Vis mer

Møt tøffingen Kia Provo

GENÈVE (DinSide Motor): Dette er avanserte saker – og samtidig en bil for entusiaster.

Smarttelefoner kjenner vi. Men smart-hybrider? Det er det Kia hevder de har laget her, med konseptbilen Provo. Og selv om det er en konseptbil er ikke dette en ren stilstudie, skal vi tro sjefdesigner ved Europa-senteret i Frankfurt, Gregory Guillaume.

Sprelsk design

Utseendemessig er dette temmelig rått, med aerodynamiske attributter kombinert med SUV-aktig røff stil (men uten høyden), og samtidig sportskupé-assosiasjoner. Litt av en miks - men sannelig synes vi det fungerer ganske så bra. Siden Peter Schreyer overtok som sjefsdesigner hos Kia for noen år siden har merket fått en markant visuell identitet, som til en viss grad går igjen her, men som Guillaume og teamet hans har fått lov til å ta seg noen friheter med.

Kia Provo: Eksteriør

Kia Provio er spesiell på mange måter - men det er ikke bare en stilstudie, forsikrer produsenten. Den lille hybridbilen kombinerer en sprek bensinmotor med en elektrisk hjelpemotor og en syvtrinns dobbelkløtsj-girkasse. Foto: Kia
PI-VR GmbH vred 6.06
PI-VR GmbH vredphoto 6.06
PI-VR GmbH vredphoto 6.06
PI-VR GmbH vredphoto 6.06
VOLDSOMME DIMENSJONER: Kias nye konseptmodell er alt annet enn beskjeden. Foto: Kia
PI-VR GmbH vredphoto 6.06
PI-VR GmbH vredphoto 6.06
PI-VR GmbH vredphoto 6.06
PI-VR GmbH vred 6.06
PI-VR GmbH vredphoto 6.06
PI-VR GmbH vredphoto 6.06


Knøttet

Bilen er liten, kun 388 centimeter lang, og kan dermed plasseres i B-segmentet hvor man finner eksempelvis Ford Fiesta, Toyota Yaris og VW Polo. Men denne plasserer seg mer på nivå med mer forseggjorte småttinger som Fiat 500, Alfa Romeo Mi-To, Audi A1 og Citroën DS3 Racing. Vi hørte også enkelte sammenligne Provo med Nissan Juke.

Les her om Nissan Juke R

Bilens bredde er for øvrig 177 centimeter og Provo er bare 135 centimeter høy. Ellers kjennetegnes den ved sine spesielle felger – hjulene har dimensjonene 225/40-19 – og spesielt hovedlysene. Lykteteknologien er interessant: Lyskilden består av hele 850 knøttsmå LED-pærer!

Citroën DS3 Racing prøvekjørt

Kraft til fire

Provio kommer ellers med en rekke premièrer for Kias vedkommende, som bekrefter at koreanerne er på hugget som aldri før og tar igjen japanere og europeere med syvmilssteg. Her har vi en 1,6-liters bensinmotor med direkteinnsprøytning som byr på hele 204 hestekrefter. Videre finner vi en elektromotor som anvender regenerert energi fra rulling og bremsing. Den kan ved behov bidra med ytterligere 45 hestekrefter på bakhjulene, hvilket gjør at Kia Provo får firehjulsdrift ved behov.

Girkassen er, for første gang hos Kia, en dobbelkløtsjkasse med syv trinn, av typen som hos Volkswagen heter DSG. Kia kaller sin DCT. Bilen kan kjøres med bensinmotor eller i kombinasjon med elmotoren - til og med på bare strøm ved krypkjøring.

Snart kommer råskinnet Kia Pro_cee'd GT

Kia Provo - interiør:

Sporty-stilig førermiljø i Kia Provo


Kreativt indre

Interiøret er et kapitel for seg, og her har designerne virkelig fått boltre seg. Beskrivelser blir nytteløse – vi inviterer leseren til heller å studere bilder og video.

Det er ikke oppgitt noen dato for igangsetting av produksjon av en bil basert på Provo, men om kort tid skal vi prøvekjøre nye Kia Pro_cee'd GT og vi blir lovet at noe av teknologien skal finnes på den bilen.

Så det gleder vi oss til å prøve – følg med på DinSide!