- og forbrukstall var bedre i forrige generasjon Accord. »


Accord har tradisjonelt vært en ganske sportslig mellomklassebil. Det er en profil man har forsøkt å beholde også med denne generasjonen. Det kommer blant annet til uttrykk i en ganske kjapp styring som formidler greit med kontakt med veibanen. Fjæringsoppsettet kan også virke en anelse stramt i lave hastigheter.

Fin på veien

Oppe i fart på landeveien fremstår imidlertid kjøreegenskapene som ganske harmoniske. Til tross for store 18-tommers felger med lavprofildekk er ikke oppsettet plagsomt stivt. Det er det heller ikke når man kjører litt aktivt. Da beveger karosseriet en del på seg, men ikke så mye at det går utover kontrollerbarheten.

Vis mer


Alt i alt er kjøreegenskapene litt strammere enn snittet i denne klassen og kjøregleden ganske god, om enn ikke best i klassen. Balansen er eksempelvis rimelig nøytral, og understyring er ikke noe problem innen rimelighetens grenser. Kun ved mer kritiske situasjoner vil Accord skli litt over forhjulene. Skumle slipp med bakhjulene må du mer eller mindre bevisst provosere frem.

Oppgraderingen som ikke hjalp

Hvordan er så dieselmotoren som har fått så mye skryt i både forrige Accord, Civic og CR-V? Litt skuffende. Sammenlignet med disse bilene har nye Accord 10 ekstra hester og newtonmeter. Vi snakker altså om en lettere oppgradert utgave. Det kan virke som Honda har latt selvtilliten vokse seg litt for stor før denne bilen ble sluppet. For selv om denne motoren går for å være en av de mest kultiverte og stillegående i klassen, støyer den faktisk litt for mye i nye Accord.

For dårlig støyisolering

Vis mer


Det kan virke som man rett og slett har vært litt for sparsommelige med støyisoleringen, for motoren i seg selv er rimelig kultivert. Det er først og fremst i lave hastigheter at dette er plagsomt. Oppe i landeveisfart vil de færreste legge merke til dette. Men det hele er litt unødvendig. I stedet for å ligge litt under snittet hva gjelder motorstøy, kunne man trolig vært blant de aller beste i klassen om man hadde satset på det.

Vekten tynger

Ellers er motorkarakteren fin. 2,2-literen drar bra helt fra 1.200-1.300 omdreininger og opp til 4.500 omdreininger. Men fullt så sterk som vi kanskje hadde forventet oss, er den ikke. Det henger nok først og fremst sammen med det faktum at nye Accord er en relativt stor og tung bil. Egenvekten ligger på 1.535 kilo. Dermed har hver hestekraft mer enn 10 kilo å trekke på.

Tregere og tørstere

Vis mer


0-100 går på 9,7 sekunder. Forbruket ligger på 0,57 liter per mil. Det tilsvarer 150 gram CO2 per kilometer. De to sistnevnte tallene er omtrent som de fleste andre i denne klassen og litt for høye sammenlignet med de beste. Heller ikke i praksis lot vi oss imponere veldig over de tallene som fremkom på kjørecomputeren. Det skal litt til å komme seg under 0,6 liter per mil.

Et tankekors er det at både akselerasjons- og forbrukstall var bedre i forrige generasjon Accord.

Vis mer


Den manuelle girkassen har seks trinn og betjenes via en kort girspak som lett og presist glir mellom de ulike trinnene. Denne er deilig å betjene og øker kjøregleden. Automat er ikke tilgjengelig til denne motoren.

Nå beveger vi oss inn i bilen og ser på plass og komfort.