Husker du den underlige Renault Scénic RX4 fra tidlig 2000-tall? Nå kommer igjen en røffere versjon av den praktiske fleksibilen Scénic. Xmod, heter den. I motsetning til forgjengeren leveres den ikke med firehjulsdrift, men med en videreutviklet fremdriftskontroll kalt Extended Grip. Foto: Renault
Husker du den underlige Renault Scénic RX4 fra tidlig 2000-tall? Nå kommer igjen en røffere versjon av den praktiske fleksibilen Scénic. Xmod, heter den. I motsetning til forgjengeren leveres den ikke med firehjulsdrift, men med en videreutviklet fremdriftskontroll kalt Extended Grip. Foto: RenaultVis mer

Møt Renault Xmod - fleksi-SUV-en

Bilen som var pionéren i fleksibil-segmentet kommer nå som pseudo-SUV.

Nei, dette er ikke noe nytt for Renault - de har også tidligere produsert en SUV-aktig versjon av fleksibilen Scénic - men det er to generasjoner siden.

Går nye veier

Scénic er en av de mest praktiske bilene på markedet, og særlig i sin lange utgave, Grand Scénic, en helt utmerket familiefrakter. Men Renault sliter, som de to andre store franske merkene, med dårlige tider på hjemmemarkedet og ellers i Europa, og må finne måter å nå et størst mulig publikum på.

Nye Renault Clio forbløffet oss

Xmod

En snodig gestalt: Renault Scénic RX4, her fra vår test i 2000. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


Her er et av svarene: Renault Scénic Xmod.

Tross X-en i navnet er det ingen firehjulstrekker vi snakker om - i motsetning til forgjengeren som ble lansert for 13 år siden. Renault Scénic RX4 var en merkelig skapning med Steyr-Daimler-Puch-basert firehjulsdrift og reservehjul på bakluken. Testen vår av Scénic RX4 finner du her

Fremdriftskontroll i stedet for 4x4

Ifølge Renault er Xmod-modellen en fullverdig Scénic, med de fleksible seteløsningene og det store bagasjerommet (555 liter). I tillegg er den mer høyreist, og, om den ikke har firehjulsdrift, er den i det minste utstyrt med et system for fremdriftskontroll på vanskelig underlag, kalt Extended Grip ("utvidet veigrep").

Det er et elektronisk styringssystem basert på antispinn/antiskrens-sensorene og tilbyr tre betjeningsmodi: Expert, hvor systemet kun kontrollerer bremsesystemet, Road, som innebærer standard antispinn/antiskrens og "Loose Ground", som griper inn og kontrollerer bremsekraft og tilgjengelig dreiemoment som en funksjon av veigrepet på eksempelvis gjørme, snø eller grus.

Renault Grand Scénic: En drøm for familien

Foto: Renault
Husker du den underlige Renault Scénic RX4 fra tidlig 2000-tall? Nå kommer igjen en røffere versjon av den praktiske fleksibilen Scénic. Xmod, heter den. I motsetning til forgjengeren leveres den ikke med firehjulsdrift, men med en videreutviklet fremdriftskontroll kalt Extended Grip. Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault


Som Captur

Metoden Renault bruker med XMod i forhold til standard Scénic har en klar analogi til den som nylig ble brukt da nye Renault Clio fikk en røffere "fetter" ved navn Captur. (Les mer om Captur her). Det er en klar tendens i Europa generelt, og i enda større grad i Norge, at modeller der man sitter høyere enn i en standard personbil og som i tillegg kan tilby forbedret fremkommelighet enten det bare er ved høyere bakkeklaring eller med 4x4 i tillegg, blir stadig mer etterspurt.

Her i landet bidro det eksempelvis til at bilmerkene som gjorde det dårlig på salgsstatistikken i fjor, fikk ny fremgang i januar.

Når det gjelder Scénic Xmod, har den norske Renault-importøren per i dag besluttet ikke å ta den inn til landet.