Motor og kjøreegenskaper

BMW 3-serie tilbyr nå som før en nydelig kjøreopplevelse. Men med akkurat denne varianten var det nesten litt synd at snøen ikke hadde kommet ennå…

Høstens første tur på vinterdekk er alltid en nedtur. Kjøreegenskapene på asfalt forringes ganske merkbart i alle biler, og denne er ikke noe unntak. For eksempel reduseres retningsstabiliteten noe. Vel vitende om at BMWs xDrive-system er blant de beste og morsomste på snødekte veier, tok vi oss nesten i å lengte litt etter vinteren.

Deilig balanse

For selv på myke piggfrie dekk er det lett å merke de nydelige kjøreegenskapene denne bilen i utgangspunktet har. For det første er balansen deilig og ikke særlig preget av at driften også skjer via forhjulene. For at denne bilen er konstruert som en bakhjulsdriver i utgangspunktet, er lett å kjenne. Det betyr at bakhjulene styrer skikkelig med rundt svingene, i stedet for at bilen kneler oppå forhjulene. Du føler at bilen jobber med deg og ikke mot deg gjennom kurvene.

Kjapp styring

Vis mer


I tillegg til en lett overstyrt balanse, har 3-serie også en meget kjapp styring. Til sammen gjør dette at det holder med relativt små rattutslag gjennom svingene, hvilket i sin tur gir en kompakt kjøreopplevelse. Styringen har også rimelig god følelse, hvilket er viktig ikke minst av sikkerhetshensyn.

Ganske god komfort

Kjøreegenskapene er altså meget gode på bare veier, og karakteren klart sportslig. Likevel går det ikke veldig ut over komforten. Som sagt er retningsstabiliteten ikke optimal med vinterdekk, men på sommerdekk merket vi ingenting til denne tendensen. Også fjæringskomforten er ganske god, selv om man over de skarpeste ujevnhetene kunne ønsket seg et noe mykere oppsett. Støynivået er dessuten jevnt over lavt.

Motor med mindre effekt

Vis mer


Motoren er 2,0 liter stor og har 163 hester og 350 newtonmeter. De mest oppdaterte av dere vil kanskje legge merke til at denne motoren har 177 hester i de fleste andre land. Men på det norske markedet har man valgt en nedtrimmet variant av motoren for lavere effektavgift. 163 hester er likevel nok til å sette god fart på denne bilen. 0-100 går på 8,9 sekunder. Det er et godt tall og det stemmer bra med opplevelsen av kraftoverskudd ute på veien.

I tillegg til å være sprek er motoren ganske kultivert og relativt stillegående. Denne 2,0-literen er blant de triveligere motorene i klassen, også når den er nedtrimmet som her i 3-serie.

Lavt forbruk

Et annet spennende moment ved denne motoren er forbruket. BMW har jevnt over svært lave forbrukstall. Dette har vakt debatt rundt hvorvidt disse er realistiske, både isolert sett, men også sett i forhold til differansen til en del av konkurrentene. Vi skal ikke felle noen dom i dette spørsmålet, men vår erfaring i denne testen er i favør BMW.

Vis mer


I følge EU-normen skal denne bilen bruke 0,60 liter per mil under blandet kjøring. Det tilsvarer 159 gram CO2. Det er svært lave tall tatt i betraktning at vi har snakker både firehjulsdrift, automatgir og relativt mye effekt.

Likevel opplevde vi på langtur på blant annet svenske motorveier, hvor hastighetsnivået er en god del høyere en på de norske, at kjørecomputeren viste tall rundt 0,55. Også med en god del bykjøring klarte vi å holde oss under 0,6 liter. Hvorvidt disse tallene fra kjørecomputeren stemmer med virkeligheten, er en egen diskusjon, men også sammenlignet med tall vi har opplevd i tilsvarende biler fra andre produsenter, er dette meget bra.

Med bakhjulsdrift og manuelt gir, kommer tallene helt ned i 0,49 liter og 131 gram for stasjonsvognen.

Morsomt med xDrive

Vis mer


Ettersom testen foregikk på vanlig høstføre, fikk vi ikke anledning til å kjenne på hvordan xDrive oppfører seg på snø, men en kjapp tur på grus avslørte at systemet oppleves slik vi har erfart tidligere i andre modeller fra BMW. Det betyr effektiv fremdrift kombinert med en lett bakhjulsdrevet karakter. Effektiv er også automatkassen, selv om 3-serie fortsatt ikke har fått nyeste generasjon med den elektroniske spaken som sitter i eksempelvis 5-serie.

Kjøreopplevelsen er altså meget positiv i denne bilen. Vi går videre til konklusjon og konkurrentsammenligning.