Motor- og girkassealternativer

Ut med pumpedyse, inn med common rail og kompressor.

Dagens A6 2.0 TDI har Volkswagen-konsernets pumpedysemotor under panseret. Denne kjennetegnes ved en noe hardere og mer støyende gange enn det som er vanlig. Nå erstattes pumpedysemotoren av en common rail-motor med identisk slagvolum.

Dreiemomentet er fortsatt 320 newtonmeter, men Audi har valgt å gå ned fra 140 til 136 hestekrefter. Dette, sammen med litt senking og en forbruksoptimert girkasse, sørger for at nye A6 2.0 TDI e skal klare seg med 0,53 liter diesel per mil ved blandet kjøring - 0,1 liter mindre enn dagens utgave med pumpedysemotor og partikkelfilter.

Apropos partikkelfilter, kan det nevnes at samtlige dieselutgaver nå får dette som standardutstyr.

Turtallsvillig

Vis mer
«Fordi 2.0 TDI e har lavere effekt og CO2-utslipp enn dagens utgave, utløser den også mindre effekt- og CO2-avgift . Dette er blant årsakene til at importøren har senket prisen fra 432.000 kroner (med partikkelfilter) til 419.000 kroner.»
Vis mer


Vi fikk noen minutter med 2.0 TDI e i Düsseldorf og omegn og merket oss at motorlyden fra common rail-motoren er betydelig mindre påtrengende enn den vi kjenner fra dagens utgave.

Det reduserte støynivået har nok også sammenheng med bedre støyisolering, den ansiktsløftede A6 skal blant annet ha fått tykkere vindusruter. Den nye common rail-motoren, som i løpet av de siste månedene har fått plass i en rekke Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller, oppleves også som mer arbeids- og turtallsvillig enn forgjengeren.

419.000 kroner

Fordi 2.0 TDI e har lavere effekt og CO2-utslipp enn dagens utgave, utløser den også lavere effekt- og CO2-avgift . Dette er blant årsakene til at importøren har senket prisen fra 432.000 kroner (med partikkelfilter) til 419.000 kroner. Med trinnløs girkasse (Multitronic) synker prisen fra 460.000 til 450.000 kr.

Legg merke til at vi i denne artikkelen opererer med sedan-priser. Stasjonsvognen koster rundt 30.000 kroner mer enn sedanen.

2.0 TDI med 170 hestekrefter

Det ser foreløpig ut til at 2.0 TDI utelukkende vil tilbys som e-utgave, noe som legger visse begrensninger på felgstørrelser og ekstra-utstyrsutvalg. Ifølge importøren er det imidlertid mulig at det på sikt vil komme en ordinær 2.0 TDI. Det som uansett er sikkert, er at motoren vil bli tilgjengelig i en 170-hesters utgave første kvartal 2009.

3.0 TFSI: Kompressor

Vis mer


Den andre store nyheten er 3.0 TFSI-motoren, som erstatter dagens 3.2 FSI (255 hk). TFSI står egentlig for Turbo Fuel Stratified Injection, men Audi har bestemt seg for bruke denne betegnelsen også på den nye kraftkilden, til tross for at vi her snakker om en kompressor-matet motor, den første i Audis historie. Den kraftige kompressoren er plassert mellom V6-motorens topper og sørger for at kraftkilden produserer hele 420 newtonmeter og 290 hestekrefter. Det skal sørge for en 0 til 100-sprint på bare 5,9 sekunder - og det med automatgir. Dagens 3.2 FSI quattro Tiptronic trenger 7,1 sekunder på samme øvelse. Til tross for dette vil A6 3.0 TFSI quattro Tiptronic koste 780.000 kroner - 32.000 kroner mindre enn utgående 3.2 FSI quattro.

Raskere i avtrekket

Vis mer


Som bakgrunn for satsingen på kompressor oppgis kvikkere akselerasjonsegenskaper. Mens en turbo er avhengig av en viss eksosmengde - og dermed også turtall - før den begynner å produsere skikkelig turbotrykk, drives kompressoren av veivakselen og arbeider dermed fra start. Det er meget interessant at et merke som lenge har satset tungt på turbo nå innrømmer at kompressor gir en mer umiddelbar akselerasjonsopplevelse.

2.8 FSI V6: To effektversjoner

Vis mer


Den relativt nye, selvpustende 2.8 FSI V6-motoren, som blant annet har variable ventilløft (Audi valvelift system) produserer i dag 210 hestekrefter og 280 newtonmeter. Audi innfører nå to effektversjoner av denne motoren; med henholdsvis 190 og 220 hestekrefter (begge 280 Nm). 190-hestersutgaven blir forøvrig den rimeligste motoren som kan kombineres med firehjulsdrift, eller quattro, som det heter på Audi-språket. 2.8 FSI V6 quattro vil koste 544.000 kroner med manuell girkasse.

2.0 TFSI: Billigere

Vis mer


2.7 TDI V6 får nå 190 hestekrefter (opp fra 180), mens 3.0 TDI V6 får 240 (opp fra 233).

Det eneste firesylindrede bensinalternativet, 2.0 TFSI, forblir uendret når det kommer til effekt; 170 hestekrefter. Men forbruk og CO2-utslipp går ned, noe som har resultert i lavere priser. A6 2.0 TFSI med manuell girkasse starter nå på 439.000 kroner (ned 16.000), mens samme bil med trinnløst gir (Multitronic) starter på 468.000 (ned 24.000).

Verstingene 4.2 FSI V8 (350 hk) og S6 5.2 FSI V10 (435 hk) vil fortsatt være tilgjengelig for de rikeste blant oss.

Multi- og Tiptronic

Vis mer


Volkswagen-konsernet, som Audi er en del av, rår etterhvert over en imponerende girkasse-palett. Audi har denne gangen valgt å ikke bruke den kvikke og automatiserte dobbeltkløtsj-kassen ved navn DSG, men har tatt i bruk både sin tradisjonelle Tiptronic-automatgirkasse og den trinnløse Multitronic-kassen. Sistnevnte brukes i de forhjulsdrevne utgavene, mens quattro-utgavene tilbys med Tiptronic.

Ikke quattro med fire sylindre

Firehjulsdrift leveres i kombinasjon med alle motorer med mer enn fire sylindre. 2.8 FSI V6 quattro 190 hk er den eneste firehjulsdrevne varianten som ikke kan leveres med automatgirkasse. Sammen med 3.0 TDI V6 quattro er den alene om å kunne leveres med firehjulsdrift og manuell girkasse.

Audi benytter også anledningen til å gi torsen-differensialen i A6 quattro et 40/60-oppsett, mot 50/50 i dagens utgave.

Har ansiktsløftingen gjort Audi A6 til et enda bedre kjøp? Les vår konklusjon her.

  • Store bilder finner du her.
  • Priser og motoralternativer finner du her.