<b>LADBAR FARTSDJEVEL:</b> Wörthersee-publikum var begeistret. Den ladbare hybriden Volkswagen Golf GTE Sport er kledd for rollen - 400 hester, 0-100 på 4,3 sekunder og 280 kilometer i timen er de forrykende nøkkeltallene! Foto: VOLKSWAGEN
LADBAR FARTSDJEVEL: Wörthersee-publikum var begeistret. Den ladbare hybriden Volkswagen Golf GTE Sport er kledd for rollen - 400 hester, 0-100 på 4,3 sekunder og 280 kilometer i timen er de forrykende nøkkeltallene! Foto: VOLKSWAGENVis mer

Møt Volkswagen Golf GTE Sport !

Årets treff ved Wörthersee har åpenbart vært en god årgang.

Det er bare få dager siden vi senest kunne kommme med en nyhet fra østerrikske Wörthersee der GTI-entusiaster av alle slag møtes hvert år rundt 17. mai og feirer Volkswagen-konsernets litt mer spesielle og sportslige modeller.

Etter den spinnville Audi TT-versjonen vi i den anledning kunne fortelle om, er det nå en meget spesiell Golf som er i rampelyset. Eller hva sier du om en Golf med karbonkarosseri, to elektromotorer og en bensindrevet rallymotor - og dessuten firehjulsdrift?

Vidunderet heter VW Golf GTE Sport og etter vår mening minner den utseendemessig mer om en Scirocco enn om en Golf. Men Golf er altså navnet og så kommer GTE i tillegg.

Enten eller?

De som har fulgt med Golf-programmet vil vite at GTE (uten «sport» men tross alt med over 200 hestekrefter), er den ladbare hybrid-varianten.

Vi testet den under lansering, og deretter mer grundig i Norge, og kom frem til at den enten kan være det beste av to verdener - eller hverken fugl eller fisk, alt avhengig av om man har den typen bruksmønster som kreves for å hente optimal driftsøkonomi ut av bilen.

NEI, IKKE SCIROCCO: Den heter Golf, men det er en konseptbil fortsatt. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Strøm for fart

GTE Sport hopper bukk over debatten. Dette er en sportsbil og det er hybriddelen som gjør den enda mer effektiv som fartsdjevel enn den ellers ville vært.

Her kan vi glemme ethvert miljøalibi - muligens med unntak av at de som får et grønt raptus når de nærmer seg et tettbygd strøk, kan koble inn e-modus og dermed kjøre opptil fem mil lokal-utslippsfritt (det er det som er oppgitt - regn heller med tre realistisk).

Mer om det kunstig lave oppgitte forbruket til ladbare hybrider her!

OPPSKRIFTEN: Litiumion-batteri, to elmotorer, en 1,6-liters bensinmotor, drift på alle fire. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Golf GTE Sport har villet forene egenskapene til en bil for vei og en bil for bane. Den har lettvektkarosseri i karbonfiber, den har firehjulsdrift og den har tre motorer - en bensinmotor og en elmotor foran, og dessuten en elmotor bak. Ladbar hybrid vil si at den dessuten har en litiumion-batteripakke med solid kapasitet. Den er ikke oppgitt, men vi tipper rundt 10 kWt - den skal tross alt kunne gi nok strøm til å kjøre fem mil uten bruk av bensinmotoren, under ideelle forhold.

Og så er det altså to elektriske motorer, hver på 115 hestekrefter, som hovedsaklig tjener som assistenter til bensinmotoren for å gi bilen dens fartsressurser.

Og for noen ressurser! Den slår sin nærmeste konkurrent, den ladbare sportsbilen (men som har den fordelen at den er i salg): BMW i8

Rally-motor

Det dreier seg om en 1.6 TSI-motor som yter 299 hestekrefter og 400 newtonmeter - det er den Volkswagen bruker i sin suksessrike Polo R WRC rallybil. Det sammenlagte hybridsystemet kan gi 400 hestekrefter og hele 670 newtonmeter og i «GTE-modus», klarer denne kraftpakken altså å skyve bilen til 100 kilometer i timen på bare 4,3 sekunder mens toppfarten er oppgitt til 280.

Av hovedsaklig (etter vår mening utelukkende) akademisk interesse er det oppgitte forbruket, beregnet etter den omstridte EU-syklusen (NEDC), som ifølge Volkswagen er begrenset til 0,2 liter per mil.

Flere bilder:

SAKSEDØRER: Ikke måkevinger, men dører som vippes ut og frem, som nærmeste konkurrent (?!) BMW i8... Foto: VOLKSWAGEN
RACING-INSPIRERT: Instrumentpanelet presenterer informasjonen lagvis - med den viktigste til enhver tid først. Foto: VOLKSWAGEN
HEFTIG INNMAT: Hybridsystemet i Golf GTE Sport yter tilsammen 400 hester og 670 Newtonmeter. Foto: VOLKSWAGEN
KANT-I-KANT: Ikke mye avrundede former i Golf GTE Sport - både rattet, og bøttesetene med fem-punkts-sikkerhetsseler er kantete i formen. Foto: VOLKSWAGEN
Foto: VOLKSWAGEN
BANE-TRENT: Golf GTE Sport skal være spesielt utviklet for å sette gode tider på legendariske Nürburgrings nordsløyfe. Foto: VOLKSWAGEN
RÅ STUSS: Ingen risiko for å ta feil av denne og en standard VW Golf... Tilhengerfeste er det åpenbart bare å glemme. Foto: VOLKSWAGEN
KJAPT OG KOMPAKT: GTE Sport er noe kortere og en del lavere enn Golfen den er løselig basert på. Foto: VOLKSWAGEN


Unik - og kan forbli det

For øvrig er denne unike Golf-versjonen annerledes på det meste annet også. Det er, som en racing-bil, en ren to-seter med bøtteseter, utstyrt med fem-punkts sikkerhetsseler, trukket bakover i kabinen. Instrumentpanelet er i tre lag med viktigst informasjon fremst.

Og når kommer så dette tekno-monsteret på markedet? Godt spørsmål - men som Volkswagen dessverre ikke har noe svar på. Bilen er altså i skrivende stund en ren konseptbil, men sikkert også et slags laboratorium der de tyske ingeniørene har fått boltre seg for å skyve litt lengre på grensene for det muliges kunst...