Motor, kjøreegenskaper og teknologi

Sjette generasjon Mercedes-Benz SL har helt siden starten hatt et motorutvalg som stiller konkurrentene i forlegenhet. Nå har motorpaletten blitt enda bredere.

Mercedes-Benz SL har en lang og stolt historie. Det hele startet i 1954 med SL 300 "Gullwing", etterfulgt av den første roadstervarianten i 1957. Siden den gang er det solgt hele 630.000 SLer, hvorav 140.000 av dagens utgave, sjette generasjon. Sjette generasjon har vært i salg siden 2001, noe som betyr at Mercedes-Benz i snitt har solgt rundt 20.000 eksemplarer av den eksklusive roadsteren årlig.

25 prosent til California

Det er forøvrig ikke tilfeldig at lanseringen av den ansiktsløftede SL ble arrangert i Los Angeles og Palm Springs. Halvparten av SL-produksjonen sendes nemlig til USA og halvparten av disse ender opp i California. Vi tar nok ikke mye feil om vi antar at storparten av de California-registrerte SLene lever sine liv i Los Angeles, som uansett ifølge Mercedes-Benz er byen med verdens største SL-tetthet.

Vis mer
«Det er forøvrig ikke tilfeldig at lanseringen av den ansiktsløftede SL ble arrangert i Los Angeles og Palm Springs. Halvparten av SL-produksjonen sendes nemlig til USA og halvparten av disse ender opp i California.»
Dagens SL øverst, ansiktsløftet SL i midten, ansiktsløftet AMG nederst. Vis mer
Fem generasjoner Mercedes-Benz SL (Første generasjon, "måkevingen", var ikke en roadster og er ikke med på bildet). Vis mer
SL-taket felles ned (og opp) i løpet av 16 sekunder. Vis mer
"Luftskjerfet" (airscarf) består av to vifter og et varmeelement plassert i hodestøttene. Vis mer


I dag er SL tilgjengelig med hele fem motoralternativer, noe som er uvanlig for en bil av denne typen. Konkurrenten Lexus SC430 er til sammenligning kun tilgjengelig med én motor. Men Mercedes-Benz har åpenbart forhåpninger om å øke SL-salget ytterligere og lanserer nå en ny innstegsvariant; SL 280.

SL 280

SL 280 er satt opp med en 3,0-liters V6-motor som produserer 300 Nm ved 2.500 o/min og 231 hestekrefter ved 6.000. Dette ville vært gode ytelser i en lett roadster. Problemet er at SL langtfra er noen lett bil. Selv SL 280, som blir den letteste SL-varianten, veier hele 1.740 kilo, omtrent det samme som syvseteren Ford S-Max 2.0 TDCi (1.743). I tillegg er SL 280 - i likhet med alle de andre SL-variantene - utrustet med automatgirkasse.

Dermed ble ikke den nye innstegsmodellen noen stor opplevelse. Riktignok skal 0 til 100 gå unna på 7,8 sekunder, noe som ville vært raskt i de fleste andre sammenhenger. Men med tanke på at de andre SL-variantene kan skilte med mellom 4,2 (SL 65 AMG) og 6,2 (SL 350) sekunder, tilhører SL 280 en annen og lavere liga.

I snaueste laget

Vi opplevde at den nye innstegsmodellen gjør en fin jobb i bytrafikk og på smale, flate landveier. Men når oppoverbakkene blir bratte, blir det raskt klart at 300 Nm er i minste laget for en såpass tung sportsbil. Også i godt driv på brede motorveier opplevde vi at 280-motoren ble i snaueste laget. Når det er sagt, må det understrekes at SL 280 overhodet ikke vil ha noen problemer med å holde følge med norsk trafikk.

235.000 kroner billigere enn SL 350

I Norge vil SL 280 1.126.000 kroner. Det betyr at den er rundt 140.000 kroner rimeligere enn dagens innstegsversjon; SL 350. I sammenheng med ansiktsløftningen har imidlertid SL 350 fått en langt kraftigere motor, noe som betyr at prisen stiger fra dagens 1.268.000 til 1.361.000 kroner. Dermed blir det snart 235.000 kroner å spare på å velge SL 280 fremfor nye SL 350.

