Motor, kjøreegenskaper, komfort og priser

Passat CC tilbys blant annet med avgiftsgunstige diesel- og bensinmotorer. Kjøreopplevelsen domineres først og fremst av høy komfort.

Passat CC vil i første omgang bli tilgjengelig med fem motoralternativer (se tekniske data nederst i artikkelen). Det heftigste alternativet er en 3,6-liters V6-motor som yter 300 hestekrefter og sørger for 0 til 100 på spenstige 5,6 sekunder. Dette er den samme motoren som Volkswagen-entusiaster kjenner fra R36-utgavene av Golf og Passat.

Passat CC V6 er forøvrig den eneste utgaven som blir tilgjengelig med firehjulsdrift (4Motion), i hvert fall i første omgang. Men fordi bilen med denne motoren under panseret vil starte på 865.000 kroner, er den fullstendig uaktuell for de fleste av oss.

2.0 TSI: 200 hk

Vis mer
«Den mest interessante kraftkilden er imidlertid i våre øyne den nye 1.8 TSI-motoren. Denne herlige, kraftige og kultiverte kraftkilden er i våre øyne blant de beste folkelige motorene som er introdusert på lenge.»
Vis mer


Passat CC leveres også med Golf GTI-motoren, en herlig, direkteinnsprøytet 2,0-liter med turbo som yter 200 hestekrefter. Men heller ikke dette blir noen billig bil. Med en startpris på 490.000 kroner beveger også denne CC-varianten seg i et farvann preget av mange spennende alternativer.

2.0 TDI: 140 og 170 hk

De to dieselutgavene derimot, er langt mer folkelige. Begge er utrustet med Volkswagen-konsernets nye 2,0-liters common rail-motor - som oppleves som en liten revolusjon sammenlignet med pumpedyse-motoren den erstatter. Ikke bare har den en mindre støyende, mykere og mer kultivert gange, i tillegg oppleves den generelt som en mer villig motor med jevnere utlevering av moment.

2.0 TDI-motoren vil bli levert i to versjoner, med henholdsvis 140 og 170 hestekrefter. 140-hesteren er etter vårt syn mer enn tilstrekkelig og med denne under panseret koster Passat CC 375.000 kroner, rundt 7.000 kroner mer enn en tilsvarende utstyrt og motorisert stasjonsvogn. Storebror med 170 hestekrefter koster 420.000 kroner - 45.000 kroner mer. Begge varianter er utrustet med partikkelfilter.

1.8 TSI: 160 hk

Den mest interessante kraftkilden er imidlertid i våre øyne den nye 1.8 TSI-motoren. Denne herlige, kraftige og kultiverte kraftkilden er i våre øyne blant de beste folkelige motorene som er introdusert på lenge. I Passat CC produserer den 160 hestekrefter og hele 250 Nm ved 1.500 omdreininger. Det betyr at man har "dieselkrefter" ved lave turtall og bensineffekt i de øvre delene av registeret. 0 til 100 på bare 8,6 sekunder er mer enn bra nok for de fleste av oss og med et blandet forbruk på 0,76 liter per mil blir ikke bilen spesielt dyr i drift (2.0 TDI: 0,58 liter).

Passat CC 1.8 TSI starter på 390.000 kroner og koster dermed 15.000 kroner mer enn 2.0 TDI. Det er imidlertid verdt å merke seg at CC 1.8 TSI koster 4.000 kroner mindre enn en tilsvarende utstyrt og motorisert Passat stasjonsvogn, noe som indikerer at Volkswagen har et spesielt ønske om å få ut Passat CC med denne motoren.

DSG med 6 og 7 trinn

Vis mer


Alle motoriseringer leveres i utgangspunktet med sekstrinns manuell girkasse, med unntak av 3,6-literen som har 6-trinns DSG-girkasse (dobbel, automatisert kløtsj). Denne girkassen er forøvrig tilgjengelig som ekstrautstyr for alle motoriseringer med unntak av 1.8 TSI. Sistnevnte kan i stedet leveres med en helt nye 7-trinns DSG-kasse.

2.0 TSI er den eneste bilen som kan leveres med en ordinær 6-trinns automatgirkasse (Tiptronic). Forøvrig kan det nevnes at utgavene med manuell girkasse dessverre mangler girskiftindikator, et nyttig hjelpemiddel som er å finne i stadig flere biler - deriblant Passat BlueMotion.

Elektronisk styrte støtdempere

Vis mer


Passat CC er en relativt stor, forhjulsdrevet bil og vil dermed aldri kunne hevde seg mot biler som BMW 3-serie når det kommer til kjøreglede. Testbilene vi disponerte var alle utrustet med elektronisk styrte støtdempere (DCC), som gir føreren mulighet til å velge mellom tre grunnoppsett: Comfort, Normal og Sport. Med Sport-modus innkoblet fremstår bilen som stiv nok til å trives på svingete landeveier. Vi vet imidlertid ikke hvordan bilen vil oppleves på ordinære dempere. Det faktum at antiskrens (ESP) ikke kan kobles ut (til tross for at det står "ESP" på antispinn-knappen), tyder imidlertid på at Volkswagen ikke har spesielt stor selvsikkerhet med hensyn på bilens kjøreegenskaper.

Svært komfortabel

Det som imidlertid først og fremst kjennetegner kjøreopplevelsen er hjulopphengets evne til å produsere komfort. Det må riktignok understrekes at vi hadde DCC-dempere, men med disse i komfort-modus taklet hjulopphenget ujevnheter på en måte som trakk våre tanker mot gode premium-biler. Og det til tross for at vi rullet på 18-toms felger og dekk med 40-profil.

Svært god støyisolering

Vis mer


Det som imponerte oss minst like mye, var fraværet av støy. Støyisoleringen er nemlig oppsiktsvekkende god. I ettertid har vi imidlertid blitt klar over at bilen kan leveres med en spesiell støydempende frontrute, og regner derfor med at bilene vi kjørte var utrustet med slike. Likevel - med tanke på at vi hadde ordinære (ikke laminerte) sideruter, regner vi med at Passat CC er svært vennlig mot ørene også med ordinær frontrute.

Men hvor god plass er det i bilen? Er interiøret lekkert? Og hvilket utstyr får du med på kjøpet? Les om plass, interiør og utstyr her.

Priser, motoralternativer og tekniske data
 1.8 TSI2.0 TSI3.6 FSI2.0 TDI
(140 hk)
2.0 TDI
(170 hk)
DrivstoffBensinBensinBensinDieselDiesel
SylindreR4R4V6R4R4
Slagvolum (ccm)17981984359719681968
TurboJaJaNeiJaJa
Direkte innsprøytningJaJaJaJaJa
Effekt/turtall160 hk/5.000200 hk/5.100300 hk/6.600140 hk/4.200170 hk/4.200
Dreiemoment/turtall250 Nm/1.500280 Nm/1.800350 Nm/2.400320 Nm/1.750350/1.750
Egenvekt (kg)1430?16321466?
0-100 (sek)8,67,65,69,88,6
Toppfart (km/t)222237250213227
Forbruk blandet (l/mil)0,760,791,010,580,60
CO2 (g/km)180?242153?
Partikkelfilter---JaJa
4Motion (4x4)--Ja--
      
Pris390.000490.000865.000375.000420.000
      
Tiptronic-535000---
6-trinns DSG-Pris ikke klarStd.405000445000
7-trinns DSGPris ikke klar----