TAKE-OFF: - Godmodige kjøreegenskaper, sier ingeniør Thomas Senkel etter å ha utført den etter eget utsagn første bemannede flyvning med elektrisk helikopter. Foto: e-volo
TAKE-OFF: - Godmodige kjøreegenskaper, sier ingeniør Thomas Senkel etter å ha utført den etter eget utsagn første bemannede flyvning med elektrisk helikopter. Foto: e-voloVis mer

Møt e-volo Multicopter

Er dette en mulig fremtidsløsning for individuell transport? Det mener det tyske selskapet e-volo.

Ta på hjelm, sett deg i en stol, spenn deg fast - og fly av sted. Det høres besnærende enkelt ut, ikke sant?

Rimelig og enkelt

Og skal vi tro det tyske selskapet e-volo, er det det også. Det er denne gjengen entusiaster fra Karlsruhe i Sør-Tyskland som har utviklet konseptet, med et elektrisk "multikopter" som første produkt. Det dreier seg i denne omgang om et fartøy for individuell forflytning og utviklerne ser for seg at den kan brukse som et mye billigere alternativ til fly eller helikopter i for eksempel høydefotograferings- eller overvåkings-øyemed. I tillegg er det selvsagt en rimeligere og enklere løsning for alle de som bare drømmer om å kunne forflytte seg i luften.

Foto: e-volo
Foto: e-volo
TAKE-OFF: - Godmodige kjøreegenskaper, sier ingeniør Thomas Senkel etter å ha utført den etter eget utsagn første bemannede flyvning med elektrisk helikopter. Foto: e-volo
Foto: e-volo
Foto: e-volo


Flinke gutter

Bak e-volo står et team bestående av fysiker og pilot Thomas Senkel, som har stått for konstruksjonen, dataingeniøren Stephan Wolf, som har sørget for det elektroniske, samt Alexander Zosel som, i tillegg til å ta seg av salg, marketing og PR, er ektiv pilot og flyve-instruktør. De tre har i tillegg fått hjelp av en designer.

Lave kostnader

Multikopteret har sin store fordel i sin svært enkle konstruksjon. Eldriften gjør at en rekke slitasjeelementer fra klassiske helikoptere kan elimineres. De 16 rotorene og samspillet mellom dem for at apparatet alltid skal flys stabilt, kontrolleres elektronisk med en joystick via en såkalt "fly-by-wire"-løsning. Den kan integreres med en GPS-løsning og anti-kollisjonsløsning som oppdager hindere. Elmotorer, litiumion-batteri og elektronisk kontroll utgjør "drivstoff" og drivlinje. Dermed skal det også dreie seg om svært lave vedlikeholdskostnader. Også driftskostnadene blir lave - ifølge e-volo kan multikopteret fly i en time for seks euro (vel 40 kroner) i strøm.

Se det fly:


Som luft-taxi?

Den endelige funksjonelle designen er klekket ut av designer Philipp Halisch etter en møysommelig prosess med en rekke utkast og modeller. Designstudiene kan du se her. Det første resultatet er et enmanns-multikopter, men e-volo ser for seg at det i fremtiden vil bli utviklet farkoster for flere personer, som med tiden vil kunne gå i tjeneste som luft-taxi og luftambulanse, eller benyttes til sight-seeing for turister.

80 kg - med batteri

Multikopteret er svært lett til tross for at det må medbringe batteri. Litiumion-teknologi er det naturlig valget og man har i denne omgang kompromisset mellom batterikapasitet og dermed rekkevidde, og vekt. Resultatet er altså et ultra-lett "kjøretøy" som bare veier 80 kilo inklusive batterier. Rekkevidden oppgis til mellom 10 og 30 minutter med et snitt på 20 minutter. e-volo ser for seg et hybrid-alternativ for de som ønsker mer rekkevidde. Da ville multikopteret i tillegg bringe med en liten forbrenningsmotor til lading av batteriet. Allerede med dagens teknologi ville det muliggjøre flytid på en time.

Selvsagt bygger e-volos visjoner for fremtiden på en stadig forbedring og effektivisering av batteriteknologien, noe som vil kunne favorisere utbredelsen av denne typen flymaskin.

Så var det sikkerheten...

Sikkerhetsmessig forsikrer e-volo oss om at multikopteret kan landes stabilt selv om fire av de seksten rotorene svikter. I tillegg er det mulig å utstyres med sikkerhetsfallskjerm, da multikopteret i motsetning til et vanlig helikopter ikke har noen rotor i midten.

Mer om e-volo, deres multikopter og deres fremtidsvisjoner, kan du lese her.