Med M3 CRT introduserer BMW en ny produksjonsteknikk for karbonfiber. Kun 67 eksemplarer skal produseres. Foto: BMW
Med M3 CRT introduserer BMW en ny produksjonsteknikk for karbonfiber. Kun 67 eksemplarer skal produseres. Foto: BMWVis mer

Møt råskinnet BMW M3 CRT

CRT står for Carbon Racing Technology. BMW bruker den på en bolet M3.

Det var i forkant av 24-timersløpet på Nürburgring forleden at BMW avduket siste skudd på M-stammen, nemlig BMW M3 CRT.

Den perlemorskimrende hvite bilen med de mørke felgene er nummer null i en serie på ytterligere 67 eksemplarer som skal selges. I motsetning til M3 GTS, basert på kupéen og produsert i 135 eksemplarer, er det her sedanen som har tjent som basis.

Karbon i skuddet

Hensikten er å introdusere en ny teknologi for produksjon av karbonfiberforsterket plast og målet er selvfølgelig vektreduksjon. De nye teknikkene gjør det mulig å bruke karbonfiber i større utstrekning enn tidligere og er altså av verdi for bilindustrien mer generelt. Frem til nå har karbon bare vært brukt i taket på M3, men får altså her større utbredelse.

Lettvekter

Med M3 CRT introduserer BMW en ny produksjonsteknikk for karbonfiber. Kun 67 eksemplarer skal produseres. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
FORSIKRET FEIL BIL: Da bilen ble stjålet, oppdaget forsikringstaker at bilen han hadde forsikret, var en langt billigere modell enn den han egentlig hadde. Det ble dyrt. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

I tilfellet M3 CRT har dette medført at forholdet masse/effekt er på lette 3,5 kilo per hestekraft. Den velkjente V8-motoren stiller i M3 CRT med 450 hestekrefter og gjør det mulig å akselerere fra 0 til 100 på 4,4 sekunder.


Kommer i miljøbiler

Hva mener du?

Trenger vi enda en M3? (Avsluttet)
Javisst! Jo fler, jo bedre!(85%) 394
Dette stiller jeg meg likegyldig til(8%) 38
Nei, BMW burde bruke ressursene til å utvikle miljøvennligere biler!(6%) 30
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


BMW har benyttet karbon i bikubestruktur både for å lage bøttesetene til CRT, og i panseret. Teknologien skal benyttes i BMWs kommende "miljøbiler", i3 og i8.

Velutstyrt

Tross jakten på overflødig vekt er ikke CRT like kompromissløs som GTS - bilen er relativt velutstyrt. Standardspesifikasjonen inkluderer selvfølgelig dobbeltkløtsj-automatgirkassen, men også navigasjonssystemet, premium lydanlegg, alarm og parkeringsassistent foran og bak. Tross dette er vekten i forhold til en standard M3 sedan redusert med 45 kilo. Reduksjonen i forhold til en tilsvarende utstyrt bil er på 70 kilo.