SL 350

Hva er det så som har skjedd med SL 350? Jo, 3,5-literen har fått økt kompresjon og har samtidig blitt en turtallsmotor som takler 7.200 omdreininger. Mens motoren i dag produserer 350 newtonmeter fra 2.400 o/min, produserer den nye versjonen 360 Nm først ved 4.900. Dette har gitt grunnlaget for at Mercedes nå kan hente ut 316 hestekrefter ved 6.500 omdreininger, mot 272 ved 6.000 for forgjengerens vedkommende.

6,2 sekunder

Det betyr blant annet at V6eren nå faktisk produserer høyere effekt enn SL 500-motoren som forsvant for et par år siden (306). 316 hestekrefter innebærer også at motoren utvikler mer enn 90 hestekrefter per liter slagvolum, noe som er ganske heftige tall for en selvpustende kraftkilde. Som en konsekvens har 0 til 100-tiden gått ned fra 6,6 til 6,2 sekunder. Det som overrasker mer, er at forbruket samtidig har sunket fra 1,03 til 0,99 liter per mil og at CO2-utslippet er ned fra 246 til 236 gram.

SL 350, som i likhet med SL 280 har en syvtrinns automatgirkasse, har forøvrig fått mellomgass-funksjonalitet, eller "dobbeltkløtsjfunksjon" som Mercedes-Benz selv kaller det. Formålet med mellomgass er å forhindre for stor omdreiningsulikhet mellom veivaksel og drivverk, noe som i verste fall kan gi skumle lastvekselreaksjoner.

Men baksiden av medaljen er altså at nye SL 350 vil koste 1.361.000 kroner, 93.000 kroner mer enn dagens versjon.

SL 500 og SL 600

V8-motoren i SL 500 og den biturboladede V12-motoren i SL 600 har uendret effekt (se tekniske data), men Mercedes-Benz har klart å redusere forbruk og CO2-utslipp med et par prosent.

Vi hadde forøvrig gleden av å prøvekjøre SL 600, som med sine 517 hestekrefter og 830 newtonmeter leverer en fantastisk kjøreopplevelse. Testbilen var utrustet med det nye ekstrautstyret Direct Steering, en teknologi som fungerer utmerket og som produserer en nydelig, direkte og sportslig styring.

SL 600 skal klare 0 til 100 på 4,5 sekunder, og er dermed faktisk ett tidels sekund raskere enn nykommeren SL 63 AMG. Det vanvittige lydbildet og den rå girkassen sørger imidlertid for at sistnevnte gir en enda råere og mer sportslig kjøreopplevelse (se egen sak).

Glasstak

I sammenheng med den omfattende ansiktsløftningen presenterer Mercedes-Benz en rekke nyheter og forbedringer. Active Body Control (ABC), som er standardustyr i SL 500 og 600, er oppgradert og SL kan nå leveres med glasstak (Panoramic glass vario-roof). Comand-systemet er også modernisert, men SL har merkelig nok ikke - i motsetning til blant andre "billigbilen" C-klasse - fått et sentralt betjeningshjul i midtkonsollen.

Også instrumentpanelet er modifisert og harddiskbasert navigasjon (ekstra) på plass. SL har nå også fått SD-minnekortleser og mulighet for tilkobling av iPod. I tillegg kommer flere titalls mindre endringer og en særdeles lang ekstrautstyrsliste.

Luftskjerf

Det som kanskje er mest interessant, sett med norske øyne, er at SL nå har fått "Airscarf". Denne oppfinnelsen, som ble introdusert i lillebror SLK i 1994, består i SL av to vifter og et varmeelement plassert i hver av hodestøttene. Vi opplevde luftskjerfet som svært nyttig da vi i åpen bil iført T-skjorte til vår overraskelse opplevde to minusgrader i den californiske fjellheimen. Vi mener imidlertid at viftene burde ha produsert en enda kraftigere varmluftstråle og lar oss overraske over at det er ekstrautstyr.

Den ansiktsløftede SL er på plass i Norge i april.

  • Priser og tekniske data for samtlige SL-utgaver finner du her.
  • Store bilder, deriblant bilder av samtlige SL-generasjoner, finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • SL 63 AMG prøvekjørt
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder