Foto: SsangYong
Foto: SsangYongVis mer

Møt nye SsangYong Korando

Så er SsangYong Korando tilbake - i en svært "normalisert" utgave.

I 2009 trodde mange at det var definitivt slutt for den koreanske bilprodusenten SsangYong da det dengang kinesisk-eide selskapet kom under konkursbeskyttelse etter en langvarig og massiv streik. Eieren, Kinas største bilprodusent og GM-partner SAIC, nektet å skyte inn mer penger og det så ut som om alt håp var ute.

Reddet i tolvte time

Men i november i fjor ble avtalen med ny eier inngått og i år, på bilutstillingen i Seoul, Sør-Korea, annonserte den nye indiske eieren, Mahindra & Mahindra, at de akter å satse seriøst og langvarig på SsangYong. Koreaneren er fremfor alt kjent for sine robuste SUVer og pickuper - samt sin ofte mildt sagt originale design. Merket slo gjennom i Europa takket være sitt samarbeide med Mercedes og den attraktive store SUVen Musso på 90-tallet ble etterfulgt av flere modeller hvorav vi kan nevne første generasjon Korando, Rexton, Rodius, Kyron og Actyon.

Korando er tilbake

Plutselig kom vi over en helt ny SsangYong i Genève Foto: Knut Moberg Vis mer
Slik så forrige generasjon Korando ut... Foto: SsangYong Vis mer


På bilutstillingen i Genève kom vi tilfeldigvis forbi en modell vi ikke hadde sett tidligere på SsangYong-standen, og den bar et navn vi dro kjensel på: Korando. Bilen for øvrig dro vi derimot ikke kjensel på annet enn at den kunne minne noe om en Opel Antara i noe forminsket utgave. Den er for øvrig designet av Giugiaro.

Populær klasse

Nå er bilen i salg her i landet og det dreier seg om en folke-SUV i den aktuelle crossover-kategorien. SsangYong beveger seg dermed over i et felt hvor det hersker sterk konkurranse og hvor vi kan ramse opp mange modeller som selger bra så langt i år: Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX, VW Tiguan, Peugeot 3008, Toyota RAV4, Ford Kuga, Hyundai ix35 og Kia Sportage, for å nevne de mest populære.

Kompakt crossover-SUV

Foto: SsangYong
Foto: SsangYong
Foto: SsangYong
Foto: SsangYong
Foto: SsangYong
Foto: SsangYong
Foto: SsangYong
Foto: SsangYong
Foto: SsangYong
Foto: SsangYong

Hva har så nye SsangYong Korando å stille opp med? Jo, et tidsriktig om enn relativt uspennende ytre og greie dimensjoner (441 centimeter lang, 183 centimeter bred og 171 centimeter høy inkludert takrelingene). Interiøret ser ut til å matche eksteriøret. Bilen er, som de fleste av konkurrentene, tilgjengelig med forhjulsdrift eller drift på alle fire. Egenvekt ligger på fra cirka 1,6 til 1,7 tonn uten fører. Korando kan dra to tonn tilhengervekt.


Sterk motor

Under panseret finner vi en moderne turbodiesel med slagvolum på to liter, en maksimal effekt på 175 hestekrefter (standardversjonen har 149 hester), og et solid dreiemoment på 360 newtonmeter mellom 2.000 og 2.500 omdreininger i 149-hestersversjonen (helt til 3.000 omdreininger i 175-hesteren). Korando er tilgjengelig med sekstrinns manuell eller automatgirkasse både med to- og firehjulsdrift. Forbruks/CO2-tall er 0,6 liter per mil/ 157 gram/kilometer for den mest økonomiske og 0,75 liter per mil/199 gram/kilometer for versjonen med firehjulsdrift og automat. Rimeligste versjon koster 319.000 kroner, mens topputgaven er priset til 490.000 kroner (firehjulsdrift, automat, 175 hk og Premium utstyrsnivå).

(2WD = forhjulsdrift; 4WD = firehjulsdrift)
ModellVeil. pris
2WD Classic319.000 kr
4WD Classic350.000 kr
2WD Comfort345.000 kr
4WD Comfort380.000 kr
4WD Premium400.000 kr
4WD Premium Automat460.000 kr
4WD Premium Automat 175 hk490.000 kr
DinSide runder av priser til nærmeste tusen kroner.


Her er presentasjonsfilmen fra SsangYong: