Mot slutten for Saab?

Ifølge Automotive News vurderer General Motors å kvitte seg med svenske Saab. Konsekvensene for merket kan bli alvorlige.

Det er ikke noe nytt at de amerikanske bilgigantene Chrysler, Ford og General Motors har problemer. Men etter at finanskrisen ble et faktum, er gamle og ulmende problemer forvandlet til flammende bål. Enkelte eksperter advarer om at det er en reell risiko for at bålene i løpet av kort tid kan utvikle seg til uslukkelige storbranner med potensielt katastrofale konsekvenser for de amerikanske bilkjempene.

Mister markedsandeler

General Motors (GM) er den største av de tre amerikanske gigantene og var - inntil Toyota passerte dem i 2007 - verdens største bilprodusent. Men selv om GM fortsatt er en gigant, preges selskapet av kraftig fallende markedsandeler i hjemmemarkedet, store pensjonsforpliktelser og svak likviditet.

I likhet med Chrysler og Ford har GM søkt amerikanske myndigheter om støtte, men har så langt ikke fått noen lovnader om nødhjelp. Selskapet har åpent fortalt at likviditetsproblemene er så store at selskapet allerede tidlig i 2009 kan få problemer med å finansiere daglig drift.

Krav om omstrukturering

Saab 9-3 Vis mer
«Og de fleste eksperter på området er enige om at det er vanskelig å tjene penger med en så begrenset produksjon som det vi snakker om i Saabs tilfelle.»


Amerikanske myndigheter har imidlertid ikke helt avvist muligheten for å kunne støtte den amerikanske bilindustrien. Ifølge Automotive News stiller imidlertid myndighetene krav om omfattende og fornuftige restruktureringsplaner før finansiell bistand eventuelt vil bli innvilget.

Dette er grunnlaget for at Reuters, ifølge Automotive News, melder at GM vurderer å kvitte seg med tre av sine 12 merker; Pontiac, Saturn og Saab. Et fjerde merke, Hummer, ble lagt ut for salg allerede i sommer.

For lave volumer

Hvis GM velger å faktisk dumpe Saab, er det store spørsmålet om det finnes noen kjøper som er villig til å kjøpe det svenske bilmerket. Etter som vi forstår er det lenge siden Saab tjente penger. Og de fleste eksperter på området er enige om at det er vanskelig å tjene penger med en så begrenset produksjon som det vi snakker om i Saabs tilfelle.

I 2007 ble det kun produsert 115.000 Saab-personbiler. Og i år ligger produksjonstallene an til å bli enda svakere. Ved utgangen av oktober i år var det kun produsert 78.000 eksemplarer. Til sammenligning produserte landsmann Volvo i samme periode nesten 322.000 biler (OBS: Produksjon er ikke det samme som salg, Volvo har ifølge samme kilde kun solgt 296.000 personbiler i denne perioden).

Kun fire modellrekker

Saab 9-5 Vis mer


Bakgrunnen for de svake salgstallene er selvsagt at Saab har en usedvanlig smal modellpalett. I teorien har merket riktignok fire modellrekker, men to av dem har i praksis svært lite med Saab å gjøre. Bastarden 9-2X er i praksis en Subaru Impreza med Saab-emblemer og 9-7X er en Chevrolet TrailBlazer i Saab-forkledning. Ingen av de to modellene har vært markedsført i Europa.

Fem modellvarianter

På sitt hjemmekontinent har Saab derfor kun to modellrekker å tilby sine kunder; 9-3 og 9-5. Førstnevnte finnes som sedan, stasjonsvogn og kabriolet og ble lansert i 2002. 9-5 finnes som sedan og stasjonsvogn, noe som betyr at vi i praksis kun snakker om fem modellvarianter.

Veteran

Og ikke nok med det - modellen 9-5 er i tillegg en av de eldste bilmodellene som selges i den vestlige verden. Riktignok har modellen fått flere ansiktsløftninger, men i hovedsak er 9-5 fortsatt den samme bilen som ble lansert i 1997. Det betyr at 9-5 snart er 12 år gammel. Det vanlige er at moderne bilprodusenter bytter ut sine modeller når de er mellom seks og syv år gamle.

Kilder: Automotive News Europe, Wikipedia

Relaterte artikler:
Oversikt: Verdens største bilprodusenter
Oversikt: Disse eier bilmerkene
Oversikt: Disse eier bilprodusentene
Oversikt: Her lages og selges verdens biler